21/8 Fredag - Veckans träningspass...

Så var det äntligen fredag - skönt! Kändes i kroppen i morse att det var fredag morgon, den ville hellre ligga kvar i sängen... Tyvärr så gick det inte, utan bara att masa sig upp och någonstans mellan dusch och frukost så har jag vaknat till liv ;-).

Hyfsat lugnt på jobbet idag och det var också skönt. Jag tog med mig ett gäng plommon till jobbet och när dagen var slut så var plommonen slut ;-)

Efter jobbet så blev det lite shopping i mataffären så vi fick hem lite matnyttigt til helgen - ungefär halva Örebro hade kommit på samma tanke så det tog ett tag innan vi var ute ur affären... sedan full fart hemåt.

Käkade lite och sedan var det dags att gå ut och fixa stallet. Det hade dessutom börjat duggregna så jag fick lite bråttom med mockningen, så jag skulle hinna få in pållarna innan de blev allt för blöta. Hann få in pållarna och jag hann borsta av Bianca lagom tills det att M1 och P dök upp.

M1 gjorde iordning Oktawia för ett hoppass och när hon var klar så åkte vi in till ÖFK, inne i stan så regnade det rejält. Någon skrittur runt SM-banan var alltså inte aktuellt. M1 skrittade fram under tiden som jag och P byggde hinder - och här kommer vi in på veckans träningspass....

Att släpa fram hinderstöd och bommar till 4 hinder - det är inte helt ojobbigt... både hinderstöd och bommar väger bly och jag når knappt upp till den sarghylla som bommarna förvaras på.  Man får dock göra snygga armhävningar när bommarna ska tillbaka på plats, eller som i mitt fall "kast med bom upp på sargkanten" *fniss*. Svettig blev jag i alla fall... hm, vadå otränad....

Otkawia skötte sig bra idag också, efter framridningen så travade M1 över markbommar, sedan blev det 1 krysshinder på varje långsida och till sist så blev det 2 studshinder på varje långsida + bom före och efter... Alltså en HEL del för Oktawia att hålla reda på.

När hon skulle hoppa studsen första gången så höll hon inte alls reda på benen, hon såg mest förvånad ut att det var ett hinder till efter det första. Hon rev med fram, en gång till och hon rev med bak på sista hindret. Sedan fick hon ordning på ben och fossingar och hoppade riktigt bra.

Här är en bild - inte alls bra eftersom det blir en "spökhäst", men gullig ändå ;-)



Oktawia fick hoppa dessa studshinder 3 gånger i båda varven sedan var det bra. Det är jättejobbigt för hästen med galoppstuds, men mycket bra träning för rygg, rympa och elasticiteten (hästen pratar vi hom här). Framför allt så såg det ut som om Oktawia tyckte det hela var riktigt lattjo lajbans och det är ju också bra.

När M1 skrittade av Otkawia så plockade jag och P bort alla hinderstöd och bommar, och trots att det dundrar bra när man slänger upp bommarna på sargkanten så bryr sig inte Oktawia ett dugg. Ljudkänslig är inte damen i alla fall ;-).

När vi var klara och skulle åka hem så klev den snälla hästen på trailen direkt. Det tackar vi för eftersom det totalt spöregnade när vi skulle åka. Blev inte något långt eftersnack utan in i bilen och hem. Fick köra rätt sakta pga regnet, men hem kom vi i alla fall.

Så nu är hästen urlastad och omhändertagen, bilen rensad på prylar som var med. Pållarna har också fått sin kvällsmat och blivit nattade. Maken fick snabbt slänga sig ut i regnet för att kasta ner hö från skullen åt mig. Så kan det gå när minnet är kort ;-).

Ovanstående är min variant av fredagsmys *fniss*. Kan inte klaga på att jag lever något typiskt "Svenssonliv" direkt ;-), men nu har jag hällt upp en liten "whiskeypinne" åt mig och ska kolla på "Tyst vittne"... får se hur länge jag orkar hålla mig vaken - det är liksom ett annat problem såhär en fredagkväll för en medelålders kvinna ;-).

Det var allt för idag!

/Lizzie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0