28/7 Tisdag - Lugnare...

Det har varit lite lugnare idag än vad det var igår ;-).

Förmiddagen gick åt till friskombudskursen och idag har vi lärt oss gå stavgång (inte det lättaste :-O ) och lärt oss pausmassage - det var kul!

Eftermiddagen var jag "telefonvakt" åt ett par handläggare som var på möten. Enligt servicegarantin så måste någon svara och ringde - det gjorde det hela tiden. Ett tag kändes det som om jag var med i en dålig film. Min egen fasta telefon ringde och jag svarade. Min mobil började pipa - SMS som tur var. Och så satte de mobiler igång som jag vaktade.... ha ha - var bara att be den jag pratade med att vänta ett ögonblick, svara i mobil nr 1 och höra om de kunde dröja ett ögonblick och sedan svara i mobil nr 2 och samma visa där... Sedan var det bara att avverka telefon efter telefon *fniss*. Tur man är stresstålig ;-)

Sedan skulle jag skriva in på meritsammanställningarna för alla sommarjobben vilka som blivit erbjudna jobben. Ve och fasa!!!! ALLA FILERNA BORTA!!!!!

Och det var bara Excelfilerna som ar borta - Wordfilerna fanns kvar. Skumt så det heter duga! Telefonsamtal till IT-supporten och en timme senare var filerna på plats igen :-) - Tack och lov för back-up system och återläsning!! Vad som hade hänt var det ingen som kunde svara på.

Efter jobbet så for vi hemåt direkt. Inga problem med bilen - än så länge har inte tändstiften sotat igen...

När vi kom hem så väntade ju ett hölass på att bli uppskickat på höloftet, men först så käkade vi mat - pestopasta med fetaost - något jag tyckte var hur gott som helst, men maken knorrade över att det saknades korv ;-).

Jag fixade också stallet och hästmaten innan vi tog itu med höloftet. Skönt att ha allt klart eftersom man blir lite trött av att släpa på hö ;-).

Hö på väg upp till höloftet - maken hivar upp med högaffel.



30 minuter senare var allt hö uppe och packat på loftet. Vi ska iväg om 2 veckor och hämta 2 lass till eftersom min höbonde vill tömma inför årets skörd. Då blir det till att åka en lördag/söndag eftersom vi får åka 2 vändor samma dag.

När vi var klara med höt så tog jag in pållarna. Planen var att miljöträna Oktawia. Det är ju dags att börja rida ut och hon var trafiksäker tidigare, men ville kolla om det fortfarande var kvar. Det var longering och promenad som stod på schemat och miljöträning av bil + trailer. Oktawia tycker nämligen att det är obehagligt att råka på trailers ute på vägen. Framför allt när de kommer bakifrån. Men för att inte behöva gå med en allt för pigg pålla så blev det lite arbete först ;-).

Jag longerade Oktawia ett kortare pass. Först skritt som uppvärmning på vår gata fram och tillbaka och sedan 10 min longering i trav i båda varven. Samarbetsvillig dam. När vi var klara så gick vi iväg på en promenad. Hade damen inspänd under promisen, men dock löst så hon gick med kontakt. Absolut inte hopdragen på något sätt, utan bara att hon gick med lite lätt stöd. När vi kom ut på allmänna grusvägen så kom maken med vår bil och trailer, jag stod stilla med pållan och han kunde åka förbi lite försiktigt. Oktawia var jätteduktig och stod stilla, men superspänd blev hon. Slappnade dock av bara bil och trailer åkt förbi oss. Maken åkte iväg och vände ute vid stora vägen och vi mötte allstå honom igen. Denna gången behövde jag inte stå stilla, Oktawia brydde sig inte alls, inte heller brydde hon sig om bilen som kom precis efter maken. Utan hon var hur lugn och cool som helst, såg ut som om hon tyckte det  var hur mysigt som helst att gå ut en vända. Det var jätteskönt i luften, fåglarna kvittrade och helt vindstilla. Kunde inte bättre och det blev en jätteskön myspromenad med pållan. Vi vände ungefär mitt i Tysslinge och då hade vi mött ungefär 15 bilar :-O - måste ha vart någon aktivitet i skolan. Alla bilarna kom ungefär när vi kom fram till en hästhage där en häst kom fram till staketet. Oktawia blev lite spänd och jag valde att stå stilla med henne under tiden bilarna svischade förbi. Hästen i hagen var lugn av sig och Oktawia blev inte heller stressad utan vi kunde gå fortsätta framåt utan problem. När vi sedan hade vänt och var på väg hemåt så var hon lite nyfiken på kusen, men inga problem att gå förbi.

Sedan gick vi hemåt i stilla mak, det var verkligen en stillsam promenad. Oktawia kan ju annars ha lite bråttom, men inte idag - snarare så att hon gick och njöt av att vara ute på en myspromenad.

När jag kom hem igen så hade vi varit ute dryga timmen, maken började lite smått fundera på vart vi tagit vägen ;-).

Oktawia ville inte gå in i stallet - utan stannade på stallplan och spanade lite ;-)



Men lite trött blev hon allt...  ;-)



När jag var klar med Oktawia så blev det Sabinas tur. Fram med ryktstenen - Sabina fäller ju fortfarande mängder och ser för tillfället ut som en rugguggla ;-). Fick loss en hel del idag och Sabina tyckte det var SÅ skönt ;-). När jag var klar så var det dags för kvällsmaten. Pållarna fick sitt kvällshö att tugga på medan jag plockade undan ryktlådan, grep osv. Tog rätt på all päls som pållarna släppt på stallgolvel och förpassade det till en sopkorg. Under tiden som jag grejjar i stallet så får Sabinas boxdörr vara öppen. Eftersom hon är så skygg av sig så försöker jag utnyttja hennes nyfikenhet till att själv söka kontakt ;-). Hon skulle aldrig hitta på något dumt - det är hon alldeles för försiktig för. Men hon vill gärna hålla koll på vad jag sysslar med. Om jag är i sadelkammaren så kan hon smyga ut ur sin box och ställa sig på stallgången och kolla vad jag gör.

Idag så tyckte hon nog att jag höll på lite väl länge och grejjade i sadelkammaren i stället för att servera mer kvällsmat. Sabina vet MYCKET VÄL om att det kommer lite betfor i hennes krubba. Så höt är totalt ointressant... det är betforen hon vill hö. Så hon var ju tvungen att tala om det för matte genom att komma in i sadelkammaren och plocka med andra hinkar som stod lämpligt till ;-)



När den lilla damen såg att jag kom med hennes hink i handen fick hon i alla fall bråttom tillbaka till sin box. Ville väl inte riskera att missa käket ;-).

Så en skön kväll har det varit idag med lite lagomt med jobb och inte så mycket stress ;-). Nu ska jag kolla till kissarna, maken har kvällsrastat vovvarna så nu är det bara kvar att förpassa sig själv till sängen ;-).

Det var allt för idag!

/Lizzie


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0