28/9 Söndag - Bakdag

Idag var det storbak som gällde ;-). Det är många personer som jobbar på mitt jobb och jag vill ju att så många som möjligt ska kunna vara med och smaka av min goda morotskaka. Därför är det bästa att baka så de hellre blir över än att det inte räcker...

Börjde direkt på morgonen. Maken var snäll och rev alla morötterna åt mig. Det ska ju vara finrivna morötter och rivskivan på köksmaskinen blir för grov. Och riva 2 kg morötter på rivjärn.... det tar tid och är asjobbigt. Något min dåliga armbåge absolut inte fixar. Ska försöka se till att det blir en bit kaka över till maken.

Receptet jag har funkar inge vidare att göra i långpanna så det blev till att baka kakorna i springform, en efter en...

När en kaka var i ugnen kunde jag pyssla med lite annat. Var ute en vända i stallet och mockade. Passade då på att mata Prickan och gosa lite med henne.

Nu börjar hennes bebisar röra på sig i lådan.




Bebisarna har nu fått ögon och börjar bli helt bedårande....




Denna lilla kille kommer bli ett riktigt charmtroll :-)

När jag var klar med stallet så tänkte jag sätta mig vid datorn och jobba åt NRU en stund. Upptäckte att min kontorsstol var upptagen av en trött Tussan ...



Fick sätta mig längst ut på kanten, men till sist så blev Tussan förnärmad och gick iväg under ljudliga protester...

Mellan passet av bakning av morotskaka så passade jag också på att göra några julkort till. Maken var ute i skogen och letade efter svamp. Han var nog borta ett par timmar och jag tycke att det blev ett dåligt resultat av den svampjakten...

Lite skrammel i en korg...



På em hann jag också röja i sadelkammaren, den var i stort behov av dammning och sopning. Har haft hö på en lastpall under tiden som jag blandade det gamla höt med det nya. Nu är det gamla höt slut så lastpallen åkte ut och jag kunde sopa upp allt höboss som låg och skräpade på govlet. Nu är det rent och fint i min sadelkammare - det gillar jag ;-)

Det var också ett strålande vackert höstväder och inte alls lika blåsigt som i går, så jag passade också på att strosa runt lite i trädgården. Maken och jag fixade iordning staketet i vinterhagen, så du när den delen av hagen som är "sommarhage" avstängd. Blir lite lättare att hitta pållarna när det är mörkt, inte riktigt lika stor yta att leta på.

Framåt sen em var äntligen alla morotskakorna färdigbakade. Kommer garnera dem på plats, nu ska kakorna stå och safta till sig :-)

Hoppas det räcker nu bara :-O



7,5 timme tog det att baka alla kakorna :-O


När kakorna var klara så var det dags för Oktawias motion. Idag blev det lite lätt longering på vår vändplan. Oktawia skötte sig riktigt bra, trots att  volten blir lite liten så kämpande hon på med galoppfattningarna och fick till ett par riktigt bra, både i höger varv och i vänster varv. När jag sedan skrittade av henne efter jobbet så gick jag på vår gata. Oktawia var lugn och avslappnad, hon tittade inte ens efter grannens hästar. När de sen kom farande i full galopp så var Oktawia hur lugn som helst. Var beredd på att hon skulle bli spänd eftersom det började skymma på och då brukar hon se spöken överallt. Dock så tvärvände grannens hästar och galopperade hemåt igen i full fart och DÅ blev Oktawia superspänd och for runt mig, men det blev inte så mycket värre utan vi kunde ta oss hemåt. Hon slappnade av på några minuter och när vi var hemma igen var hon lugn. Alltid skönt att slippa ställa in en superstressad häst i stallet.

Sabina fick lite borstning och pyssel innan jag gick inför att äta middag. Maken hade börjat med maten så den var nästan klar. Kyckling och rött råris med sallad, smakade väldigt gott.

Nu var denna dag till ända, pållarna blev nattade och nu är det bara slutet på I mördarens spår som väntar.

/Lizzie

Kommentarer
Postat av: Karin

Vilken underbar kattunge!!! Tussan är inte dum hon heller förståss :)

Hoppas kakorna räcker!

2008-09-29 @ 09:24:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0