30/4 Valborg - En skön dag

Hade lagomt mycket att göra idag och dessutom så jobbade jag kortdag - slutade kl 13:00! Hur skönt som helst. Maken skulle sluta en timme senare så jag åkte iväg till en plantskola på Öster för att köpa penséer - tyvärr hade de bara vita kvar. Inte vad jag hade tänkt mig. Ska ha blommor till mina föräldrars gravar och hade tänkt mig nåt med lite mer färg. Så det blev til att åka igenom stan bort till makens jobb. Höll på att mista livet innan jag hade tagit mig igenom rondellen vid maxi :-O Herregud - folk körde verkligen som GALNINGAR!!!!  Såg också kaoset på Maxis parkering - planen på att handla mat där försvann i ett nafs...

Hämtade maken och vi åkte till Plantagen - där hittade jag lite penséer som fick duga. Gula i 2 nyanser till pappas grav och gula och blåa till mammas. Det var rätt urplockat på penséer här också så det var tur att jag inte skulle ha till alla mina urnor och blomlådor!

Vi gick också runt och på Plantagen och kollade på lite andra prylar. Ska köpa en pump till dammen - så småningom, blir kanske inte förräns nästa år. Vi har ju inte börjat gräva än ;-). Hittade en jättefin paviljong som skulle passa i trädgården. Dock behöver den skruvas fast i gjutna plintar för att inte flyga all världens väg, men en sådan kan det nog bli så småningom. Och så hittade jag det jag gärna vill ha - en hammock ;-) Där satt jag och gungade ett tag ;-).

Innan vi åkte till Willys och handlade mat så åkte vi till Mekonomen och lämnade tillbaka luftmassemätaren. Eftersom bilen funkar alldeles utmärkt med den gamla och asdåligt med den nya så fanns det ingen anledning att ha den kvar. Det var inga problem att lämna tillbaka den och så fick vi pengarna tillbaka.

På Willys var det hyfsat lugnt så det tog inte så lång tid att handla mat. Vi behövde få hem hundmat, kattsand och lite färskvaror och grönsaker till oss. Så nu är kylskåpet fullt igen ;-).

På vägen hem så stannade vi till vid kyrkan och vi fixade till gravarna. Lika bra att få det gjort så det såg lite trevligt ut, i alla fall ingen annan som gör något... Ska höra med syrran i England om hon har lust att sponsra med lite pengar för blommorna. Om inte annat så behövs det bytas ut till andra sommarblommor lite längre fram i sommar.

Det blev 5 pengséer på pappas grav och 7 på mammas grav. Hon har lite större gravsten. Blommorna ser inte så roliga ut nu när de är nyplanterade och de var lite gängliga till växten. Men de växer till sig snart och håller man efter blommorna så blommar de rätt länge.

Lägger upp ett par bilder här så min syrra i England kan se vad jag hittat på ;-)

Pappas blommor - ljusgula blommor längst bak, och de främre är mörkgula.



Mammas blommor - ljusgula längst bak och ljusblåa längst fram.



Eftersom vi hade varit iväg på en massa ärenden efter jobbet så kom vi hem i vanligt tid. Vi  hade precis fått besök när vi kom hem, en kamrat till maken som skulle hämta nåt som maken svetsat. 

Vi packade in maten och så fixade jag lite fika. Grillning stod på schemat lite senare. Med posten hade jag fått tidningen Ridsport så den ägnade jag mit åt en lång stund. Så skönt att sitta i trädgården, fika och läsa en bra tidning :-).

Det dröjde med grillningen så när jag var klar med tidningen tog jag itu med stallet. Fixade mockning, hästmaten och vattnet. Det var skönt väder ute och pållarna mest intresserade av att äta ;-).

Lagom när jag var klar med stallet så var maten klar. Eftersom jag var helt utsvulten så var det gott med mat. Jag hade också förväntat mig lite rödvin till maten, men nä - det stod en öl vid min tallrik. Eftersom jag var för lat för att gå in och korka upp en flaska vin så fick det duga med ölen. Vin kan jag dricka i morgon - ska ju bli fint väder i morgon också ;-).

Sedan satt vi länge och bara njöt av värmen. Vi hade ytterdörren öppan och lilla Nalle vågade sig lite försiktigt ut nu när vi satt utanför trappen och njöt av solen.

Man han höll sig nära ytterdörren - under trappan vågade han sig dock...



Här satt han länge och bara spanade.

Lite längre fram på kvällen så fick jag faktiskt ett anfall av att göra något vettigt. Och började rensningen av min örtagård. Under cirka 40 min gick jag böjd och tog bort det torra från förra året. Grävde även upp lite brännässlor, maskrosor och kvickrötter. Mycket kvar så jag har att göra i helgen.

Under tiden som jag grejjade i örtagården kom Oktawai och spanade vad jag gjorde. Lexi höll sig faktiskt också i närheten istället för att springa runt som en tetting.

Hunden kan faktiskt ligga helt stilla - i mer än två minuter *fniss*



Från min plats i örtagården upptäckte jag också att Nalle hade vågat sig fram från sitt krypin under trappen. Nu hade han vågat sig lite längre fram och upp på min lilla "dunkvagn" ;-)



Vi har i år inte åkt någonstans för att kolla på brasa. Tidigare år har vi åkt upp till Garphyttan, men i år så orkade vi inte. Så skönt att sitta hemma i trädgården och bara ta det lugnt. Förra året var det jättekallt på Valborg - då var vi uppe i Garphyttan för att kolla på brasa, men det var svinkallt och började regna så vi åkte hem innan de hade tänt brasan ;-). Vi har ju vår lilla eldningstunna om det är så att man vill se lite eld *fniss*.

Nu är snart kvällen slut. Ska snart kolla på Medium. Pållarna får vara ute tills Medium är slut, det är en skön kväll och de står och myser i ena hörnet av hagen.

Just det ja!

Vi har biljetter till Kyra-Clinik! Vi har biljetter till Kyra-Clinik! Vi har biljetter till Kyra-Clinik!



Detta är årets händelse och det ska bli hur kul som helst!!!

Ha en trevlig Valborg!

/Lizzie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0