31/1 Slippa se huset

Nu är snart semestern slut och det är dags att börja kliva upp lite tidigare på morgonen. Kl 9 kom maken med kaffe och jag tvungen att öppna min ljusblå. Segt var det... men kaffet smakade gott :-)

Fick dock fart direkt med målningen. Här ödslas ingen tid ;-). Målade med lackfärg en sista gång på fönstrena i sovrummet, gästrummet och min garderob. Sedan lite övrigt pyssel hemma med katterna, vovarna och pållarna. Maken hade fixat iordning en sallad och packat iordning utflyktsväskorna.

Här var det dags att lämna huset för att se något annat :-) När man målar fönster och fasaden blir man till sist LITE trött på att se sitt hus dagarna i ända. In i bilen i hetten och vi styrde kosan mot VINÖN.

Varken jag eller maken har varit på Vinön sedan vi var barn - alltså dags att göra ett litet besök. Det är nästan som att åka väldigt långt bort tack var färjan :-). När vi kom till Hampetorp så fick vi vänta på färjan en stund, men kom med ombord direkt.

På väg med färjan till Vinön. Solen sken och det fläktade lite grann. Alldeles perfekt väder.

Vi kollade upp de turistattraktioner som finns. Köpte en burk örtsalt vid en örtabod. Kollade på konstutställning vid Skolan och hittade massa motiv från Tysslingesjön och Kilsbergen :-). For vidare till ett bageri där jag köpte sockerkringlor till fikat. Sedan fortsatte vi vägen rakt fram och hamnade till sist vid Norra badet. Där tog med oss vår picnikutrutsting och hittade ett bra ställe vid stranden att äta vår medhavda sallad och slappa en stund. Det var VÄLDIGT skönt att bara vara där och vila på maten.

Klubbad säl var det visst... ;-)

Dock blev maken lite rastlös och ville se mer av ön. Den är ju inte stor så det gick rätt fort ;-). Vi intog vårt medhavda kaffe och sockerkringlorna jag köpt, vid en dansbana strax intill skolan. Där fanns det fikabord i skuggan.

Kaffet smakade gott, märkligt att det alltid är godare att fika ute, än hemma i köket ;-).

Där stod det också en Hjälmarsnipa under tak, passade på att föreviga den tillsammans med maken ;-)

Vi fick vänta en stund på färjan för att komma hem och just då så höll de på att lasta på en fångstomgång av ÅL!

Usch! De var levande och ringlade runt alldeles förskräckligt...

Sedan var det dags att åka ombord på färjan för att styra kosan mot västernärke igen. Fortfarande fint väder och vi tyckte att vi hade haft en rätt bra dag.

På vägen hemåt så stannade vi till hos min moster för ett överraskande besök. Hon blev jätteglad när vi kom och "störde" mitt i gelekoket och satte snabbt kaffekannan ;-). Så där var vi ett bra tag och snackade lite innan färden gick mot Kartorp igen.

När vi kom hem så var det kväll och västra sidan av huset låg i skuggan. På med målarkläderna igen ;-) och jag målade klart utsidan på sovrumsfönstret och garderoben. Maken började med ett av fönstrena till kontoret. Det tog 2 timmar att måla detta och då var det dags att slappa i soffan och kolla en sväng på TV. En av mina favoritserier har börjat - Criminal minds - så det var jag tvungen att kolla på.

Kollade sedan över pållarna i hagen. Allt OK, och när jag gick in i stallet så kröp Sabina snabbt under tråden, som jag har för ingången till stallet från hagen, och hon var på väg med mig in i sadelkammaren. Nu har hon fattat vart de svarta hinkarna med betfor kommer ifrån ;-). Hon är så mysig den lilla damen, utanför stod Oktawia och funderade på hur sjutton Sabina pysslade med egentligen ;-). Sabina följde snabbt efter mathinken och var nöjd när hon fick sin betfor ;-).