22/12 Måndag - ridhuset

Har idag jobbat min sista dag innan julledigheten. Var lugnt på jobbet idag, märktes att alla andra var lediga. Fick i alla fall undan allt och alla fakturor blev fixade. Det kommer ju vara en redig posthög att ta rätt på den 7/1 när jag är tillbaka på jobbet, så det är skönt att man inte har något annat jobb ligger kvar då.

Vi åkte bil idag för varken maken eller jag orkade med någon skräckfärd med bussen. Vi var alltså hemma cirka 1 timme tidigare än om vi åkt buss. Finns ju fördel med att åka bil med andra ord - tidsaspekten ska man inte förringa...

Efter middag så gick jag ut och fixade stallet. Plockade in kusarna i nordanvind *burr*. Himla skönt att jag bestämt mig för att fara till ridhuset. När jag fått in pållarna så var det ett djur till som ville inne. Nämligen kissen Lisa. Hon hade varit ute sedan i går och ville inte alls vara kvar ute i kylan. Dock så vill hon inte gå över gårdsplanen eftersom Lexi jagar livet ur henne. Men Lisa är smart. När hon hör att jag är i stallet så kommer och så får jag BÄRA in katten till huset. Lisa vet då att Lexi inte kommer åt henne.

När Lisa kom in så var Tussan tvungen att kontrollera henne :-). Lisa är 3 år och unge till Tussan - det syns...



Två långhåriga damer, men det är ändå skillnad i pälsen. Tussans päls tovar sig lätt och jag får hålla på och klippa bort hoptovad ull. Tussan HATAR att bli kammad! Lisa har en enorm päls som ALDRIG tovar sig - hon älskar att bli kammad ;-)

Ni kan ju tänka er hur dessa två katter ser ut efter att ha varit ute i regnväder - träskmonster är ordet...

Två stycken pälshögar...






Det syns att de är mor och dotter :-)


Efter avlämning av kisse så var det bara att ta sig an Oktawia. Vet inte vad hon sysslat med idag, men jag tror jag ska vara glad att hon hade alla skorna kvar på alla hovarna! För hon måste ha sprungit något kopiöst. Hon var totalt tvärlerig över HELA benen. Även undersidan av magen var helt rappad med lera. Det är ytterst sällan hon har så nerstänkt, så damen har SPRUNGIT idag. Hon var i alla fall lugn vid intaget och lugn att göra iordning.

När vi kom upp till ridhuset så var vi själva som vanligt. Kom inte upp så vansinnigt sent - kl 19:40 satt jag i sadeln, det är ju typ 0,5 timme tidigare än vanligt - och då hade jag inte ens stressat.

Tyvärr så var underlaget riktigt dåligt idag, knöligt och ojämt till max. Så efter framskrittning och lite uppvärmning i trav så jobbade jag damen i skritt. Tränade på skänkelvikning lite olika vägar i ridhuset. Försökte mig också på lite framdelsvändningar - som var helt katastrofala. Oktawia blev riktigt irriterad när jag försökte mig på det, så antagligen var jag extremt otydlig med hjälperna. Vet ju inte hur hon lärt sig framdelsvändning - OM hon lärt sig det. Så det ska jag prova med tränares hjälp nästa gång. För övrigt så funkade skänkelvikning i skritt helt OK. Blev lite trav och träning på övergångar mellan skritt-trav. Var ju tvungen att få upp ångan lite för att inte frysa ihjäl. Maken filma lite under ridpasset idag - får se om jag hinner lägga upp nån film i morgon. Även om jag inte red så hårt eller länge (45 min) så var Oktawia trött mentalt i alla fall. Hon kanske känner av vintermörkret som en annan...

När vi kom hem hade hon absolut ingen som helst lust att bli borstad, utan stod och trampade fram och tillbaka på stallgången. Hon blev alltså snabbt förpassad till sin box - damen var både törstig och pinknödig... Snabb borstning i boxen och sedna fick pållarna sin kvällsmat. Jag hann nästan in till CSI - missade bara 5 min i börjat. Tänk att det ska vara så svårt att bli klar i tid ;-)

I morgon blir det full fart. Ska fixa stallet på fm, sedan in till stan och fika med en kompis vid 12-snåret. Ska handla julklapp till maken, övriga anhalter i morgon är bolaget, granngården, Willys eller Maxi - vi får se vart vi handlar mat någonstans. Sedan ska vi laga julmat - så nästa uppdatering av min blogg blir väl i morgon natt *fniss*. För min del blir det en typisk kväll dan innan julafton ;-). Det SKA vara stressigt dan innan julafton - så man bara kan gå runt och mysa på julafton för DÅ vill jag inte stressa. Nu ska jag i alla fall gå och knoppa!

/Lizzie

Kommentarer
Postat av: Karin

Vilka otroliga pälshögar :) Dom är jättesöta!

2008-12-22 @ 23:02:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0