21/8 Torsdag - Ridtur med snabbt slut

Full fart när jag kom hem, medan sjömansbiffen kokade så var jag ute och mockade. Efter maten plockade jag snabbt ihop 2 hinkar äpplen som ska med till jobbet i morgon

I morgon em vankas det äpplekaka på jobbet ;-)



När detta var gjort så var det dags att plocka in pållarna. Kl 18.30 vill jag komma iväg på en ridtur. Solen sken och jag var jättepeppad  på att komma ut på en tur :-)

Så här glada ser vi ut på stallbacken ;-)



Skrittar iväg, Oktawia har alltid bråttom att komma iväg så det var inget onormalt. När vi kom ner till soptunnorna och grannens hästhage så märktes det dock att damen var mer taggad än normalt *suck*. Blev superspänd när hon får se grannens hästar i hagen, men får henne att röra sig framåt i alla fall. När vi har 100 m kvar på vår gata så upptäcker jag 3 st islandshästar på den allmänna vägen :-O. Ve och fasa! Bara att vända och rida hem igen. Detta möte skulle vara mer än vad Oktawia skulle fixa i dagsläget. Hon hade inte upptäckte islandshästarna så hon vände och gick  hemåt utan problem. Men nu tyckte ju fölisen i grannens hage att Oktawia var lite spännande och började busa runt, och då fick mamman till fölet totalt spunk och for iväg vilt bockandes.  

Jag förstod vartåt det barkade och lyckades kravla mig av INNAN Oktawia fick panikanfallet och snodde runt, runt, runt. Inte blev det då bättre av att hon då upptäckte islandshästarna.

Det var bara att inse att min ridtur idag blev 200 meter *suck*. Fanns inte med på kartan att försöka ta sig upp på Oktawias rygg igen. Hon var mer i luften än på backen.... Men helt och hållet skulle hon inte slippa undan, det blev en promenad bort till byn och tillbaka. Tog en timme och om grannarna undrade något över varför jag var ute och vandrade med en urstressad häst i full ridustyrsel - ja då fick de undra...

Damen lugnande ner sig i alla fall och promenaden hemåt gick lugnt tillväga, och hon var helt lugn och avspänd när vi kom tillbaka till stallet.

Snacka om att det behövs jobbas på hennes "psykiska lösgjordhet". Enligt den nya tränaren så ska ju tömkörningen vara ett steg i rätt riktning för att komma tillrätta med damens skalle. Det är bara att hoppas att det är så. Börjar tröttna på att behöva ge mig ut att rida mitt i natten för att slippa möta andra ryttarekipage ;-)

När jag var klar i stallet så var det bara att invänta att en kompis skulle komma och hämta sina Oriflamevaror. Under tiden jag väntade så läste jag Tidningen Ridsport som låg i vår poslåda idag :-). Det roligaste som kommer med posten varannan torsdag ;-)




Efter det att min kompis hämtat sitt Oriflame, så var det dags att natta pållarna. Maken var snäll och slängde ner mer hö från höskullen, jag är inte så bra på att klättra upp och nerför stegen - risk att jag ramlar. Bra om jag slipper det ;-).

Nu är pållarna nattade och det är snart dags att natta sig själv också. En slötitt på TV sedan är denna dagen också slut.

/Lizzie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0