22/4 Onsdag - Mer miljöträning

Det blev ett besök på Mekonomen efter jobbet idag. Vår luftmassemätare har fungerat mer eller mindre bra sedan förra året - typ mest mindre bra. Sista tiden så har bilen dessutom börjat dra bensin  så man nästan blir gråhårig och antagligen så beror det hela på att luftmassemätaren är trasig. Vi har haft hög tomgång, ojämn tomgång osv. Så nu var vi bara tvungna att köpa en ny. Att vi dragit på det beror på att den kostar 1400 kr *host*.

När vi vara klara på Meonomen så var det full fart hemåt. Vi hann väl knappt ur bilen innan motorhuven var öppen ;-). Maken började fixa med bilen på en gång och tydligen så var denna pryl inte speciellt svår att byta för när jag kom ut med kameran 5 min senare så var den gamla luftmassemätaren borta och den nya på plats! Snabba Ville var visst i farten ;-) Tänk om maken vore lika "på" när vi ska iväg med pållan *fniss*.

Ny luftmassemätare på plats och dessutom gick motorn MYCKET jämnare :-)



Efter att ha fått i mig lite mat så tog jag itu med stallet. Maken slängde ner hö och släpade fram en säck med spån åt mig. Och när stallet var klart så blev pållarna hämtade i hagen. Mer motion och mijöträning för pållan.

Oktawia blev iordninggjord för ett pass tömkörning. Jag hade ringt till grannen GN och kollat att vi fick låna deras bana - det var OK. Så på med prylarna och en promenad på 10 min. Sedan blev det spännande...

Nu var det frågan - skulle Oktawia flippa ur nu när det blev jobb på en bana ute med islandshästar runtomkring sig. Sist vi var här var i höstas och då fungerade det jättebra. Dock hade det varit helt galen häst första gången vi var vid denna bana första gångerna. Skulle Oktawia känna igen sig???

När vi kom ut från stallet så såg Oktawia VÄLDIGT nöjd ut över att inte behöva kliva in i en trailer. Hon gillade skarpt att vi gick iväg på en liten promenad. Hon var helt lugn och uppförde sig väluppfostrat ;-).

Så kom vi fram. Islandshästarna var ute i sina hagar, som ligger precis vid banan. Oktawia blev superspänd när vi kom in på banan och EXTREMT nyfiken på den isisen som var närmast. Gick hyggligt att gå med henne ett tag, men sedan satte vi på tömmarna och jag försökte tömköra.

Det var lite rörigt i början och hon skulle bara fram till islandshästen hela tiden. Fick korta in tömmarna rejält de första 5 min så jag hade bättre kontroll över dem och hon inte kunde slänge sig in i volten och gena. Oktawia rörde på sig, men inte utan att kasta onda ögat på mig - hon var verkligen asförbannad på mig för att hon inte fick gå fram och hälsa på islandshästen, men fortsatte att jobba i alla fall...

Men damen lugande ner sig väldigt fort. Var INGA problem att jobba henne efter fem minuter - då var hon helt avslappnad. Visst hon tittade lite efter de andra hästarna, men försökte inte göra några rusningar, till och med galoppjobbet funkade kanonbra - lugnt och avslappnad. Dock en tendens att bryta av i höjd med islandshästen ;-).

Efter 30 min trav och galoppjobb så tyckte jag att damen jobbat klart. Solen började gå ner och hon reagerade på skuggor och dessutom var det lite väl mycket folk som var ute och joggade osv. När hon blir trött så överreagerar hon på saker och ting, bättre då att sluta innan det går överstyr. Det var inga problem att lämna islandshästarna och promenaden hemåt gick lugnt tillväga. Det var en MYCKEt nöjd pålla jag kom hem med - så det kändes bra :-). Maken filmade våra strapatser idag - ska kolla i morgon hur det blev och eventuellt lägga upp nåt på youtube ;-).

Oktawia var ju rätt mager och omusklad när jag köpte henne. Hon kom ju direkt från Polen... resan tar rätt hårt på pållarna. Det har tagit lång tid att få upp hullet på henne, och ännu längre tid tar det att få upp muskulaturen. Vi är på god väg, även om överlinjen behöver byggas på ytterligare. Hon blir ju snyggare och snyggare för varje dag som går ;-)

Jämfört med hur hon såg ut för snart 3 år sedan så är det rätt stor skillnad även om det går långsamt. Behöver kolla på gamla bilder för att påminna mig sjäv...

Oktawia augusti 2006



Oktawai idag 22 april 2009



Nu är det ju svårt att se muskler och hull på bild, denna bilden är ju inte den bästa - men kolla in halsansättningen!!!!

Där ser man skillnaden!!!! Knappt man tror att det är samma häst :-O

Nöjd och glad matte pysslade sedan om sina små älsklingar en stund innan kvällsmaten.

När djuren ute var klara så var fick vovvarna lite pyssel och kvällsrastning. Katterna är ju ute och roar sig själva ;-). Lilla Nalle har ju fått en ny favoritsysselsättning (när han inte sover eller busar) och det är att jaga vattendroppar antingen i duschen eller i tvätthon. Idag har jag i alla fall fått ett hyfsat bra Nallekort till Nalles fanclub ;-)

Så - Nalle hälsar ;-)



Det var allt för idag!

/Lizzie


Kommentarer
Postat av: Karin

Mer kattbilder.... fancluben kräver det :)

2009-04-23 @ 10:25:49
Postat av: Lizzie

Nallebus har blivit ett litet skyggt fotooffer. Springer när matte kommer med kameran ;-)

2009-04-23 @ 11:47:59
URL: http://stallkartorp.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0