13/4 Annandag påsk - Ideellt arbete

Min kropp måste ha varit inställd på att det var måndag - för kl 6 vaknade jag och var jättepigg. Kl 7.30 var det ingen idé att ligga kvar isängen, utan jag klev upp och gick ut och gav pållarna sin frukost. Maken fick sovmorgon trots att det var hans tur och morgonfodra. Tror han behövde sova - hårt att sitta upp till kl 2 på natten och spela TV-spel... *fniss*.

Efter att hästarna ätit upp sin frukost och blivit utsläppta så mockade jag så det blev klart på en gång. Jag passade också på att utöva lite persedelvård och båda sadlarna och 2 träns fick sig en omgång med sadelsåpa och sadelbalsam. Snyggt och fint blev det och dessutom luktade det gott i sadelkammaren. Jag verkligen älskar doften av nysmörjt läder ;-).

Jag hann sedan med att ta en kopp kaffe med maken, som nu kvicknat till ;-). Även om det inte var lika fint väder som tidigare i helgen så satt vi ute - med jacka på ;-). Det var mysigt i alla fall - skönt att det äntligen är vår.

Strax innan 12 så åkte vi in till stan, maken släppte av mig vid ÖFK. Jag hade lovat att ställa upp som funktionär vid en ponnydressyrtävling - sagt och gjort - infann mig i cafeterian mitt i värsta lunchrusningen :-). Det är första gången sedan 2004 som jag är funktionär vid hästtävling - brände ut mig totalt i mitt engagemang i ÖTR och tappade totalt lusten att vara funktionär vid några tävlingar. Egentligen tycker jag det är kul - och det är skönt att vara med i en så stor klubb som ÖFK - vill man vara med som funktionär är man mer än hjärtligt välkommen ;-) - och samtidigt slipper man få "onda ögat" om man inte kan...

Så jag hade alltså tjänst i cafeterian - har ju jobbat i cafeteria tidigare vid hästtävlingar så helt ovan är jag ju inte. Dock hittar jag inte i detta kök och hade noll koll på vad saker och ting kostade. Det fanns van personal med också förutom mig, så jag gjorde det jag kunde göra - utan att vara allt för mycket i vägen ;-).  Det är ju rätt kul för man får träffa rätt mycket folk. Så det blir nog fler tilflällen som jag kan tänka mig vara funktionär :-).

Tävlingen höll på till cirka kl 16 - så där försvann em i ett nafs. Maken hade varit ute till Marieberg en vända till och därför lagt beslag på bilen. Det resulterade i att han fick komma och hämta mig, men jag tyckte det var skönt att slippa och köra. 4 timmar i ett kök - man är rätt mör efter det ;-).

När vi kom hem så mötte vi en bil som åkte från vårt hus. Det visade sig vara maken till en fd arbetskamrat (SG) från Haga hemvård. De undrade om de fick ta lite gödsel - mer än gärna! Jag är ju bara glad om någon vill ha lite hästgödsel :-). Som tack fick jag en påse med kanongoda assyriska påskkakor med dadelfyllning (tror jag det var) - det var i alla fall hur smasiska som helst och försvann rätt fort *harkel*. SG' make hade med sig 2 kamrater så på cirka 30 min hade de fyllt släpkärran, de hade med sig, med brunnen gödsel och halva min dynghög från förra året försvann i ett nafs - Kanonbra!


Jag försöker ju prångla ut min dygnhög varje år, men tidigare är det ingen som nappat på gratis gödsel. Alltså jättebra att jag blir av med lite :-)


Efter att ha varit instängd i fiket hel em så strosade jag runt i trädgården nu på kvällen. Maken har gått löst rejält på våra träd med sin nya utrustning...


Hela gräsmattan är täckt av pinnar....




Och inte nog med det... även lite tjockare grenar har åkt ner :-O



Jag tror jag får vara glad att äppelträden står kvar där de står...

Det har i alla fall växt rejält under helgen och värmen som varit - scillorna blommar för fullt!



Efter att ha varit ute en stund och luftat mig och ryckt lite brännässlor så gick jag in för att jobba lite åt NRU - hade lite som skulle uppdateras på hemsidan - 2,5 timme senare var jag klar. Lite tom i bollen efter att ha jobbat tillbringade jag en stund med att surfa runt lite.

Kvällen tog snabbt slut och det blev dags att plocka in pållarna. Först skulle jag bra fixa dunkarna med vatten skulle med ut... men vattenhon var upptagen...

Nalle jagar vattendroppar ;-)



Inte helt lätta att fånga en vattendroppe, men Nalle gav sig inte i första taget *fniss*. Till sist så kunde jag fylla på vattendunkarna och pållarna fick komma in. Även idag har Oktawia gått utan täcke trots att det var lite kallare. Hon verkar inte ha lidit någon nöd för det. Nu vid intaget så var hon jätteblank och fin i pälsen - trots att hon rullat sig rejält. Hm, kommer ha en del att borsta i morgon...

Nu är det CSI som gäller och det var allt för idag!

/Lizzie


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0