10/5 Söndag - Ingen vilodag ;-)

Jag vaknade kl 8 idag med, men maken hade redan gett pållarna frukost så jag kunde ta det lugnt. Så vi kollade lite på morgontv samtidt som vi käkade frukost. Men sedan var det bara att kavla upp ärmarna och sätta igång. Städning av hemmet stod på schemat idag.

Så vid 10 satte vi igång. Det är ju plocket som tar mest tid och är astråkigt, för man tycker man plockar och plockar och plockar - men det händer ingenting. Mitt upp i alltihopa så ringde makens föräldrar, de dök också upp mitt i städningen - dock hade vi förvarnat om att vi höll på att städa och att vi inte skulle bli klara innan de kom. De kom på fm, svärfar var bra nyfiken på de bilar vi kollade på igår ;-). Visade bilder och information från vägverket via nätet.  Svärisarna fattar att vi har tröttnat på vår gamla volvo ;-). 945:an är hur skön som helst att åka i och bra dragbil - men INTE när den krånglar...

Vi drack lite kaffe innan de for hemåt igen och sedan kunde vi fortsätta med städningen. Ungefär ett ton grus hade vi på golvet - kändes det som i alla fall.

Tiden går ju fort när man har roligt och helt plötsligt var det dags för min ridlektion. Det blåste storm idag också så det var inge svårt att få in pållarna. Fick meddelande från min tränare att hon var lite försenad, så jag passade på att mocka innan jag gjorde klart Oktawia. Det var liksom ingen idé att släppa ut dem igen för det handlade bara om att ÅE var drygt halvtimmen försenad.

När jag sedan gjorde iordning Oktawia för en ridtur så var hon laddad och tyckte jag sölade alldeles för mycket när jag ryktade henne ;-). Hon ville få på utrustningen så vi kunde ge oss iväg. Maken var lite stressad och undrade om jag verkligen skulle ge mig ut i blåsten. Jag lugnade honom med att jag skulle leda pållan till grannens bana, en sträcka på 700 m. Promenaden till banan gick bra, det var en tjej till på banan när jag kom, samma ryttare som när M1 red. Oktawia brydde sig inte ett dugg om den hästen, men däremot den tjusige islandshästhingsten som var i en hage mitt emot banan. DEN killen ville hon gärna träffa.... När vi kom in på banan så började damen direkt med att tjafsa med att slänga med huvudet och göra ansats  till att resa sig. Jag börjde direkt med jobba henne från backen. Gå framåt, stanna, backa, svänga - hela tiden hålla henne fokuserad på mig. Det funkar bra på Oktawia och efter cirka 5 min var hon hur lugn som helst och jag kunde skritta runt med henne. Jag ville vänta med att sitta upp tills den andra tjejen var klar för jag misstänkte att jag skulle behöva "ta ner" Oktawia igen - och mycket riktigt. Oktawia blev riktigt stressad när tjejen lämnade banan, men funkade att hantera med hjälp av mina "ledarskapsövningar" och damen lugnade ner sig på ett par minuter. Nu kunde jag sitta upp. Hade då knatat runt med Oktawia på banan i 30 min, så framskrittad var hon i alla fall. ÅE kom precis när jag skulle sitta upp och lektionen kunde börja.

Oktawia var inte sådär supersamarbetsvillig idag, men inte heller istadig eller tjafsig. Det var bara en massa annat som damen hellre glodde på och jag fick rida som fan för att få henne att röra sig framåt. Det blev rejält med miljöträning också. Det blåste storm, det kom 2 hästar skrittandes på vägen ovanför banan - maken nästan svimmade för han trodde att pållan skulle stegra sig och slänga av mig ;-) - men pållan skötte sig riktigt bra. Hon flippade inte ur, blev lite stressad och focuserad men det funkade att få henne att röra sig framåt. Sedan kom de som äger banan hem med trailer och de lastar ur en pålle - Oktawia stressad, men det gick att hålla igång henne så hon inte stirrade upp sig allt för mycket. De som red på vägen som sedan igen, men nu på banvallen - den här gången så lyckades jag hålla pållan så koncentrerad i sitt arbete så hon inte ens märkte att det skrittade förbi två hästar ;-).

