12/1 Måndag - Storm

Jisses, vad det stormar ute :-O. Jag har natten till idag sovit som en klubbad oxe, men maken vaknade ett par gånger under natten av att huset skakade. Gissa om vi är glada att vi lagat upp vår skorsten! Den stod ju lite på trekvart tidigare efter stormen Per - så det känns skönt att ha en nymurad skorsten. Den rubbas inte i första taget ;-).

Idag var det full fart på jobbet, en ny tjej började jobba idag. Hon har sammat typ av tjänst som jag ska börja i februari. Hon tyckte det var lite synd att hon knappt hinner börja innan jag ska sluta, men min efterträdare kommer nog funka alldeles utmärkt på jobbet. Jag är ju inte oersättlig på nåt sätt ;-).

När vi åkte hem så höll vi på att blåsa av stora vägen. Bilen krängde än hit och än dit, hade det varit isigt på vägen så hade vi alla gånger blåst av och landat i diket. Kom hem till ett totalt kolmörkt hus, det hade inte gjort mig ett dugg om vi hade haft adventsljusstakarna kvar ett par veckor till. De var ju maken snabb som attan att plocka undan igår. Istället får han då stå ut med att jag har ytterbelysningen tänd när vi är på jobbet. Det är ju totalt kolmörkt när man kommer hem efter jobbet och det är ju kul om man kan hitta ytterdörren och låsa upp så man kommer in ;-).

När vi kom hem så plockade jag in hästarna direkt. Det blåste nästan ännu värre än igår och pållarna kom i full galopp när jag ropade. Få komma in och äta i lugn och ro - det var skönt det.

När hästarna får intagna och de fått sin em-mat och nytt vatten i sina hinkar, så var det bara att gå in och fixa sin egen middag. Maken och jag hjälptes åt, fransk böngryta stod det på menyn idag. En vegetarisk rätt och maken rynkade lite på näsan och undrade vart korven var någonstans *fniss*. Han käkade i alla fall och det verkade inte smaka allt för illa - han såg med egna ögon att det var färsk chilifrukt i maträtten och då är det ju ätbart även om det är vegetariskt ;-).

Efter maten så vilade jag en stund och gosade med Nalle, som idag var extremt kelsjuk, nästan så man började misstänka om han gjort något fuffens. Dock kunde jag inte hitta några nerrivna blomkrukor, dukar var kvar på borden osv och det verkade som om han hållit sig i skinnet under dagen.

Lilla Nalle är dock nu tuffare när det gäller Lexi - de andra hundarna bryr han sig inte så mycket om. Men Lexi vill ju leka...

Lexi låtsastuggar på Nalle och Nalle boxas med tassarna - nu kan de vara på samma sida om ryggstödet på stolen ;-)



Måns håller sig på avstånd under bordet ;-)

Till sist så var det dags att gå ut och fixa stallet. Pållarna hade ätit upp sitt em-hö och såg väldigt förväntansfulla ut när jag kom in i stallet. Sabina gnäggade och trodde det genast skulle serveras mera mat ;-). Men istället fick hon finna sig i att bli uppställd på stallgången under tiden som matte mockade boxen och fixade vattenhinken. Sedan blev det ett rejält tag med piggborsten för pälsbollen (Sabina) hade gnott in sig i ett rejält lager lera. Nu torrt som tur var så det var lätt att få rent henne. Sedan blev det tillbaka i en fräsch nyspånad box och det blev Oktawias tur. Under tiden som jag hade ägnat mig åt Sabina så hade hon vandrat runt i sin box och tydligt visat sin irritation över att få vänta på sin tur. Alltså var bajs och blött spån upptrampat i en enda röra. Tog en stund för mig att mocka rent den boxen och under tiden stod Oktawia på stallgången och kollade in vad jag gjorde. Efter en stund började hon få långtråkigt och vad gör en pålla då... jo, man börjar bajsa på stallgången för det vet hon att matte är "allergisk" emot och då måste mocka upp det på en gång, bajsa kan man göra flera gånger och då helst bara några kluttar åt gången och gärna flytta sig från sida till sida och kliva runt i kluttarna också. Man kan försöka gnaga av grimskaften som man är uppbunden med, man kan börja gnaga på träväggen som är inom räckhåll så matte måste komma och flytta på pållan. Man kan sucka och skrapa med framhovarna, allt för att matte ska bli riktigt stressad och skynda sig där inne i boxen. Ingen lugn stund förrän matte börjar borsta på pålla ;-). Pållar kan vara riktigt uppfinningsrika i sin iver att få lite uppmärksamhet ;-).

Blev till sist klar med allt och när pållarna började förstå att det var dags för kvällsmaten så var de totalt ointresserade av gos och borstning ;-). Hann i alla fall klart och in i huset lagomt tills det att CSI NY skulle börja. Lexi och Kayo hade varit ute när jag var i stallet och nu är det LERIGT ute - ordentlig avtorkning och sedan fick de ligga i hallen och torka.

Så nu är det dags att tänka på refrängen om man ska orka upp i morgon bitti. Har bara ett par kapitel kvar i boken Fyren, får se om jag orkar läsa en stund nu eller om jag somnar på en gång. Nalle har ju sina åsikter om det där med läsning i sängen. Det är väl helt ok att ha en bok att försöka läsa, men det är inte helt lätt när en liten Nalle helst ska ligga över ansiktet på en och sova ;-).

Nalle hälsar att han i kväll inte ska försöka ligga och pilla  på mattes ögonfransar när hon ska somna ;-)



/Lizzie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0