16/8 Söndag - full rulle

Idag har gått slag i slag ;-). Eftersom vi har 3 hundar så syntes det inte ett spår av förra helgens storstädning - men väl spår av hundar... Lexi fäller enormt mycket just nu och även om jag kammar henne ute så tappar hon en hel del inne i alla fall.

Så på fm blev det fram med dammsugaren och maken dammsög och jag moppade golven. Vi behövde ju inte städa som idioter eftersom vi gjorde det förra helgen ;-), men "hundvalparna" som låg i hörnen hamnade i dammsugaren.

Efter snabbstädningen så blev det snabbmockning av boxarna - fixade båda boxarna och mat på 30 min - det gick undan kan jag säga. Hann precis fräscha till mig och byta kläder när det var dags att åka iväg till mina svärföräldrar. Kl 14 skulle vi vara på plats för lite fika och säga grattis till svärmor som hade fördelsedag idag :-). Det jag inte hann göra var att käka lunch - blev en knäckemacka i bilen på väg dit. Nåja, vi fick kaffe, fikabröd och tårta så magen stod i alla hörn i alla fall.

Fikabesöket tog 2 timmar och på vägen hem blev det ytterligare 2 stopp. Först Blomsterlandet för att köpa blomjord och så hittade jag en jättesöt liten minialoevera som blev jättebra i badrummet och så köpte jag en hibiskus för att fylla ut bristen på blomster i mitt söderfönster i kontoret. Det är typ bara hibiskus som klarar att stå i söderfönster...

Sedan blev det ett stopp hos Pysseltrollet där jag hämtade mina tuppewarevaror. Köpte en smörgåslåda så jag slipper släpa min frukostmacka i plastpåse och så en iskubsbehållare. Smart variant med lock så jag slipper skimpa vatten i hela frysen...



Visst är det gulligt motiv på macklådan ;-)

Väl hemma igen så var det lagom att fixa middag. Mat var vi tvunga att få i oss, så jag fixade middag medan maken slängde sig på gräsklipparen för att hinna klippa lite gräs. Allt regnande gör ju att gräsmattan växer grymt fort...

Det blev middagskorv i ugn med rödbetor, lök och potatis. Under tiden som det stektes i ugnen återtog jag min plats framför dator. Min kontorsstol var nämligen upptagen av Minna...  hon har börjat lägga beslag på Nalles favoritplatser ;-)



Liten söt katt fick hoppa ner på golvet för matte ville ha sin stol... vad gör kissen då... jo, hon placerar på en annan av Nalles favoritplatser... mitt på skrivbordet...



Nalle - cool som han är - tog det hela med ro och vräkte ut sig mitt på golvet istället ;-).



Nalle är lite trött - Nalle är ute och håller koll på alla andra katter - Nalle är tvungen att visa vem som är Kungen och det tar på krafterna ;-).

Efter maten fortsatte maken en stund med gräsklippningen. Jag fixade undan disk och röjde upp i köket, plockade in tvätten jag hängde upp i morse och hängde upp nu tvätt, vattnade och rensade blommorna i blomsterlådorna - vaddå könsbunden uppdelning av jobben hemma *fniss*. Nu kan ju inte jag klippa gräset eftersom jag är tvärallergisk för gräsklippet... blir till att göra annat som måste göras av tråkiga hushållssyslor.

Till sist var jag klar och det var dags att plocka in pållarna för att göra iordning Oktawia för ett motionspass. Eftersom det blåste full storm ute idag och maken inte hade någon lust att följa med på en uteritt så fick det bli tömkörning. Vi gick iväg till grannens sandbana och tömkörde där. Oktawia skötte sig bra trots blåsten. Reagerade lite när det kom kastvindar, men i övrigt så var hon brydde hon sig inte så mycket om blåsten. I början så var hon lite seg, rörde sig knappt framåt i traven. Hon vaknade till lite i galoppen men betedde sig som om hon var helt stelopererad med huvudet rakt upp. Hon tog totalt spärjn mot innertöm. Efter ett par varv fick jag till det och damen accepterade tömmen och slappnade av och galopperade i rund fin form med helt OK bärighet för att vara hon. Detta var i vänster varv  och det är ju hennes svåra galopp. När jag bytte varv så fick hon till högergaloppen bra på en gång. Nästa vända med vänstergaloppen så började hon med väldigt bra farm och takt - men i korsgalopp! Jag lät henne galoppera på för att se om hon tänkte byte själv, men icke, bröt då av och fattade nu galopp på en gång - fattningen blev bra och ingen korsgalopp - vilket gjorde att formen blev riktigt bra. När jag bytte varv till höger galopp så funkade den också bra. Avslutade passet med trav på 8-volt och nu hade hon vaknat till liv i kroppen och fått igång traven. Jättenöjd med passet och blev det skrittpromenad hem och sedan borstning. Pållan var riktigt trött när vi kom hem - nog rätt jobbigt med blåsten.

När jag var klar med Oktawia så blev det Biancas tur att bli borstad. Idag var den lilla fröken envis, ville INTE till något pris stå på den plats matte ställde henne. Synd för Bianca att hon har en matte som är ännu envisare ;-). För varje gång hon klev framåt fick hon backa tillbaka till den plats hon skulle ta. Om och om igen. Först så fattade hon inte alls vad som hände, men sedan så testade hon och försökte smyga framåt. Det gick inte heller, testade att kliva fram bara ETT steg, funkade inte heller... Så till sist så stod hon stilla :-).

Efter borstningen så  fick hon prova sin nya vita grimma - den är lite stor men funkar. Däremot så ville inte Bianca posera... men efter miljoner tagningar så fick jag till en bild på damen i sin nya utställningsgrimma ;-)



Det är dock dags att börja träna fröken med att gå i grimma och grimskaft. Bianca är som en åsna... förstår inte alls vitsen med att gå framåt *fniss*. Ska åka in till ridhuset med henne ett par gånger också som ren miljöträning. Lite utflykter är bara nyttigt att ge sig ut på.

När jag var klar med Bianca så var kl 21.30 och det var dags att mata pållarna och natta dem.  Nu ska jag bara natta mig själv ;-).

Det var alltså allt för idag!

/Lizzie

Mycket mer än så här

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0