Det som var svårt i dag var att få igenom henne i vänster varv, ville gärna gå på volt rak som en planka och med skallen rakt upp. Men till sist så fick jag damen lösgjord - och det var nog tur det för jag hade inte ett uns kvar med kraft i min kropp när vi väl var klara *fniss*. Jag hade slitit så jag hade blodsmak i munnen :-O

Travjobb i vänster varv.



Travjobb - matte lite lätt röd i nyllet ;-)




Jag var jättenöjd efter dagens lektion :-). Oktawia är ju en sådan häst som alltid kommer att ha lätt för att spänna sig och rädd för saker och ting. Men det är himla skönt att märka att jag kan få "verktyg" att hantera hennes spändhet. Eftersom Oktawia flippat ut tidigare så blir ju jag lite lätt handlingsförlamad när jag ser en annan häst, eller om pållan blir spänd av någon annan anledning. Jag glömmer bort att andas, glömmer bort att rida och blir spänd som en stålfjäder - inte undra på att hästen blir spänd ;-). När jag väl focuserar mig på att RIDA så kan jag rida bort Oktawia spändhet och det lyckades jag med idag :-). ÅE tyckte det gick jättebra idag och att banan var alldels utmärkt att träna på trots att det hände mycket runt omkring - eller tack vare att det händer en massa  ;-).

Jag gick med damen hem i alla fall - maken var helt slut efter min nervspännande uppvisning ;-) så jag tänkte att det var bäst att gå med damen så han kunde slappna av lite.

När vi kom hem så fixade jag klart med pållan, de fick gå ut i hagen sedan och få sin em-mat. Oktawia såg ut som om hon kunde gå ett pass till ;-).

Em-mat var inte bara hästarna som ville ha - jag var helt utsvulten så vi fixade iordning ugnstekt lax med teriakysås, wokade grönsaker och glasnudlar - mums! Efter maten så hade vi fått tillbaka lite energi och vi kunde städa klart huset. Städning och moppning av golv var kvar.

Maken tog itu med damsugningen. Nalle som ska vara med överallt... han tyckte att dammsugaren var lite för närgången ;-)



Så han förpassde sig snabbt upp på mitt skrivbord - där kände han sig säker och kunde kolla på dammsugaren med ett lugn från ovan ;-)



Vi var klara med dammsugning och moppning av golvet frampå kvällningen. Det var lite filtar och grejjer att skaka. Plocka fram lite rena handdukar och påslakan osv - sedan var vi klara med allt utom disken. Den orkade inte maken fixa idag, utan den ska han ta i morgon... får se hur det blir med den saken ;-).

Inne på toan på övervåningen dammsög vi inte - där bor ju Busan med sina två bebisar. I morgon är Kalle och Hobbe 2 veckor och växer så det knakar.

En yrvaken liten Hobbe :-)



När vi var klara med allt så var klockan så mycket att det var dags att plocka in pållarna och ge dem kvällsmat. Sabina var hungring och kom springandes. Nu vet hon att hon blir av med munkorgen när hon kommer in = kan käka hö ordentligt ;-). Oktawia ville också komma in så jag behövde inte ut och jaga någon häst i hagen.

Så det var den här dagen - städning och ridning - absolut ingen vilodag. Så kan man ju sammanfatta saker och ting. Min gamla gammelmormor hade nog svimmat om hon visste vad jag sysslat med idag ;-). På söndagar skulle man gå i kyrkan - sedan skulle man vila. Absolut inte städa eller tvätta, och framför allt inte ha göra något som var kul ;-). Det var andra tider förr ;-),

Nu väntar sängen på mig så det är bäst jag förpassar mig dit :-)

Godnatt!

/Lizzie

Kommentarer
Postat av: minternet

Lilla, söta, skruttkatten! Bara 10 v. kvar ;-)

2009-05-11 @ 09:19:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0