24/4 Fredag - Vår på riktigt

Idag har det äntligen blivit vår på riktigt - soligt och varmt - helt underbart. På em kunde vi sitta ute och fika, inte helt fel ;-). Jag hade bilen idag så jag skulle hinna handla innan maken slutar. Jag har jättemycket plus på flextiden så jag hade utrymme att flexa ut lite tidigare. Så kl 15 tog jag helg från jobbet idag - det kändes skönt. Man hinner mycket på att sluta en timme tidigare. Först åkte jag till Granngården och köpte soja och pappersströ till pållarna. Träffade en kompis I så där fastnade jag ett tag och pratade med henne. Alltså hann jag inte åka och köpa hundmat innan jag hämtade maken. Vi for direkt till Biltema och köpte ett luftfilter till bilen. I morse på väg till jobbet så började bilen nämligen gå lite ojämt. Det är bra länge sedan vi bytte lyftfilter och tänkte att det nog är dags. Sedan tog vi en snabbis in i affären och köpte med hundmat så vovvarna har mat ett tag till.

På vägen hemåt så tyckte jag att det var himla skumt för bilen gick mer och mer ojämt. När vi väl kom hem så gick bileländet riktgit DÅLIGT. Mycket skumt! Under tiden som jag matade pållarna så öppnar maken motorhuven och spanar läget. Sedan hör jag "Oj! Du kan inte åka någonstans med bilen idag!"

Går och kollar vad det var som hade hänt - en tändkabel hade gått AV - inte undra på att bilen gick ojämt!

Jaha vad gör man nu!? Ringer M2 och förklarar läget - ingen bil att dra kusen med. Men så ringer jag och kollar med grannen GN och det var grönt - vi fick rida i deras lilla paddock!

I morgon blir det en tur till Mekonom för inköp av tändkablar... *suck*.

Så strax efter kl 18 kom M&M plus pappa P :-). M2 skulle rida och hon gjorde iordning pållan för en tur till grannen. Och så gick vi i samlad tropp till banan. Vi var ju där i onsdags och tömkörde - pållan var då lite stressad i början. Ingenting av detta idag. Otkawia kollade runt och kände igen sig. M2 kunde börja jobba damen på en gång.

Banan är inte så där jättestor, men det funkade bra. Även galoppjobbet funkade bra och M2 fick till bra galoppfattningar.

Enda orosmomentet var när GN tog in sin pålle i stallet. Då tyckte Oktawia att så får det faktiskt inte gå till och började studsa runt. Men M2 redda ut det hela bra och snart hade pållan lugnat sig och det gick att fortsätta jobba henne.

Skritturen vägen hem gick i sakta mak, pållan var lite trött ;-). Hon hade varit lite seg att rida idag och antagligen lite trött sedan igår. Så nästa vecka är det M2 som rider fredag och M1 som rider söndag ;-). Dock får Oktawia vila på lördagen då...

Var klar i stallet vid 20.30 tiden - lite tidigt för kvällsmat så pållarna får vänta en stund. Ska gå ut till 21:30 och kvällsmata dem.

Nu ska jag käka lite och sedan kolla på Criminal minds som jag spelade in i går. Maken är också helt inne på att öppna en flaska gott rödvin att ha till maten ;-).

Roligare än så här blir nog inte fredagskvällen!

/Lizzie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0