14/5 Torsdag - Vårruset!

Dags för vårruset var det alltså! Eller rus och rus....  jag är alldeles för tung för att springa och framför allt 5 km på asfalt - men en promenad funkar alldeles utmärkt.

Men först var det till att åka hem för att få i sig lite mat och sedan fixa stallet lite kvikt. Kl 18:15 var det dags att fara tillbaka till stan för att träffa en arbetskamrat som som jag skulle gå vårruset med. Vi var ett rätt stort gäng från förvaltningen som var med, men många av de andra skulle springa.

Pållan fick alltså vila idag och bara matte fick motion ;-)

Mycket tjejer är det ju - tror det var drygt 7000 kvinns var det som var med idag. Det är några stycken...

En vy över från starten, långt där framme är starten!



Vi var många som promenerade. På väg upp till Drottninggatan



Jag och min kamrat tog oss runt på 50 min, vilket är helt OK i denna folksamlingen. Efteråt skulle vi leta rätt på resten av tjejjerna från förvaltningen - inte helt enkelt. Till sist så sprang vi ihop med en så kom fram till vår pickning. Träffade också flera stycken från mitt gamla jobb, som jag gick vårrusen med förra året - det var kul :-D

När vi var klara och skulle lämna området så passade vi på att stanna vid tältet med folk från Vibhälsan. När jag skulle få testa så förklarade jag att jag har problem med instabil vrist efter diskbrock för 13 år sedan. Fick ställa mig på tå på vib-plattan och det tog inte många sekunder innan min vrist vek sig. Han som har Vibhälsan började fundera på in "skada" och det slutade med att jag låg på en brits och han började klämma och känna på vrist och skenben.

Jag förklarade att jag har problem med att mitt hälben känns som om det lever ett eget liv.

Fick förklarat att min led låg "fel". Att musklerna låg fel och drog ut hälbenet utåt och upp över vristen mot stortån. Kunde bara hålla med för det förklarade mycket av mina problem med foten. Efter lite tryckande här och var och utövande av Kinesiologi så hade jag helt plötsligt både stabilitet och styrka i min vrist!!!! :-O Jag kände direkt när jag ställde mig upp att trycket under foten och hälbenet var HELT annorlunda och att foten inte pekade utåt längre! Jag var helt mållös och bugade djupt! Fick papper om VIB-hälsan och det blir nog att jag gör besök där för att bygga upp strykan i mitt vrist.

Han kanske kan göra något åt mitt sneda bäcken!!!

När jag kom ut från området så stod taxin (maken) och väntade så det var bara att hoppa in i vrålåket och fara hemåt. In i bilen fick han en helt exalterad Lizzie som försökte förklara vilken "mirakelbehandling" som just inträffat :-). När jag väl lugnat ner mig så fattade han vad jag pratade om och tyckte väl att jag skulle börja gå på Vib-hälsan ;-).

Under tiden som jag gick vårruset så hade maken varit och hälsat på sina föräldrar och visat upp bilen - de var imponerade och tyckte vår nya bil är jättefin :-). Det syntes knappt på bensinmätaren att maken vart ute och farit, så trots att det är en SUV så drar den mindre bensin än vår 945:a - inte helt fel!

När vi kom hem så var kl strax efter 21 och pållarna ville komma in och få sin kvällsmat, alltså fixade jag klart stallet för kvällen och sedan vallade jag runt Kayo en stund - att husse varit hemma är INTE samma sak - för henne är det bara matte som gäller.

Mer än så här har inte hänt idag och nu ska jag ta min välmotionerade kropp och förpassa mig till sängen.

Godnatt!

/Lizzie

Kommentarer
Postat av: minternet

Vib-träning är ENORMT bra! Min skadade fot blev bra på nolltid förra sommaren ;-)

2009-05-15 @ 08:45:53
Postat av: Lizzie

Är helt fascinerad över detta med kinesiologi och hur han kunde hitta en muskel som låg fel! Och genom lite böjning och tryckning får saker och ting ligga rätt när de har legat fel i över 10 år :-O.

2009-05-15 @ 11:46:02
URL: http://stallkartorp.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0