27/8 Torsdag - Hoppning

Jag och maken mötte upp inne på Granngården idag. Finns fördelar att jobba granne med favoritbutiken ;-). Kraftfoder till pållarna och kattmat behövdes inhandlas. Skulle ha köpt salt till hästarna också, men det glömde jag så det får jag ta någon annan dag. Det blev även ett stopp vid mataffären för att fylla på förråden åt oss själva, det tog en stund eftersom typ halva Örebro hade valt samma butik... Väl hemma så fixade maken middag under tiden som jag fixade annonsen på kattungarna som ska säljas i helgen. Jag har 3 st små sötnosar som väntar på nya ägare så vi får se hur det går.

Till middag blev det nyttig omelett med sparris - smakade smaskens :-) Var klar inne i huset strax efter kl 18 och det var då dags att sätta full fart ut till stallet. Det tog en stund att mocka idag, framför allt Biancas box, vet inte vad hon gjort under natten, typ lekt hela havet stormar eller nåt - för det såg ut som om kriget dragit fram i hennes box. Tog ett tag att få ordning på bädden, men det gjorde inte så mycket. Jag rensar hjärnan rätt bra när jag mockar och det behövs mellan varven ;-) Oktawias box var relativt lättmockad i jämförelse vad den brukar kunna vara... jag är helt säker på att min häst är en förklädd kombination mellan skitgris och elvisp.... ;-)

Hade nästan hunnit klart med stallet när M2 kom, så vi kunde efter en stund knalla ner och hämta pållarna. Utav någon märklig anledning så är hästarna bakom stallet när jag börjar mocka för att precis när jag börjar bli färdig för att ta min dem - så för passar sig de med full galopp längst ner *suck*. Hästar - undrar om de är tankeläsare - eller...

Pållan var i alla fall inte så lerig idag, mest bara dammig. Idag var det ju M2 som borstade Oktawia så dammet satt på henne efter borstningen och inte på mig idag ;-). Jag borstade på lilla Bianca i stället och det behövs ju bara 2 tag per sida med borsten så var man klar... inte så mycket damm där inte...

Idag gick det hur bra som helst att lasta - Oktawia nästan sprang in i trailer... och så kunde vi fara in till ÖFK. Planen var att M2 skulle hoppa Oktawia, men vi fick kolla och se hur läget var inne på ÖFK. Rätt stor risk att det skulle vara ridskolegrupper överallt... M2 började i alla fall dagens övning med att skritta fram runt SM-banan och så travade och galopperade hon inne på SM-banan. Det gick jättebra. Oktawia får väldigt bra bjudning inne på banan och det funkade bra trots att en ridskolegrupp lämnade sandbanan brevid SM-banan för att gå upp mot stallet. Oktawia hade nog gärna velat följa med den högen med hästar, men fann sig väl i att vara kvar på SM-banan och jobba runt där alldeles själv.

Eftersom det sedan inte kom några fler ridskolegrupper så kunde M2 rida i sandpaddocken där det fanns gott om hinder. P och M1 var också med och P hade en plan över vilken övning M2 skulle rida - och så byggde vi upp ett par små hinder. Först så travade ekipaget över bommar på marken och sedan övergick de till lite travhoppning över hindret som vi byggt för att avsluta denna lilla bana om 3 hinder med några varv i galopp. Det funkade jättebra och det syntes att Oktawai tyckte det var hur kul som helst. Hon "suger tag" i hindret och har kommit på tekniken. Damen så väldigt nöjd ut när passet avslutades. Det är ju viktigt att pållan tycker det är kul och omväxlande med träningarna så hon fattar att det faktiskt är ok att åka trailer eftersom hon då får komma ut på roligheter ;-). M1 och jag fick också motion när vi stod på banan idag - vi slog med miljarder med myggor och fick veva rätt bra med armarna - blir rätt jobbigt efter ett tag ;-)

Det var en rejält svettig häst som snällt sprang in i trailern när vi skulle åka hem. Så det blev hink med vatten och en svamp när vi kom  hem. Pållan blev alltså avsvampad för att bli av med all svett och för att inte tala om all sand hon hade under maken och på benen. Skönt tyckte hon att det var i alla fall. Sedan fick pållarna sitt hö och jag rensade bilen från alla prylar och plockade ordning på alla saker. Benskydden fick följa med in för de var i stort behov av en omgång med tvättning. När allt var klart så var klockan 21.45 och pållarna fick resten av sin kvällsmat. 

Nu var det bara för matte att börja varva ner ;-). Precis när jag kommit in från stallet så ringde kamrat E, blev en stunds telefonsamtal. Hon var glad för hennes pålla har nu blivit konstaterad fortfarande dräktig efter 45:e dygnet - ett stort GRATTIS och så hoppas vi på ett litet stoföl ;-).

Innan jag sedan placerade mig framför datorn så tog jag rätt på benskydden.

Stort behov av en avsköljning innan de åkte in i tvättmaskinen - ni kan ju gissa hur hästen såg ut ;-)



När jag var klar med skydden så  snubblade jag över två vilda kattungar och höll på att slå mig halft fördärvad :-O. Är det inte märkligt att kattungarna blir komplett galna sent på kvällen och väldigt tidigt på morgonen... någon som kan förklara detta ;-)

Försökte fånga busarna på bild - inte helt enkelt eftersom kissarna for runt som streck åt alla håll och kanter, men till sist så fastnade Kalle på bild i alla fall ;-)



Så det var allt för denna kvällen :-). Nu ska jag plocka in vovvarna som rastat sig själv under tiden som jag suttit här - mycket fiffigt av vovvarna tycker jag ;-).

/Lizzie


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0