8/8 Lördag - Städning i värme

Jag vet hur det känns att bli kokt levande... för det första har jag lyckats skolla mig på fötterna, inte bara EN gång - utan TVÅ gånger idag. Samma fot dessutom - bara det är ju helt otroligt. Dessutom har det varit ungefär 300 grader varmt i huset och vi har hållit på och städat.

Man kan ju tycka städning är lite väl häftigt i denna värme - men jag lovar - vi hade inget val.... Till sist kommer man till det stadiet som man bara MÅSTE städa - spelar ingen roll att det är tropisk hetta och otroligt vackert sommarväder ;-).

Under vår lilla köksrenovering så har vi liksom inte städat. Hållit golven i hjälpligt skick med sopborste - vilket inte håller hur länge som helst. I alla fall inte när man har 3 hundar... ;-). Vi bor ju på landet och då har vi dessutom miljoner med flugor och det känns som om de ska bo i vårt hus, de flesta av dem i alla fall. Vi har flugfällor både ute och inne, så jag vågar inte tänka på hur mycket det skulle vara annars. Spåren av flugorna talar sitt tydliga språk... jag hatar verkligen fluglortar *morr*. Om man städar normalt som vi brukar göra, så håller man det i schack genom städning en gång i veckan...

Vi började i alla fall på övervåningen på fm innan det blev för varmt. Ner med gardinerna i sovrummet, jag dammade och våttorkade dörrkarmar osv. Maken dammsög golvet och även sängen denna gång. Våra madrasser och sängkläder åkte ut på altanen. Gardinerna hamnade i tvättmaskinen och jag tvättade fönstrena - vilket var mycket väl behövligt. Sedan var det bara att moppa golvet och övervåningen var klar. Lyckades skolla foten första gången under fm... väldigt varmt vatten i hinken som jag spillde ut över min fot....

Det är ju jobbigt att städa så när övervåningen var klar så var det läge med paus och lite mat . Vi konstaterade att vi inte skulle hinna klart med städningen idag, utan även morgondagen kommer gå åt till att få huset i representabelt skick. Så efter lunchen tog vi det lite lugnt. Det började bli rejält varmt, och jag behövde få stallet fixat. Maken passade på att klippa lite gräs och pyssla med annat.

När jag var klar med stallet så blev det vila en stund för jag höll på att smälla av i hettan. Så det blev kaffe och glass, placering i skuggan och en tidning. Maken passade på att utnyttja hängmattan en stund ;-).

Efter vilan hann jag med att måla skivan till trailern en gång. Lika bra att få det gjort så den skulle hinna torka så inte nattfukten stör färgen.  Rollar skivan med vit oljefärg, maken målade första vändan igår, jag en gång idag och behöver troligen måla en gång i morgon. Sedan kan vi byta baklämmen på trailern :-).

Tvättmaskinen har gått varm hela dagen och fördelen med värmen är ju att tvätten torkat på nolltid :-). Så tagit ner och hängt upp tvätt är något jag sysslat med några gånger under dagen - 4 maskiner tvätt och allt torrt på en dag - det innebär en enorm hög med ren tvätt som ska fixas.... *fniss*.

Till sist så körde vi ett ryck med städningen på undervåningen för att inte ha allt för mycket kvar i morgon. Maken tog ner gardinerna i köket och jag kunde sätta igång med fönsterputsningen när det gällde köksfönstren - maken tog dock utsidan så jag slapp springa ut och in hela tiden. Min hälsporre har inte vart speciellt kul idag...

Vi öppnade upp korsdrag genom huset för ute fläktade det rätt skönt så är sent på em, men det var stört omöjligt att få ut värmen ur huset... bara att gilla läget men det är inte helt kul att städa när svetten droppar från pannn hela tiden ;-).

Vi började med att plocka undan alla verktyg och kakeltillbehör - dessa ska inte behöva användas på ett tag nu :-).

Maken tog itu med badrummet - dags att våttorka väggarna för att få bort alla fluglortar. Jag gjorde en insats i köket - våttorkade alla ytor jag kom åt för att få bort fluglortar, smuts efter hundarna och revirmarkerande katt :-O Verkligen dags att åka iväg till farbror veterinären med Nalle!!!!!

Mitt upp i alltihopa så behövde vi mer mat ;-). Blev färsk tortellini (skollade foten gång nr 2), sparris, tomater, skinka och parmesanost *mums*. Som tur var så kom det lite ork efter maten så vi kunde göra klart kök och badrummet. Även fönstret i badrummet blev putsat.

Några som var totalt uttråkade under vår städning - det var vovvarna det...



När vi var klara vid 20.30 så var både jag och maken lite lätt kokta,. En sval dusch hann jag med innan jag parkerade mig i soffan en stund framför TV. Pållarna fick vara ute till kl 22, och då var det bara att öppna stalldörren till hagen så kom de knatandes.

Oktawia och Bianca har busat i hagen som vettvillingar, men nu ville de in för att slippa myggen och få sitt käk.

I morgon blir det till att fortsätta med storrengöringen - kvar är vardagsrummet och mitt kontor. Hallen ska vi inte glömma heller. Där får jag väl lägga mig på knä och skura väggarna. Vovvarna lortar ner bröstpanelen rätt bra när de ligger och sover... och när de skakar av sig vatten ska vi inte tala om *suck*... Nåja - det får bli i morgon det. Skönt är det i alla fall att få rent och slippa se alla verktyg ligga och skräpa i hela köket ;-).

Nu ska jag slappa framför TV:en stund innan jag förpassar mig till en ren och nybäddad säng :-) - kommer nog somna ovaggad ikväll ;-).

Det var allt för idag!

/Lizzie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0