18/4 Lördag - Vin, vin, vin, vin

Med tanke på krogbesöket igår kväll så var jag förvånansvärt pigg idag. I och för sig så drack jag bara 2 glas vin under kvällen, men det kan ju räcka till ;-).

Vaknade i alla fall kl 9, maken hade tagit morgonfodringen så jag kunde få sovmorgon.  Maken tyckte också att jag skulle ha passat på och sovit längre, men vaknar man och är hyfsat pigg så är det som det är ;-).

Det var i alla fall inte läge för någon slappar dag - vi skulle bort på em och innan det så hade var jag tvungen att hinna med motionering av pållan och mockningen. Alltså bara att sätta lite fart efter att ha fått sig lite frukost.

Oktawia fick ju vila i går, tyvärr är det inte riktigt läge att ge sig ut på några uteritter ännu - måste miljöträna damen lite. Hon har ju inte varit ute på vägarna sedan i slutet av oktober... Under tiden som jag gjorde iordning henne för ett pass med lite longering så var hon laddad till max. Mest berodde det på att hon hade hört skramlet av ett släp och så en ett par mansröster som höll på och slet med att gräva bort dynghögen - hörs ju rätt bra in i stallet - och det bröt mönstret.

Men bara vi kom ut ur stallet så lugnade hon ner sig och vi gick ner till vår vändplan och passet med longering gick jättebra. Pållan lydig och fin. Rör sig kanonbra och nu klarar hon även av att hålla en bra galopp på den lilla volt som blir nere på vår vändplan. Efter longeringen så tog vi en liten promenad ut på vägen. Det första vi mötte var en traktor som vältrade gärdet precis brevid vägen. Inga problem. Tror inte hon ens såg traktorn och oväsendet som välten medförde brydde sig inte heller om. När vi kom ytterligare ett par hundra meter framåt så kommer nästa traktor, traktorn brydde sig inte Oktawia om - men det som traktorn hade på släpet!!!! Den största kontainer jag någonsin sett och HÖG. På en 10/dels sekund så var Oktawia ute på åkern och försökte fly ifrån det otäcka släpet. Jag var VÄLDIGT glad att jag hade longerlinan annars så hade jag flugit som en vante efter henne. Nu sprang hon baklänges ett tag, innan jag fick stopp på henne och kunde få tillbaka kontrollen. Traktorföraren hade slängt sig på bromsen direkt när Oktawia slände sig ut på åkern och så stängde han av motorn - TACK för det! Han stod dessutom helst stilla tills Otkawia lugnat sig och jag kunde få henne att röra sig framåt, men vi höll oss i kanten på åkern. Att få upp henne på vägen var liksom ingen idé.

Hon höll sig lugn också när traktorn åkte iväg som tur var. Lagom när vi kommit över detta så kom nästa traktor - denna traktor hade ett släp med timmer med sig. Nu tog jag inga risker utan stannade var på en liten smal avfart 5 meter från vägen och lät traktorn passera. Oktawia brydde sig inte ett dugg. Vi fortsatte en liten bit till på vägen innan vi vände och gick hemåt igen. Det kom inga mer traktorer, men ett par bilar - det medförde dock inga problem. Nu tror inte jag att det kommer bli några problem med traktorer i framtiden heller - utan det var kontainersläpet hon blev så totalt skräckslag för.
Efter longering och promenad så fick pållarna gå ut, och jag fixade stallet i ett rasande tempo. Kom på att jag hade tidsbrist i "schemat". Kl 13 skulle vi cykla iväg till bussen och innan det så skulle jag hinna fräscha till mig och få i mig lite käk. Det blev 30 minuter som jag hade på mig att fixa mig iordning inför färden till stan. Fullt ös kan jag säga ;-).

Vi kom i alla fall iväg på våra cyklar och trampade iväg till busshållplatsen i Latorp. Svårt att beräkna tiden eftersom vi har en 2 km lång uppförsbacke på vägen dit - som vi gick till största delen. Vi kom fram till hållplatsen i god tid i alla fall och hade hunnit pusta ut när bussen kom.

