18/12 Fredag - Kallt

Efter en totalt hysterisk dag på jobbet så var det skönt att det äntligen blev helg ;-). Jag har också klarat mig från biverkningar när det gäller influensavaccineringen - inte ens ont i armen *peppar, peppar*. Maken verkar också ha klarat sig från biverkningar, lite ont i armen, men i övrigt OK. Eftersom jag haft vansinnigt mycket att göra på jobbet så var det tur att jag inte åkte på någon form av feber eller dyligt idag ialla fall ;-).

Efter jobbet så åkte jag iväg och lämnade av lite Oriflamevaror, sedan blev det mataffären. Trodde det skulle vara totalt kaos i mataffären, men det var lugnt och vi kom snabbt ut igen, blir nog värre kvällen innan julafton ;-). Innan vi åkte hem så svängde vi in till kyrkan och tände ljus på mina föräldrarsgravar och under tiden som vi vandrade runt på kyrkogården så höll jag på att frysa ihjäl! Fy tusan vad kallt det var *burr*.

Väl hemma så blev det snabbt lite mat och så full fart ut i stallet. Pälsade på mig bra med kläder, men tyvärr så har jag inga termobrallor som sitter bra. Jag har 2 par, det ena paret är så stora så de drunkar jag i :-O, och det andra paret - ja där behöver jag helt enkelt tappa 3-4 kg till innan jag kan använda dem. I alla fall om jag vill kunna röra mig i byxorna utan att de spricker *fniss*. Under tiden får jag stå ut med underställ och ridbyxor, men det är nog fötterna och händerna som mår allra sämt när det är så kallt som det har varit ikväll.

Jag gav mig i kast med mockningen med gott mod... det är ju lättmockat med kottarna är frysta, men efter en stund så blev jag stelare och stelare. Tills sist så kändes fötterna som 2 stora isklumpar *suck*. In i sadelkammaren för att försöka värma upp lite lemmar och så ut till mockningen igen... Tog lite tid idag med andra ord. När jag sedan skulle fixa höpåsarna så blev det också ett rännande in i sadelkammaren ;-). Klarar ju bara inte av att jobba med vantar på mig. Temperaturen i stallet var -15 grader... Ingen hit att jobba utan vantar, om man uttrycker sig milt... Fixade en höpåse i taget och så in i sadelkammaren för att värma fingrarna på elementet... *fniss*. Till sist så var jag klar och kunde pölsa ut i hagen för att leta rätt på pållarna. Bianca lät sig villigt fångas så jag gick in med henne först. Efter kom Oktawia i full fart och ville också komma in. Tror damen frös lite. M1 och pappa P kom strax efter så när Otkawia blev iordninggjord för ett ridpass inne på ÖFK, så fick hon käka hö under tiden för att inte frysa allt för mycket.

När vi kom till ÖFK så var vi helt själva i ridhuset och jag och P fick snabbt upp värmen genom att bygga en liten bana  iform av 2 små stigsprång och 2 små upprättstående hinder. En hel del hinderstöd och bommar som vi släpade fram alltså och efter banbyggandet så frös i alla fall inte jag längre ;-).

Oktawia var för dagen pigg och samarbetsvillig. M1 tyckte det var kul att de övningar hon tragglade med i tisdags fortfarande satt kvar hos Oktawia - på ett positivt sätt. Bra att damen lär sig och har bra minne ;-). Först tränade de lite "hoppdressyr" och sedan så blev det hopp över de små hindrena. Oktawia skötte sig rätt bra, vill gärna dra på lite före hindret och de små rättuppstående hindrena tycker hon nog mest är lite skräp som är i vägen ;-).

M1 var i alla fall nöjd med dagens övningar :-).

Sedan så bar det av hemåt i kylan. Väl hemma blev pållan omskött och så på med ett varmt täcke. Damen själv var mest intresserad att MAT... liknar sin matte rätt bra där ;-).

När jag var klar i stallet så var jag återigen helt sönderfrusen. Fötter och händer värst, men bra kall om benen också. Har bra jacka, så överkroppen är väl det jag minst fryser om. När jag väl kom in så blev det duschen direkt. Efter LÅNG het dusch så var äntligen fötterna upptinade och mina ben hyfsat varma. Maken har eldat på i kaminerna så här i mitt arbetsrum har jag nu 24 grader. Så efter den långa heta duschen och en lite "wiskeypinne" som jag håller på att sörpla i mig,, börjar jag äntligen känna mig som en normaltempererad människa *fniss*. Minus 17 grader är det för tillfället, men jag har inga planer på att gå ut mer idag ;-). Nu ska jag spana lite vad som är på TV, sedan blir det sängen. I morgon bitti ska vi iväg i kylan och hämta hö. Det går åt nu när det är kallt...

Det var allt för idag!

/Lizzie


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0