16/7 Torsdag - 1 år sedan...

Idag är det 1 år sedan jag påbörjade denna blogg/dagbok! Jisses vad tiden går :-O. En liten snabb sammanfattning - har det skett några dramatiska förändringar under året??? Näää - livet rullar på som vanligt ;-). Jag har ju svårt att låta dagar gå utan att jag gör något. Att göra ingenting är liksom inte min grej - slöseri med tid ;-). Att ha hästar och en massa andra djur är ju ett speciellt sätt att leva. Djuren går ju alltid först, måste mocka och fixa mat till kusarna. Man kan slappna av lite på sommaren när hästarna kan gå ute dygnet runt - de behöver fortfarande tillsyn ett par gånger om dagen, men man slipper att mocka :-). Så livet med häst är väldigt speciellt, men  himla kul - i alla fall för det mesta.


Den största förändringen som hänt under året är ju att efter 10 års tid av plugg, korta vikariat och långa perioder av arbetslöshet. Så har jag äntligen fått ett fast jobb, ett ROLIGT jobb där jag trivs kanonbra på och dessutom med en lön som jag är supernöjd över :-).


För övrigt så rullar livet på och både jag och maken är nöjda med hur vi lever och bor :-).


När det gäller hästeriet så blev ju lilla Sabina tragiskt nog hemskt sjuk och blev avlivad :-(. Så det blev en ny shettis i stallet som sällskap till Oktawia. Det hela löste sig bra och pållarna är bästa vänner.


Oktawias utveckling går framåt med stora kliv. För 1 år sedan hade jag en häst som mer än gärna stegrade sig. Vägrade gå i närheten av en trailer och som fick totala panikanfall om vi mötte en annan häst. Nu är hon lugn som en gammal ko. kliver gärna in i trailern och funkar hur bra som helst när det är andra hästar runt omkring oss :-). Har ju också fått tag på 2 st jättetrevliga och duktiga tjejer som mycket ambitiöst hjälper till med Oktawias utbildning - kan inte bli bättre :-D.

Vad har maken och jag hittat på idag då? Jag pimplade ju kaffe till sena kvällen igår - straffade sig senare... Jag var helt speedad fram på  natten och kom inte säng förräns kl 3!!! Det är ju massor av treviga program som går på nätter som tur är ;-). Var inte lika pigg i morse - vaknade 10:30 *fniss*. Tur man har semester ;-).

Fast det är inge bra att nästan vända på dygnet - det blir liksom helt fel ;-). Var seg som sirap hela fm, men kom mig i alla fall för med att fixa annonsen på kattungarna. Har ju två stycken som ska säljas nu.

Kalle är nu gammal nog att skiljas från sin mamma.



Och lilla Minna som också är till salu!



Vi har ju fler kattungar, Lisas kull blir i morgon 8 veckor och är ju hur söta som helst. Eller vad säger ni om den här lilla trötta tjejen ;-).



Hobbe kommer ju snart få flytta till sin nya familj, men de är ju ute och far på semester så han får bo kvar här tills de är hemma igen. Men det verkar inte gå någon nöd på honom och lekkompisar finns det ju gott om...



Fram på em så blev det i alla fall så att vi åkte iväg på en liten utflykt. Maken ville iväg och kolla ett av sina kantarellställen och det blev bingo! Stora fina kantareller hamnade snabbt i hans påse. Vi åkte sedan vidare till Marieberg och in till Elgiganten - nu är en köksfläkt beställd. Det blev en utdragbar fläkt av märket Gram och dess motor ska få plats ;-). Vi passade också på att gå in på Ikea. Jag var tvungen att fråga en kökskille hur sjutton man tar bort lådorna från hursten. Det visade sig vara väldigt enkelt, 2 tryck på rätt ställe och vips så lossnade lådan. Knappen satt lite trixit till så vi hade inte hittat den utan hjälp :-). Vi köpte också med dämpare till köksluckorna - så nu har vi dämpare både på luckornas gångjärn och till lådorna. Känns som vi är på väg att få ett riktigt modernt kök *fniss*.

Efter Ikeabesöket var vi dock hungriga och gjorde ett stopp på Café Garden och käkade varsin räkmacka, den smakade mums. Jag passade på att gå in på Till Häst och köpte en ny grephuvud eftersom min gamla totalt gått sönder. Hittade också jättesöt liten flughuva i shettisstorlek - den var jag bara tvungen att köpa.

Hur gullig som helst ;-)



Tyvärr visade det sig att den lilla flughuvan var för liten, köpte till minishettis, men den var för liten i alla fall. Dock skulle det inte vara några problem att byta så det blir att fara tillbaka med den någon dag.

När vi var hemma igen så var det nästan kväll :-O. Maken tog sin an sin svampskörd, kantareller luktar så gott!!!



Kantarellerna blev rensade, sedan stekta och snabbt förpassade till makens mage. Jan kan tyvärr inte äta stekta kantareller... får kramp i gallgångarna och det är INTE trevligt :-(.

Vi har också dragit igång med den årliga städningen av stallet. Tömde Biancas box nu i kväll. Bara den lilla boxen tog 1 timma att tömma och sedan var både jag och maken knäckta i våra ryggar :-O. Blir till att ta Oktawias box morgon bitti - ska INTE sova till 10.30 i morgon i alla fall....

Jag tog sedan rätt på lite tvätt som jag haft på tork... nu har jag en massa stryktvätt igen *urk*, men det får väl ligga till sig innan jag tar itu med den ;-).

Maken käkade sina kantarellmackor och jag käkade lite sill - som jag gillar ;-) och resten av kvällen kommer tillbringas framför TV:n :-)

Just dé ja, Nalle - den lymmeln - han var ute hela natten!!! Och kom inte hemsläntrande framåt em... men sedan har han varit jättetrött och legat utslagen på golvet resten av em-kvällen!



Hm, nog dags för en liten kastrering av en viss herre....

Det var allt för idag!

/Lizzie


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0