4/10 Lördag - lugn början, men sen...

Tog det lugn på fm, gav pållarna frukost kl 8, mockade efter utsläppet i övrigt så tog vi det lugn och typ fikade. Mitt på dan så åkte vi in till stan, for till Maxi för att shoppa lite mat. Där träffade jag min kompis Birgitta med sin familj + min systerdotter. Så handlingen tog lite tid eftersom vi stod och pratade en stund.

Sedan for vi till Marieberg, maken skulle ha nåt på Silvan som var slut. Åkte vidare till Granngården och köpte refillpåse med Ocean tvättmedel. De har lite rabatt på den just nu och vi hade soprent på tvättmedel, lika bra att passa på med andra ord. Sedan åkte vi till Rusta där jag köpte lite hygienartiklar + hobbyfärg.

Hobbyfärgen är till ett par fotoramar. De är omålade och jag har äntligen kommit på vad det ska vara för färg. Svarta vill jag hada dem. Ska ha fotoramarna på jobbet och där ska jag även ha en annan stor tavla. Denna tavla har svart ram och det måste ju matcha ;-)

Efter Rusta-besöket for vi hem och jag började med mitt målarpussel direkt



När jag var klar med ramarna så käkade vi lite. Sedan var det dags att ta sig an pållan. Hade fått SMS från min kompis Carina att hon var på väg till stallet, så jag kunde komma med Otkawia under de 3 timmar som hon räknade med att vara där.

Så maken fixade dit trailern, lättad över att han inte skulle behöva följa med. Jag gjorde iordning pållan och det märktes att hon fattade att hon skulle åka trailer för hon var rätt stressad.

Eftersom Oktawia klev in i trailern så trodde jag att det skulle funka nu också. Har gått bra med lastningen rätt många gånger nu. Dock tyckte Oktawia annorlunda.....

Hon vägrade gå in i trailern. Slängde sig åt vänster så min högra armbåge mår allt annat än bra. Hon sprang baklänges och hon stegrade sig. Ringde till grannen, Nina, så hon kom och hjälpte till. Ingen ting funkade. Vi flyttade trailern, Nina och Maken försökte dra in hästelendet men INGENTING funkade. Nu var det ju bara så att hästkräket skulle in i trailern....
Till sist så flyttade vi bil och trailer till Ninas gårdsplan för att ha en bättre vägg att rama in den vänstra sidan med. Oktawia sprang baklänges bara hon såg trailern. Så vi fick gå runt  och sedan backa in damen. Sedan blev det till att ta lina och hålla emot så hon inte kunde gå baklänges och efter mycket om och men så lyckades vi till sist DRA in hästen i trailern.

Det tog 1,5 djävla timme!!!!! Maken höll på att bryta ihop och dessutom ville jag nu att han skulle följa med till ridhuset... han blev inte så glad, men förstod att jag var orolig över hur hästen skulle bete sig.

Alltså kom vi iväg när jag hade räknat med att vara hemma igen.... färden till ridhuset gick bra. Oktawia var lugn i trailern. När vi kom fram så tänkte jag ställa mig mot en lämplig vägg direkt - då dör bildjäveln.....

Som en blixt från klarblå himmel tvärdör bilen - finns inte det minsta gnutta ström i batteriet!!!! Vad gör man nu.... Vi trodde inte det var sant *suck*

Ringde grannen Nina, vi fick låna deras bil, så jag pratar med min kompis Carina och hon är snäll och kör hem maken till grannen så han kan låna deras bil. Vi lastar ur Oktawia och under tiden de är ute och far för att hämta bil så håller jag till i ridhuset. Oktawia är hur lugn som helst. Går med henne 10 min, en tjej rider men är klar när jag kommer. När hon går ut med sin pålle så bryr sig inte Oktawia om det. Jag kan sitta upp utan problem och ridningen funkar bra. Joggar bara loss henne i trav under 20 min. För på fyrkantspåret och sedan på serpentiner och volter. Jag var alldeles för trött för att orka med något annat arbete med pållan. Hon travade på i sitt tempo, lite oengagerad blir hon, men det fick vara så idag. Hon var lugn och fin, inge tjafsig alls och det fick vara bra med det idag. När vi var klara med traven så kom det in en ny kuse, men Otkawia skötte sig rätt bra. Totalt red jag 30 min + 10 min skritt för hand. Tyckte det räckte efter att ha försökt lasta i 1,5 timme.

Nu skulle vi få på Oktawia på trailern igen.... Maken hade bytt bil till grannens så vi kunde köra hem kusen först. Dock var Oktawia inte alls med på notorerna. Carina hjälpte till  och höll i snöret. Fick i princip backa in hästen till trailern. Sedan så blev det lina runt rumpan och både jag och maken höll emot så hon inte skulle kunna springa bakåt. Oktawia nästan satta sig ner för att slippa sätta sina framhovar på rampen. Efter kanske 15 min så gav hon i alla fall upp och klev in.

Eftersom hon då inte försöker kasta sig ut igen så är jag övetygad om att detta är en ren kraftmätning från hennes sida. Hon är inte ett dugg rädd,  hon vill bara se om hon kan slippa kliva in.

Väl hemma så blev det snabbt in med kuse i stallet och in med alla prylar i sadelkammaren. Hon hade fleecetäcke på sig och det fick hon behålla för hon var rätt svettig.

Sedan for vi tillbaka för att hämta hem vår egen bil.

Allstå finns det något äckligare än att bli bogserad - det är att bli bogserad i mörker.... som tur var funkade varningsblinkers, men i övrigt var ju bilen helt kolsvart. Milen hem var väldigt lång kan jag säga. Vi tankade grannens bil och sedan blev den återlämnade. Tur man har snälla grannar!

Kl 21 var jag klar i stallet, all mat fixad och hästen omhändertagen. Alltså 5 timmar efter det att vi böjrade lasta....

Fattar inte alls vad det tog åt Oktawia idag. Hon har blivit bättre och bättre att lasta, men idag var hon värre än någonsin.

Nu ska jag slappa i soffan och kolla på CSI och försöka hämta mig efter den här lördagkvällan!!!

/Lizzie

Kommentarer
Postat av: malin

Snacka om helomvändning!!!! Ja man ska inte ha nåt inplanerat EFTER en hästaktivitet i alla fall ;-) Vem vet hur lång tid det kommer ta???

2008-10-05 @ 19:45:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0