1/7 Onsdag - Olidligt varmt

Snacka om att värmen är helt olidlig *pust*. Har ju lyckats ha rätt hyfsat temperatur på jobbet men redan i morse var det kört. Fick leta en stund, men till sist så hittade jag nyckel till mitt fönster så jag kunde öppna och få in lite luft. Har skuggsida hela dagen fram till sen em så det kom faktiskt in skön luft, till att börja med.

Inte nog med att det är äckligt varmt, min kropp har tagit semester. Arbetslusten är totalt bortblåst *fniss*, nåja - jag är ju inte ensam om den känslan ;-)...

Fram på em så tog i alla fall syret slut vid ungefär 14-tiden, så det blev till att ta fika ute i skuggan och käka en glass - funkade faktiskt och man piggnade till lite ;-).

Maken kom och hämtade mig lite tidigare idag eftersom vi hade tid bokad hos bilfirmen där vi köpte bilen. Vår AC lyckas inte med att kyla ner luften så det behövs fyllas på med AC gas/västska. Det tog cirkus 30 min så vi satt och väntade under tiden som vår bil fixades iordning.

Det blev skillnad.... när vi åkte hemåt så blev det svalare och svalare i bilen - väldigt konstig känsla att kliva ur bilen och det var knallvarmt utanför. Har ju hittills varit tvärsom *fniss*. Nu får vi hoppas att vi inte behöver fylla på AC på ett tag!

Innan vi åkte hem så stannade vi till vid ICA-affären för att köpa lite mat. Utanför så sålde de även jordgubbar för 10 kr litern!!! Jag köpte 5 liter - här skulle det mumsas jordgubbar ;-). Dock kan jag ju inte käka upp 5 liter själv så när vi var hemma ringde jag till grannen och bjöd in dem på "jordgubbskalas" :-).

Eftersom det var fruktasvärt varmt så orkade man inte göra något annat än att sitta i skuggan vid huset. Vi käkade först lite mat, maken ville sedan inte ha jordgubbar utan gick in för att vila på soffan (sova alltså). Grannen + barn hade en skön fika stund i skuggan under kvällen. Det är ju ungefär var man klarar av i värmen ;-).

Jordgubbarna var goda, men tyvärr var många rätt övermogna, vilket gjorde att rätt många blev kasserade. Priset blev nog 15 kr per liter när jag var klar - men jordgubbarna räckte och blev över ;-). Blir fint mellanmål i morgon!

Fram på kvällningen plockade jag lite blommor i trädgården och så åkte vi iväg till kyrkogården, vattnade gravar och satte blommorna i vas. Det behövde vattnas...  man glömmer lätt bort att blommorna torkar bort rätt fort i värmen...

Vi var hemma igen till 21-snåret och nu var det dags för Otkawias motion. Jag hade hoppats att det skulle bli lite svalare, men icke! Fortfarande väldigt varmt och kvalmigt och miljoner med bromsar.

Pga bromsarna så skippade jag tömkörningen, pållan viftar ju så på svansen hela tiden att hon "snor" tömmarna med svansen - blir inge bra. I stället blev det ett pass longering. Pållan sprayades in ordentligt med insektsmedel... hjälpte föga mot bromsarna, men hon var jätteduktig och jobbade på i alla fall. Värst var det när jag skulle byta varv för då var hon ju tvungen att stås till en stund när jag kopplade om longerlinan. Då blev det lite jobbigt med alla bromsar - även för mig. Fan vad ont det gör när de bits *morr*.

Annars så var pållan jätteduktig, lydig och lugn för övrigt. Galoppjobbet funkade jättebra och det blev rätt hela tiden. Höll inte på så länge, 10 min trav och 10 min galopp och så fram och avskrittning. Det fick räcka i värmen.

Det blev sedan avsköljning med svalt vatten för pållan - det tyckte hon var skönt - sedan lite kraftfoder. Under tiden som hon käkade så höll jag på med lite småfix i stallet och så pysslade jag lite med Bianca - som är en riktigt liten kelgris ;-).

Var klar när klockan var närmare 22.15 och då fick de gå ut i hagen igen. Nu började det i alla fall bli lite svalare...

Själv gick jag sedan in och förpassade mig i duschen. Försökte få ner svullnaden i mina fötter och vrister genom att spola kallt vatten.... usch - hela kroppen sväller ju i denna värmen. Märks ju också på handlederna, mitt klockarmband som är i metall går knappt att knäppa - det har tidigare varit lite lätt för stort :-O.

Så man ska ju inte anstränga kroppen för mycket i denna värme - det är jobbigt att bara hålla allt i rätt temperatur. I morgon ska jag rida - hur jag nu ska överleva det - det får bli ridhuset.... och så får man hoppas på lite svalare väder *ber en bön*.

Det var allt för idag :-)

/Lizzie

Kommentarer
Postat av: grannen

Hej! Ja man får tacka för goda jordgubbarna och en trevlig pratstund i skuggan:)och behöver ni hjälp fram över med krattningen så vet du vem du skall anlita;)

Nina ch John

2009-07-03 @ 11:09:06
URL: http://www.brann.de

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0