Onsdag - Hovisbesök

Eftersom jag hade hovisbesök inbokat till kl 16.30 så kom maken till mitt jobb vid lunch, vi åkte till Granngården (som verkligen ligger granne med mitt jobb *fniss*) och vi köpte en spånbal och foderjäst. Ska iväg och hämta spån på lördag, men behövde få hem en bal tills dess. Maken hade också med lunch till mig. Han hade fått fria händer att shoppa lunch och naturligtvis blev det en kebabtallrik - makens favoritkäk ;-).

Så när maken kom och hämtade mig var det bara att åka hem med full fart, eller fullt fart och full fart.... Precis kl 16:00 så rör sig inte trafiken speciellt fort från området där mitt jobb ligger. Och när vi sitter där i bilkön så ringer hovis och frågar efter vägbeskrivning - hon är typ 2 min från vårt hus. Hovis betonar att hon är tidigt, och fick alltså vänta de 10 minutrarna tills vi var hemma ;-). Hon fick bekanta sig med Sabina under tiden.

Jag testar alltså en ny hovis igen, denna gången en kvinna som var hur trevlig som helst. Eftersom Sabina är lite rädd för främmande människor så kan ju nya hovslagare vara ett problem, men det gick bra. Jag behövde inte ens vara med och hålla i hoven, utan hovisen tog det lugn och försiktigt. Kan tillägga att innan hovis började med verkningen så var vi inne vid vår dator och hon fick titta på röntgenbilderna av hovarna. Hon fick en bra "bild" över hur mycket som behövdes verkas på hovarna, ganska mycket fram bl a.

Verkningen gick alltså jättebra och när jag frågade om hon tar nya kunder så var det inga problem. Förklarade noga att Oktawia är bånglig att sko och behöver bli lite milt drogad. Det var inget som avskräckte hovis utan hon tyckte det är väl bara att ta det lugnt.

Jag får ingen bra "magkänsla" av den andra nya hovisen som jag testat, så jag bestämde mig för att byta. Nu provar vi denna några gånger så får vi se hur det funkar. Hon verkade vettig och lugn med pållarna i alla fall - dessutom var hon social och det är ju aldrig fel *fniss*.

När hovis var klar och hade åkt så gick jag in och käkade mat. Maken hade gjort iordning en pastagratäng under tiden som hade hovisbesöket. Maten smakade mums - som alltid ;-) och jag kunde förpassa mig ut i stallet för mockning osv, mätt och belåten.

När jag var klar med mockning och fix av hästmaten så borstade jag Sabina lite. Nu fick jag användning för stora gummiskrapan jag köpte när vi var iväg på Globentävlingarna. Sabina har börjat fälle vinterpälsen - och när en shettis fäller så är det ungefär som schäfer...  Det blir hur mycket päls som helst som aldrig tar slut och man märker ingen skillnad på djuret ;-). Så här kommer det hålla på ett tag... bara borsta och se glad ut... Sabina är ju dessutom en rödskäck = brunröd och vit. Vad innebär då detta i fällningstider... jo, att de vita fälten börjar fälla mycket tidigare än de rödbruna. Minsta lilla man kommer emot Sabina så är man helt TÄCKT med 1 dm långa vita hårstrån. Svarta kläder går fetbort! När jag borstade henne så lossnade den vita pälsen i stora schok, medan borsten fastar i den rödbruna pälsen.

Oktawia är ju svart och hon har inte börjat fälla ännu - FÖRUTOM hennes VITA stjärna! Hon har fulla ansiktet med vita hår :-O.

Kan någon förklara detta fenomen - vad är det som gör att hästar fäller den vita pälsen tidigare än den färgade. Min förra häst var ju fux med vita tecken - precis samma med henne. Vit päls rasar först och sedan den färgade. Mycket skumt.

När jag var klar med Sabina så kollade jag om Oktawia ville komma in, men icke. Så hon fick vara kvar ute medan jag gick in en stund. Resten av kvällen tillbringas i telefon med Minternet och när vi hade babblat klart så var det bara för mig att gå ut och mata kusarna (nu ville Oktawia in) och natta dem.

Nu ska jag bara kolla på nyheter och sedan är det dags att uppsöka sängen. Ska plocka med mig spinnrocken Nalle som klättrat över hela mig nu när jag suttit i telefon ;-).

Nalle har växt ;-) Han får inte riktigt plats längre på en av sina favoritplatser ;-)



Det var allt för idag!

/Lizzie


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0