12/11 Onsdag - Skratta eller gråta

Ska man skratta eller gråta över regneländet.... det är frågan det. Så länge jag satt på mitt kontor och hörde hur regnet smattrade så kändes det rätt OK. Skönt att jobba inne, om man säger så. Maken och jag for iväg till mataffären efter jobbet för att fylla på matförråden. Blev totalt dränkt under de få minuter det tog mig att gå från bil till affär.  Och sedan ska man fibbla upp en liten snyggt skriven matslita med tvärblöta händer. Något som resulterar i att bläcket, som tydligen inte var vattenfast, blev utsmetat över hela pappret och texten tämligen oläslig på sina ställen. Börjar i detta läge svära över regnet....
 
Vi lyckades i alla fall tyda matlistan och få med oss allt hem. Färden hem skedde under ljudet av makens nya mantra "fan, jag ser ingenting, vilket djävla regnande. Det är ju totalt kolsvart - vi måste köpa extraljus till bilen!". 

Det är OK att höra denna ramsa en gång, men när man hört den 10 gånger... ja då höjer man ljudet på radion ;-).

Hemma så är ju hagen helt vattenfylld. Det fullkomligt vräkte ner regn och jag kände att det inte var så stor idé att slänga ut em-höt i leran. Alltså bytte jag snabbt om och sedan ut i stallet. I vanliga fall så brukar jag prassla med höpåsen så kommer pållarna. Idag behövdes inte det! Räckte med att jag öppnade dörren till hagen och ropade deras namn EN gång. Båda två kom farandes i full galopp och Oktawia nästan sprang över Sabina i sin iver att få komma in till sin box. 

Oktawia frös, kall som bara den även om täcket inte släppt igenom regnet och det är fleecefodrat. Sabina har ett billigt shettisregtäcke från Börjes, men det håller himla bra mot regn. Sabina hade dock tagit ett gyttjebad precis innan jag ropade in dem *harkel* så jag var lagom snygg efter att tagit av det lerindränkta täcket och hägnt det på tork. Tur att det finns tvättmaskin ;-).  Lämnade nöjda pållar som mumsade hö och gick in och lagade mat åt oss själva. Korvstroganoff och pasta blev det idag.

Efter maten så tänkte jag sätta mig och pyssla ihop ett halsband till, men det blev inte så. Evelina ringde och vi pratade bort en timme. Efter det så var det bara att stövla ut i leran. Vid det här laget så var jag hjärtligt trött på regnet. Hade torkat av 3 hundar och hallen ser ändå ut som en lergrop *suck*. Och nu när jag gick ut så skulle ju två utav dem ut igen... så länge det är detta grisväder är det liksom ingen idé att städa...

Mockade först åt Sabina. Hon står så snällt på stallgången och tittar med STORT intresse på vad jag sysslar med i hennes box. Fick nytt spån på idag och hon verkade tämligen nöjd med det.

Sabina i nymockad box med lite hö att pyssla med.

 


Sedan blev det Oktwias tur att få sin box mockad. Tog en stund för hon hade lekt elvisp *suck*. Blir så himla tungmockat när hon gör det för hon river ju upp en massa blött strö som då behöver ösas ut. Blev två kärror med dynga bara från hennes box.

När hon sedan fick komma in i sin nymockade box så lekte hon elvisp en stund innan hon ställde sig och glodde ut genom fönstret - vad hon nu kan se i mörkret, sig själv antagligen ;-)



När jag var klar med mockning, byte av vatten och avsynat pållarna så öppnde jag dörren ut till stallbacken. Då funderade jag på om jag skulle skratta eller gråta. Under den timmen som stallet tog så hade mina två schäfrar suttit utanför stalldörren. De har en liten springa i dörren som de kan kika in i så de ser vad jag gör. Piper gör de också varierande styrka...

Gissa hur totalt genomblöta och genomleriga dessa vovvar är...



Efter att ha legat i denna vatten/ler-pöl i drygt en timmes tid...




Herregud! Jag vill inte ens ha in jyckarna i huset! De lyckades rappa ner hela stallväggen med vatten/lera genom att bara vända sig om och gå ut igen *suck*

Nu är det faktiskt läge att det slutar regna. Jag bor högst uppe på en stor kulle och inte ens härifrån försvinner vattnet längre. Hästhagen blir bara en enda stor lervällingspöl, även om hästarna inte skjunker ner i marken så är det fruktansvärt slipprigt. Är mest rädd för att kusarna ska fläka sig eller vricka sig när de busar - för busar gör de ju...

Nu måste jag tyvärr ut i gegget en gång till för pållarna ska ha sin kvällsmat. Vovvarna har legat instängda i hallen för de måste ju också ut en gång till innan natten. Sedan får maken duscha av dem, annars har vi lera hela sovrummet...

Jag vill ha SOL och UPPEHÅLL!!! Snarast!

/Lizzie

Kommentarer
Postat av: minternet

Jag ska till Frösvidals ridhus ikväll....

Ska du med? ;-)

2008-11-13 @ 11:02:13
URL: http://minternet.blogg.se/
Postat av: Lizzie

Ska till Latorp Gårds ridhus i kväll. Har löst anläggningsavg där för nov månad. Så det gäller ju att utnyttja manageavgiften ;-). Men vid något annat tillfälle så...



Du vill inte hänga med till Strömsholm på lördag, en gratisclinik? Vi har en biljett över.



/Lizzie

2008-11-13 @ 11:25:51
URL: http://stallkartorp.blogg.se/
Postat av: minternet

Åh! Det hade varit kul med clinic...

Tror inte jag hinner... vilken tid är det?

Jag ska ut med jobbet på Pitchers på kvällen...och hinna med bägge hästarna samt skjutsa barn till Nora innan...puh!

Jag ringer dig!



2008-11-13 @ 14:13:15
URL: http://minternet.blogg.se/
Postat av: Lizzie

Cliniken är mellan kl 13.00-16.30, och så får man lägga till restid före och efter cliniken. Jag har tyvärr ingen koll på hur lång tid det tar att åka bil till Strömsholm. Jag blir hämtad i stan av hon som ska köra.

2008-11-13 @ 15:09:44
URL: http://stallkartorp.blogg.se/
Postat av: minternet

Nä då går det tyvärr inte sorry men tack ändå :-)



Ring mig....jag kommer inte fram på ditt nummer.

Jag kanske kommer till Latorp om du kommer dit för sent :-)



2008-11-13 @ 15:23:27
URL: http://minternet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0