31/12 Torsdag - Nyårsafton

Årets sista dag och vad har jag gjort idag då... :-)

Ingen sovmorgon, utan idag fick jag vackert kliva upp och släppa ut pållarna. Jag skulle i alla fall in till stan på fm så det var bara bra att jag kom upp. Det tog tid ändå innan jag kom iväg.

Började med att stanna till vid ÖFK en stund och kolla på nyårshoppningen. Även om jag inte hoppar själv så kan det vara kul att se lite hoppning och pållar. Träffade lite folk som jag känner också, så det blev lite hästsnack - alltid trevligt ;-)

Efter att ha suttit i ridhuset en timme och frusit *fan vad kallt* så åkte jag vidare hem till min kompis K. Vi tillbringade en timme med att dricka kaffe och käka Nyåkers pepparkakor och saffransskorpor *himmelskt gott*. Fick dessutom 2 julklappar av K också - vi hann ju inte sammanstråla innan jul - ibland får man ju inte till tiden ;-). Fick en jättefin mörkblå löpare och blåa värmeljushållare - perfekt till köksbordet! Tack så hemskt mycket :-).

Efter fikat så gav vi oss ut i kylan igen och vi tog en tur upp på stan. Idag har det inte varit riktigt lika kallt som igår och vi kunde promenera upp på stan utan att frysa ihjäl. Vi knatade först iväg till Najs Prajz där vi köpte varsin biljett till Årets Fest - här ska vi ska vi minsann svinga våra lurviga *fniss*.

Nu när vi har våra biljetter så kräver ju denna fest nåt att ha på sig också... alltså gick vi från butik till butik utmed Drottninggatan. En hel del snygga kläder fanns med på rean - men antingen var det för litet eller så var det för stort. För stort - det var ett tag sedan det inträffade för min del i alla fall. Kändes rätt trevligt ;-).

Sista stoppet blev Kapp-Ahl inne på Kompassen och där hittade jag faktiskt en tunika/klänning som tilltalade mig. Jag är ju lite svag för 20-talsklänningar, ni vet korta med massor av fransar ;-)

Denna blir perfekt - ska bara införskaffa ett par leggings också...



Fransar OCH paljetter - kan inte bli bättre ;-).

När vi var klara med att ha gjort stan så var det dags att dra sig tillbaka mot bilen och K's lägenhet. Jag skulle vidare till Willys för att shoppa nyårsmaten plus lite annat. Vår runda på stan höll ju på ett tag så det var bäst att avsluta innan matbutiken hann stänga för dagen ;-).

Så efter en trevlig dag i K's sällskap så blev det vidare till Willys, mycket folk var det där, men inga köer så jag det tog inte så lång tid. Sedan full fart hemåt och satte igång med att fixa iordning fläskfilén på en gång.

Menyn för nyårsmiddagen var Örtmarinerad fläskfilé med potatisgratäng - och fläskfilén behöver ligga i marinaden några timmar för att det ska smaka som det ska.

När fläskfilén var stek och sedan förpassad till marinaden så kunde jag äntligen ge mig ut i stallet och fixa mockning och hästmaten. Hann ju inte med det innan jag åkte in till stan och då är det bara gilla läget och göra det i mörkret när man kom hem så sent som jag gjorde ;-).

Det var inte så vansinningt kallt i stallet när jag mockade, -13, alltså lite skillnad mot igår kväll... Men det hade ju börjat mulna på och då blir det ju inte riktigt  lika kallt.

När jag var klar med stallet och pållarna fått sin em-mat så fixade jag klart potatisgratängen. Maken hade skalat potatisen och börjat skiva (han måste vart hungrig...) - så det var bara att fortsätta med jobbet och in i ugnen.

Jag hann sedan faktiskt sitta och surfa runt på Internet en stund - som sällskap hade jag "lilla" Nalle...

Han gillar ju fortfarande att ligga vid min bildskärm, men numera så får han inte plats att ligga ovanpå mina händer när jag skriver ;-)



Nalla önskar alla sina medlemmar i fancluben ett Riktigt Gott Nytt År! Och så återkommer han nästa år med nya upptåg :-)

Resten av min kväll har gått åt till att äta och titta på film/Tv.

Middagen smakade bra som vanligt :-)



Jag sparade dessutom en plats i magen så jag kunde äta av efterrätten...

Gotlands saffranspannkaka med grädde och björnbärssylt (hemmagjord) *mums*



Mer än mätt och belåten blev det till att ligga i soffan och titta på film - nåt annat klarade inte kroppen av efter denna måltid ;-).

Dock ingen risk att svälta ihjäl... finns mer att äta om det skulle behövas ;-).

Strax efter 21.30 var jag ute i snöfallet(!!) och tog in pållarna. De var 2 stycken snömonster som ville in... får nog skotta igen i morgon... men efter kvällens ätande så är det ju bara bra med motion.

Pållarna var i alla fall mest intresserade av mat och ingen av dem var speciellt stressad över att det pangade raketer runt omkring oss. Känns bra - inte så kul att behöva tillbringa nyårsnatten i ett stall och lugna stressade hästar... finns ju de som får göra det menar jag. Vi har Lillan (makens hund) som inte tycker om skott och höga ljud... hon uppskatar inte bombardemanget kring nyårsslaget, men slipper hon bara vara ute så funkar det bra.

Så nu är det inte många minuter kvar på det här gångna året - snart ett nytt frisk år med massor av spännande saker att se fram emot :-)

Gott slut alla vänner och Gott Nytt År!

/Lizzie


Kommentarer
Postat av: Birgitta

gott nytt...

2010-01-01 @ 15:46:30
URL: http://pysseltrollet.blogg.se/
Postat av: Mirja

WOW! Vilken snygg klänning!!

Fanns den i stora stl? Andra färger? ;-)

2010-01-01 @ 19:55:55
Postat av: Lizzie

Mirja: Den jag köpte är stl 44/46. Det fanns en kvar i stl 48/50. Tyvärr enbart i svart!



/Lizzie

2010-01-01 @ 20:22:37
URL: http://stallkartorp.blogg.se/
Postat av: nina

kanonsnygg klänning;)och god fortsättning på nya året

2010-01-01 @ 22:43:39
Postat av: Lizzie

Nina: Tack detsamma :-)

2010-01-01 @ 22:54:15
URL: http://stallkartorp.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0