19/4 Söndag - blåsigt...

Jag morgonfodrade idag så maken fick sovmorgon. Det kändes i kroppen idag att man varit ute på galej 2 dagar på raken - man är för gammal för dylika saker *fniss*. Tog det lugnt på fm, var över till grannen för att hjälpa till med att försöka få på en grimma på en ohanterad 1-åring - vi lyckades inte...

Mitt på dagen fick vi besök av makens föräldrar - de kom med lunchen. Inte varje dag det kommer en pizzaleverans från Kumla ;-). Smakade gott gjorde det och mätta blev vi :-).



Efter besöket av svärföräldrarna så var jag och maken ute. Maken beskar träd och jag försökte göra lite nytta i trädgården. Men det blåste full storm ute så jag blev helt lomhörd. Det är oerhört jobbigt att vara ute när det blåser storm - man blir trött i huvudet. Dessutom så blåste det svinkallt så man blev helt stelfrusen. Rykte i alla fall lite ogräs i kryddgården, sedan tog jag kameran och gick en vända i trädgården...

De första påskliljorna blommar nu.



Rabarberna är på väg upp ordentligt och jag har miljoner smultronplantor i örtagården - någon som vill ha?



Efter att ha tillbringat em med att nästan blåsa bort så gick jag in och vilade mig en stund innan M2 skulle komma. Det var skönt att få komma in och vila skallen en stund.

Efter att ha återfått krafterna så fixade jag och maken iordning på trailer och bil. Jag passade på att borsta Sabina innan M2 dök upp. Sabina har ju fortfarande gott om päls som hon släpper ;-).

M2 dök upp vid 16.30 snåret och Oktawia blev iordninggjord för en tripp till utebanan i Latorp. Klev på snällt i trailern och så for vi iväg. Maken följe också med eftersom jag ska lasta från ett nytt ställe när vi skulle åka hem. När vi kom fram till anläggningen och till utebanan så var N där med sin pålla B, de blev precis klara när vi kom. M2 gick runt en stund med Oktawia på banen eftersom pållan var lite spänd. Det var en häst ute i en hage som pållan var tvungen att spana på, men hon slappnade av rätt fort.

M2 tränade på övergångar och galoppfattningar. Funkade jättebra. Oktawia var lite sig, men jag tror hon har träningsvärk efter gårdagens longeringsjobb då hon fick galoppera på liten volt. Oktawia skötte sig exemplariskt. Brydde sig inte ett dugg om att det blåste rejält, virvlade upp både löv och sand, men hon jobbade på och lyssnade bra på M2's hjälper. Det kom 2 ryttare som red förbi banan och som sedan red vidare - Oktawia blev lite nyfiken och tittade efter dem när de försvann, men inga problem att sedan jobba vidare - kanonbra! Efter ridpasset så var M2 nöjd och Oktawia såg också riktigt nöjd ut.

När vi sedan skulle lasta så var det in med Oktawia i Smedjan - lite otäckt med ett nytt främmande ställe, maken hjälpte mig så jag kunde backa intill utan att köra på nåt eftersom det var lite trångt. Jag har inga problem med backningen som sådan, däremot kan det vara svårt med avståndsbedömningen, hur lågt det är kvar osv. Bra att ha en "inviftare" när jag ska backa intill. Oktawia klev på jättebra, behövde inte ens spänna fast en lina utan det räckte med att hålla i den.

Väl hemma så blev det borstning innan pållarna fick gå ut i hagen igen. Kl var 19 så jag tyckte de kunde vara ute ett tag till i solen. Pållarna själva verkade gilla att få komma ut igen...  att få mumsa på det lilla gröna gräs som kommer ;-). De skulle ju bara vara ute ett par timmar till så Sabina fick faktiskt vara ute utan att ha munkorgen på sig.



När jag var klar i stallet så gick jag in och satte mig framför datorn och jobbade lite åt NRU. Maken klättrade upp i ett träd och fortsatte med att beskära äppelträd - ett evighetsgöra eftersom vi har 15 st äppleträd ;-).

Pållarna fick komma in kl 21 - jag hann nu knappt öppna dörren innan båda två kom galoppernde i full fart och skulle in :-O

Det är stormen - de hade också fått nog av blåsvädret ;-)

Så nu är pållarna nattade, vovvarna rastade och vi ska kolla på en film och äta lite. Pizzan har räck ända fram tills nu sent i kväll ;-).

Kan också rapportera att Nalle har varit en riktigt latmask idag - mest legat på min kontrosstol och sovit. Eller också så är det husses lortiga overallsbrallor som lockar *fniss*.



Ibland har han dock flyttat på sig och lagt sig i röran på mitt skrivbord  ;-)



Det var allt för idag :-)

/Lizzie


Kommentarer
Postat av: Karin

Äntligen lite Nallebilder - klart det är byxorna som lockar att ligga på :)

2009-04-20 @ 08:52:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0