10/4 Långfredag - hingstvisning

Röd dag och ledigt - dessutom riktigt fint kanonväder - hur skönt som helst. Kvasten är putsad och trimmad, Nalle sitter beredd... snart går färden till Blåkulla :-).

Men lite annat har jag hunnit gjort idag :-). Jag fixade stallet på fm, det var varmt redan på morgonen så Oktawia fick gå ut utan täcke, även ett ofodrat regntäcke hade blivit för varmt en dag som denna. När jag var klar i stallet och sedan fått i mig lite ätbart åkte jag in till stan och hämtade min kompis K, vi for sedan vidare ut till Eklunda stuteri då det var Hingstvisning där idag.

Det var bland annat hingstar från Stuteri Ask som visades upp och den ena snyggingen efter den andra kom in i ridhuset. Dessutom så fick vi även se ett par unghästar och så FÖL efter några av hingstarna. Jamen - det borde ju vara helt totalt förbjudet att visa FÖL *suck*.  Gissa hur fölsugen man blev på en skala mellan 1-10, typ +25....

En av hingstarna de visade var elithingsten Casir Ask, tyvärr har han en skada som gör att han inte fungerar i hoppningen längre, men visades för hand - jättefin gammal herre på 19 år :-)



En anna trolig hingst som visades, uppsutten, var Lambrusco Ask, född -96, e.Landor S-Contender. Vilken hingst!!!



Nu är ju jag INGEN hoppryttare och ska Oktawia få ett föl så kommer jag välja en dressyrhingst. Men jag blir ändå väldigt imponerad av de otroligt fina hopphingstarna som visades. Lambruscos kapacitet var det ju inga fel på... hinderstöden räckte knappt till ;-)



Tror hinderstöden är 1,75 eller 1,8 m - hästen hoppade utan problem och fefritt - sånt blir man imponerad av :-).

De visade också en jättefin hingst  - Business född -96 e.Stubin - Le Gregol (FRA) - Dionysos II (FRA). Godkänd för angloavel. Funkar till halvblodsavel också... kanske något för lilla pållan ;-).

Under tiden som jag var på hingstvisningen och kollade på ev blivande fästman åt pållan, vad gjorde då pållan.... maken MMS:ade en bild till mig under visningen där han avslöjade vad pållan sysslade med ;-).

Hon tog det det hela med ro och låg och vilade i solgasset ;-)



Tydligen jobbigt med vårsol och värme *fniss*

Efter visningen gick vi en tipspromenad runt på anläggningen och sista frågan gick ut på att döpa ett hingstföl - K kom på ett namn rätt fort, som hon höll hemligt eftersom det var en tävling :-). Jag funderade lite längre, men sedan så ploppade det upp ett namn som jag ansåg skulle passa bra på fölet. Fölet hade blivit visad inne i ridhuset och var hur söt som helst. När vi gick för att lämna in våra små tipslappar så visade det sig att både jag och min kompis K har kommit på samma namn!!! Nästan så man börjar tro på en högre makt *fniss*. Ska bli väldigt spännande och se vad den lilla killen kommer bli döpt till...

När vi var klara så for vi iväg tillbaka till stan och stannade till vid Willys, vi behövde fylla på matförrådet båda två. K fick sedan skjuts hem och jag styrde kosan mot Kartorp.


Klockan var runt 16 när jag kom hem - hela em hade gått åt ;-). Maken hade i alla fall inte suttit och latat sig. Han hade grejjat ute, sedan diskat och så hade han påbörjat städningen... jag fick i mig lite mat och sedan var det bara att fortsätta att städa. Maken väntade på att jag skulle damma så det gjorde jag lite snabbt. Ingen direkt storstädning idag - det vara jag alldeles för trött för... ;-). Utan mer bara att få bort katthår som på nåt märkligt sätt finns överallt... Maken dammsög sedan hela huset och jag torkade golvet. Till kl 19 var vi klara och huset i repsentabelt skick. Inte så kul med städning, men det var skönt att få det gjort i början av helgen :-).

Resten av kvällen har jag inte gjort något speciellt. Surfat runt lite, svarat på några mail och bara tagit det lugnt. Nu ska jag i alla fall gå ut och plocka in pållarna för kvällen. Vovvarna ska rastas och sedan ska vi se om maken har någon film vi kan titta på.

Nalle låter hälsa att han haft en mysig dag idag. Han har vågat gå ut på balkongen - inte riktigt lika otäckt som att gå utanför ytterdörren ;-). Framför allt så har han busat med allt möjligt skräp som han hittar ;-).



Mattor är hemskt kuliga att leka med ;-)

Det var allt för idag - nu blir det nog en tur till Blåkulla :-)

/Lizzie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0