17/3 Tisdag - Ridhuset

Idag stod det ridning på schemat med M2. När maken och jag kom hem från jobbet så fixade maken middag under tiden som jag gick ut och mockade. M & M skulle komma vid 19-snåret så det var lika bra att få stallet fixat. Kom in lagom tills den kinesiska fläskgrytan var klar. Smakade mycket mumsigt och jag hann  med lite fika innan det var dags att plocka in pållarna.

Idag gick Oktawia med på att bli infångad. Det blåste rätt rejält ute och det gillar hon ju inte nämnvärt. Maken hjälpte mig med att få trailern på rätt plats. och sedan så fixade jag maten till kusen och så pysslade jag lite med Sabina. Den lilla damen fäller ju sin björnpäls nu och hon var i behov av borstning. Så när M & M kom så ställde jag upp Sabina på stallgången också - till Oktawias förskräckelse. Hon trodde att Sabina försvunnit från stalle allra minst. Oktawia blev vänd så hon fick stå hon såg Sabina, men hon hade ändå myror i kroppen och tyckte det var totalt onödigt att stå stilla... M2 var nog rätt varm efter att ha gjort iordning damen *fniss*.

Lastningen gick bra och efter lite startproblem (hade svårt att få igång laddningen på bilen) så kom vi iväg. Vi åkte till ÖFK's ridhus och när vi kom fram så var det ett ekipage som skulle rida lektion på ena halvan av ridhuset, och så kom det in ytterligare ett ekipage som skulle rida som vi.

Jättebra miljöträning för Oktawia och hon skötte sig exemplariskt :-). Pelle och M2 körde först lite markövningar där Oktawia får träna på att kliva fram och inunder sig med bakbenen. Själva ridpasset tyckte jag  gick hur bra som helst. Oktawia stadig och fin. Hon tjafsade ingenting med munnen. Vi försökte ju använda achenrem, men det funkade inte alls. Har nu hissat upp bettet ett hål och nu verkar det som om hon tycker att bettet ligger mycket bättre i munnen. Galoppen funkade också bra idag. Dessutom så koncentrerade sig Oktawia jättebra på vad hon skulle göra trots andra ryttare som galopperade runt härs och tvärs i ridhuset. MYCKET bra gjort av damen. Idag hade vi också värsta publiken som kom och kolla på damen :-).

Eftersom Otkawia var så himla bökig i söndags att lasta så var det ju det som vi funderade på hur det hela skulle sluta. Dock hade jag en plan ;-). Ställde trailern lite längre ifrån ridhuset, ramade in med dörren åt vänster. Öppnade INTE båda sargdörrarna, utan bara den ena så det inte blev så öppet runt ridhusporten.

Min plan funkade alldeles utmärkt, Oktawia var liiite tveksam, men efter smakningar bakifrån så klev hon in. Bövde inte ens vifta med spö i luften. Så det kändes jätteskönt att det funkade och hon snällt klev in utan att bli stressad. Helt hopplöst annars om lastningen bara går sämre och sämre.

När vi kom hem så stannade jag bil och trailer nere vid vår vändplan eftersom vår väg upp är som gungfly och gatan är så dålig att det inte går att ta sats. Blir bara jobbigt för Oktawia och då är det bättre att gå sista biten. Maken kom ner och mötte oss och körde upp bil och trailer till gården.

Pållan blev borstad och sedan blev det kvälls maten. In med alla prylar från bilen och så var jag klar i stallet för kvällen.

Ringde och pratade lite med min kompis K som var en av publiken som kollade på pållan. Hade kollat på en Oriflameretur som hon lämnat över och meddelade att det inte var några problem med den. Utan bara att skicka tillbaka till Oriflame, men hon skulle kolla om kunden ville ha en ny eller om det ska krediteras.

Nu har jag rastat vovvarna för kvällen och så har jag gullat med Nalle - som för närvarande ligger tvärsöver mina underarmar. Så om det är en massa stavfel så beror det på att jag inte kan röra mina händer speciellt mycket ;-).

Tidigare i kväll så busade han som en vettvilling med Lexi, men nu är det en mycket trött kisse som ligger här och sover. När jag kom in från stallet var han inte helt utslagen, men hade väl vilat en stund. Här fullt upptagen med att lägga beslag på min stol ;-)



När jag tog tillbaka min kontorsstol så plågade han Lexi en stund innan han la beslag på mina armar ;-)

Nu är det i alla fall bara sängen som väntar. I morgon blir det ridhuset igen :-)

Godnatt!

/Lizzie


Kommentarer
Postat av: minternet

Vad duktig du är!!!

Tränar och fixar och donar...

Vilket ridhus blir det idag? Ska du rida själv eller? (Är lite sugen på sällskap ju....)

2009-03-18 @ 10:23:39
Postat av: Lizzie

Det är M1 som ska rida - så det blir en tur till ÖFK's ridhus. Är nog där till strax efter 19.30.

2009-03-18 @ 10:53:30
URL: http://stallkartorp.blogg.se/
Postat av: minternet

Hur betalar du där? Förskott/efterskott? Måste man vara medlem?

2009-03-18 @ 13:15:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0