21/3 Lördag - Städning

Vaknade kl 8 och var PIGG, t o m maken var vaken och pigg! Så är det när man är ledig ;-). Ut och mata pållar och sedan käkade jag själv frukost. När pållarna sedan var utsläppta så fixade jag klart stallet när jag ändå var ute. Sedan var det bara att ta itu med stora röjningen av huset.

Det är mysigt med djur och jag älskar mina högt :-) men tyvärr så är det inte så kul att vara hundägare vissa årstider. Just nu är det mindre kul och jag det skulle vara fint med en grovingång där jyckarna fick bo ;-). Lillan som är släthårig drar inte in så mycket smuts, men schäfrarna *suck*. Dessutom så MÅSTE ju Lexi och Kayo absolut klafsa runt i lervällingen utanför stallet... Ja, ni kan ju gissa resten....

Vi drog igång med städningen så fort jag var klar i stallet. Maken började damma och slänga ut mattorna från övervåningen och jag tog undervåningen. Började i köket och tittade lite närmare på luckorna - det såg ut som om någon stått och slängt lervälling på väggar och skåpluckor. Schäfrar som skakat på sig.... Fram med trasa och Ajax express och efter en stund så var köket skinande blankt.

Frågan var ju nu hur jag skulle göra med väggarna i hallen. Det kommer ju bli urskitigt på en gång, men jag drog av det värsta och framför allt så skurade jag rent vår ytterdörr. Den var också full i lervälling. Det är ju Lexi som hoppar och far överallt. Är hon inne så far hon runt i hallen och är hon ute så hoppar hon på ytterdörren om jag är inne. Hm, undrar om hundar kan ha ADHD - hon är nog en god kandidat i sånt fall.

Städningen fortsatte under dagen. Maken dammsög och jag torkade golven.

En som absolut måste hålla koll på vad vi höll på med var ju naturligtvis Nalle. Rädd för dammsugare är han inte...



Framåt em så började det likna någonting och det  var bara högen med mattor kvar. Maken gick runt i trädgården och tog upp hundbajs - fanns mängder som kom fram nu när snön smält bort, så han hade att göra ett tag. Jag passade på att gå runt i trädgården och spana efter vårtecken. Det var dåligt med dylika saker. Bara blött och lortigt och nervissnade växter överallt.  Men så i örtagården så hittade jag ett första tecken på att våren är i antågande.

Små, små rabarberknoppar är på väg upp bland en massa smultronplantor :-)



Det finns hopp om livet mao ;-)

Maken och jag skakade klart alla mattor och filtar, vissa filtar var dags att hamna i tvättmaskinen. De små vovvarna lortar ju, som sagt, ner en hel del...

Vi var klara vid 15-snåret och då kunde vi pusta ut. Maken placerade sig framför TV:n och jag framför datorn. Jag letade reda på uppdrag gransknings avsnitt  om hästbluffen och kollade på det. Vilka människor det finns!!! Aldrig någonsin man ska SKÄNKA bort ett djur. Framför allt inte en häst. Livstidsfoder är det som gäller om man inte kan ha kvar hästen.

När jag kollade klart så kliade det i fingrarna och jag var bara tvungen att börja med min lilla tillverkning av påskkort. Kom en bit på väg med ett par stycken :-)



Pysslet tog en stund och helt plötsligt så var det dags att gå ut och plocka in pållarna. Planen var att åka iväg till ridhuset och tömköra Oktawia ett pass och träna på galoppfattningar. Men vår bilhelvete ville något helt annat *morr*. Vet inte hur många gånger jag startade fanskapet, men det gick inte att få igång laddningen av batteriet och då vågade vi inte åka iväg med häst och trailer. Risk att trailern laddar ut batteriet totalt är ju överhängande. Grymt, djävla arg blev jag i alla fall. Fy - nu vill jag verkligen ha en ny bil *bläddrar bland annonser*.

Jaha och vad gör man då med kusen. Damen stod igår och behövde sin motion idag. Dessutom började det bli mörkt så gå ut på promenad var inte aktuellt.

Eftersom hon är tvungen att röra på sig lite i alla fall så blev det ett kort pass longering i pannlampans sken. Maken var med ute ifall Oktawia skulle få totalt spunk, men vet ju aldrig men damen ;-). Dock skötte hon sig bra och jag longerade henne knappt 20 min, gick på också på vår gata som fram- och avskrittning så totalt blev det aktivitet 30 min. Räckte i alla fall för att Oktawia skulle bli rastad och lugn i "huvudet". Men i morgon behövs ett ordentligt motionspass så bilhelvetet bör sköta sig ;-).

Pållarna fick i alla fall stå inne resten av kvällen med lite  hö att tugga på eftersom det var en stund kvar till kvällsmaten. När jag var klar i stallet så kom jag på att vi hade glömt en sak under städningen - fixa nya sängkläder i sängen. Så det gjorde vi medans jag kom ihåg det. Annars så kommer man ju på det precis när man ska gå och lägga sig - inte så kul för då har man absolut ingen lust att stå och "slåss" med påslakan och täcke. Utan då vill man ju bara sträcka ut sig i horisontellt läge ;-).

Nu är i alla fall allt fixat. Hundarna ligger i hallen och där får de vara tills de är torra... ;-) Då har lilla Nalle det bra mycket bättre - man så är han ju inte ute nåt heller.

Ni vet ju - Nalle ska ju vara med mitt i smeten ;-)

Nalle låter hälsa sin fanclub att det varit en tuff dag idag. Mycket att hålla kolla på, dammsugaren, matte och husse dammar på varsitt håll och haft ett fasligt sjå att hålla koll på båda samtidigt. Dessutom att jagat skurmoppen är ju ansträngande värre... Nu är Nalle trött ;-).



Det - gott folk - var allt för idag! Nu ska jag kvällsmata pållarna sedan är det CSI Maimi som väntar.

/Lizzie

Kommentarer
Postat av: Karin

Hoppas söndagen varit lite lugnare för Nalle så han orkar lite mer bus istället - det är mycket att hålla koll på när det städas.... :)

2009-03-22 @ 16:47:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0