Att vi tog bussen och inte bilen till stan berodde på att vi skulle på Ost och Vin-mässan på slottet. Lite svårt att prova viner och köra bil - funkar inte så bra ihop ;-). Tyvärr går det inga bussar utmed vår väg på helgerna, utan det blir till att åka en annan buss och då först cykla en bit. Men den här årstiden funkar det ju bra.

Vi kom till slottet strax innan 14:30. Slapp stå i låååånga kön eftersom vi hade biljetter och kunde gå i förköpskön - där det inte var någon kö. Fick våra vinprovarbiljetter, in med kläderna i garderoben och så iväg mot vinprovningen.

Det var PACKAT med folk!!! :-O Jag har aldrig varit med om maken!! I början kom vi knappt framåt eller bakåt. Till sist så var det bara att börja tränga sig framåt till de olika utställarna. Ibland kom man fram och bland inte. Det gällde att hålla hårt i glaset för man blev skuffad hit och dit ;-).

Jag gillar ju rödvin, men vilken typ av druva osv har jag inte haft någon koll på, utan provar mig fram. Idag så lärde jag mig i alla fall något nytt - utav de viner jag provade så var det Shiraz-viner som jag upplevde vara allra godast. Även andra viner som var kryddat med Shiraz smakade bra. Det man kan säga är att de viner jag gillar är viner som klassas som "Fruktiga och smakrika" - så nu vet man det ;-).

Maken och jag var på mässan i cirka 3 timmar - cirkulerade runt ett par varv bland utställarna - eller rättare sagt, trängde sig fram i folkmassan.



Däremot det där med att smaka på ost och andra delikatesser - det försvann någonstans på vägen... eller också var de borden som vi aldrig kunde tränga oss fram till ;-).

Maken hittade i alla fall en utställare med öl, sedan hittade vi en utställare med whiskey - hm, det smakade bra :-). Vi avslutade provningen med att dricka jättegod cider smaksatt med tranbär :-). Till sist så tyckte maken att de var dags att vi pallrade oss ut från mässan - han tyckte att hans fru hade provat färdigt om man säger så  *fniss*.

Efter allt provande och fickorna fulla med vinlappar så gick till "hålet i väggen" och köpte varsin kebabtallrik eftersom vi vid det här laget var totalt utsvultna. Och sedan var det bara att sätta sig och vänta på att bussen skulle komma. Nu hade jag rätt ont i fötterna så det var himla skönt att sitta och vila en stund.

När vi hade klivit av i Latorp så gjorde vi en sista avstickare innan vi for hemåt. Vi gjorde ett snabbt besök vid Latorps gård där de hade en liten tillställning med korvgrillning. Pratade med lite kompisar, käkade en krov och sedan for vi hemåt på våra cyklar. Nu var det kallt som tusan och vinterjacka hade inte varit helt fel *burr*.


Det var skönt att komma hem i alla fall. Vi hade köpt en tapastallrik på mässan som vi nu käkade upp. För övrigt så hittade jag bara ett fynd som jag köpte med mig på mässan.


En vinöppnare för 30 kr :-)




Det var också bra att jag fick lappar på de viner jag provade - hade annars varit helt omöjligt att komma ihåg namnen på dem alla ;-).



Så nu vet jag vad jag ska fylla vinstället med *fniss*.

Väl hemma så blev det soffan och TV:n för mig och maken resten av kvällen - vi var helt slut båda två!

/Lizzie


Kommentarer
Postat av: minternet

Bra vinsmak du har ;-)

Jag gillar också smakrika, fruktiga viner och helst shiraz (heter syrah i europa) :-)

2009-04-20 @ 09:47:08
URL: http://minternet.blogg.se/
Postat av: Lizzie

Ah, tack för tipset. Visste inte att syrah och shiraz är samma sak - man lär sig nya saker hela tiden :-)

2009-04-20 @ 13:50:29
URL: http://stallkartorp.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0