12/4 Påskdagen - En bra dag

Idag har det varit en toppendag. Upp och matar pållarna - strålande solsken redan på morgonen - kan inte börja bättre :-). Pållarna blev utsläppta en timme senare när de käkat upp sin frukost, jag ville att Oktawia skulle hinna var ute och rasta sig själv lite innan jag skulle rida lektion kl 11.30.  Mockade och fixade klart stallet direkt innan utsläppet så man slapp hålla på och dona med det efter ridlektionen. Då är man ju trött ändå ;-). Efter mockningen fick jag lite tid över innan jag var tvungen att ta in pållan, passade då på att diska helgens disk innan den skulle bli lika stor som sist *harkel*.

När det var dags att plocka in pållarna så såg de lite förvånade ut, vadå! gå in redan!! Men de följde snällt med in ;-). Oktawia var ju ORDENTLIGT full i torkad lera och jag var helt grå av damm när jag borstat klart damen - hon var hyfsat ren, men inte jag :-O!!! På med prylarna och sedan in i trailern och i dag gick det bra att lasta. Var uppe vid anläggningen till 11.20, min tanke var att rida lektionen på en av utebanorna för de har mycket bättre underlag än inne i ridhuset. Dock var det full rulle uppe på anläggningen. Traktorer och folk som rör sig är väl en sak, och det tycker inte Oktawia är så farligt. Dock var det en unghäst som befann sig i en hage 10 meter från banan, och den blev Oktawia helstirrig över. Om den hade hållig sig lugn så hade det nog gått bra. Naturligtvis så blev ju den hästen busig av att se en häst på banan och for runt lite. Oktawai var på tårna kan man lugnt säga. Jag gick runt med henne i 10 min, men hon slappnade inte av utan studsade, hoppade och for för allt. Eftersom hästen var äcklig, så blev allt annat också jätteäckligt.

Det fick bli ridhuset i alla fall trots det vackra vädret. Möte tränare ÅE på väg till ridhuset och jag förklarade läget. Skulle det bli något vettigt gjort på lektionen så var det ridhuset som gällde - och så fick det bli.

Väl inne i ridhuset så coolade Oktawia ner sig direkt. Att hon hörde folk och bilar utanför gjorde ingenting - nu var hon inne i ett ridhus hon kände igen. Lugnt och tryggt med 4 väggar omkring sig.

Ridlektionen gick jättebra, trots dåligt underlag, dammigt och ojämt. Oktawia skötte sin kanonbra och gick bra från början. Jag orkade också bättre än förra veckan, alltid nåt ;-). Jobbet idag bestod av trav på volt - noga med vägar och ställning, övergångar och skänkelvikning med lättare tvärning. Ett par skänkelvikningar fick jag till riktigt bra. Oktawia har lättare att gå undan för höger skänkel än för vänster.

Maken filmade som vanligt och det är faktiskt kanonbra att kolla på. Jag har dålig kroppsuppfattning och jobbar hårt för att försöka låta bli att tippa framåt och framför allt hålla kolla på mina händer. Är ganska låst i mina axlar  - någon som har några bra tips på övningar för att bli lite mer lösgjord. Skänkelvikning funkar ju för att lösgöra hästen - men hur läsgör man en medelålders, stel, överviktig tant *suck*. Nåja, bara jobba vidare och se glad ut. Oktawia är i alla fall jätteduktig och det går fort framåt vad gäller hennes utveckling - det är SÅ KUL! :-).

En lite filmsnutt på ridning i vänster varv, trav, voltarbete, övergång skritt-trav.

En liten filmsnutt på ridning i höger varv, trav, voltarbete och skänkelvikning.

När lektionen var slut så skrittade jag av damen för hand ute på dressyrbanan så pållan fick lite mer miljöträning. Den banan funkade bättre att vara på en på hoppbanan som vi var på innen lektionen. Gick runt med henne i cirka 15 min och till sist så var hon riktigt cool och avslappnad. Funkade bra att lasta och vi var snart hemma.

Oktawia var ju svettig pga värmen så det blev till att svampa av hela henne med ljummet vatten när vi kom hem. När vi var klara med det så var det dags för utsläpp i hagen igen. Man kan lugnt säga att det inte var något fel på energin från någon av mina pållar.

Full fart ut i hagen var det, lilla Sabina hänger med så mycket hon orkar  ;-)



Och efter att galoppera runt ett varv i full fart så är det ner i backen och så rullar sig Oktawia så mycket hon orkar ;-)



Vips så var hon lerig och fin ;-)

När jag var klar i stallet och fått undan alla prylar så var det bara full fart in och frächa till sig, slänga i sig lite mat och så åkte jag och maken till Kumla och hälsade på makens föräldrar. Där bjöds vi på kaffe och tårta - hur gott som helst :-).

Efter besöket i Kumla så åkte vi vidare till Marieberg. Maken skulle ha en ny grensax med teleskopskaft så vi åkte till Silvan som har lite rea. Jag kollade runt på lite kakel, men tyvärr fanns inget som föll mig i smaken :-(. Att det ska vara så svårt att hitta något jag gillar till köket, alltså som INTE kostar 500 kr per kvm!!!

Hur som helst, vi hittade lite andra roliga saker på Silvan. Maken har länge suktat efter en elektrisk häcksax - vi hittade en på rean!!! En Bosch 6000 - kostar egentligen cirka 2000 kr, men nu såldes den för 650 kr - rena fyndet!

Dessutom hittade vi lite annan utrustning till trädgården, skaft i aluminium och tillhörande räfsa, raka och rensgrej. Vi har en skaft redan sedan tidigare och det är riktigt bra saker. 20 kr st för varje del - hur billigt som helst. Dessutom hade de rea på dammduk - så äntligen kanske vi får till dammen vi ska ha :-). Maken hittade också grensaxen han skulle ha. Men först kollade vi vad den kostade på Blomsterlandet och på K-Rauta. Där var den 200 kr dyrare än på Silvan så det blev till att åka till Silvan igen :-).  Hann också in en snabbis på Micro och köpte svampar och bilshampo precis innan de stängde - bilen är i stort behov av tvättning ;-).

Men nu har vi finfin utrustning för att fixa klart träden och hålla ordning i rabatter och ansa syrénbersån ;-)




Maken slängde sig genast upp i ett träd och mycket nöjd med sin grensax ;-). Vi har även provkört häcksaxen och det finns en risk att syrénbersån kommer vara VÄLDIGT ansad framöver - rolig leksak med andra ord ;-). Jag rensade klart ytterligare en rabatt och räfstillbehöret var väldigt bra att räfsa med. Pinnen är ju av aluminium = lätt och plasträfsan funkade kanonbra att räfsa med. Vår gamla stålräfsa är så himla tung att jag har svårt att jobba med den. Får bara ont i armbågen och axlarna. Vi har INTE börjat gräva på dammen ännu *fniss*.

Annars så har jag inte hunnit med så mycket mer i kväll.  Det tog en stund att gå igenom det filmade materialet. Nu ska vi käka lite ägg och kolla på film. Så skönt att vara ledig i morgon också, fast då är det ideellt arbete som gäller. Jag ska vara funktionär på ponnydressyren på ÖFK i morgon em. Sånt är också kul :-). Om jag sedan orkar så ska jag nog ta en promenad med Oktawia för lite miljöträning. Dags att börja rida ut och vi har inte varit ute på vägarna sedan i oktober-november. Damen behöver vänja sig med omgivningarna ;-).

Just det, jag har försök locka ut Nalle - han tycker att världen är så stor, så stor - uräckligt att gå ut!!! Bättre att titta ut på lagom avstånd - sittandes och spanar ut genom fönstret - från min dator *fniss*.



Det var allt för idag!

/Lizzie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0