1/5 Fredag - Vackert väder

Tiden går äckligt fort! Tycker inte alls det var länge sedan man satt och suckade över is och mörker.... nu är det redan 1 maj!!! Och helt otroligt vackert väder hela dagen! Rena försommarvärmen :-).

På fm kom M & M + pappa P. M2 gjorde iordning Otkawia för en tur till ridhuset på ÖFK. Maken och jag fixade trailern och pållan klev snällt på och vi kunde åka iväg.

Idag ökade vi på "svårighetsgraden", som framskrittning blev det en tur runt stora SM-banan. Och det var mycket för pållan att titta på, men det gick jättebra. Hon blev inte rädd för något, utan får hon bara kolla på saker och ting så är det lugnt. Främst handlar det om när någon eller någonting rör på sig ;-). Typ hästar i en hage, cyklister, gångar osv.

Sedan fortsatte vi passet i ridhuset. Bommar lades fram som M2 fick rida över i skritt och trav - funkade jättebra. När det gäller galoppjobbet så märks det tydligt att Oktawia har blivit starkare och fått bättre balans. Nu orkar hon 2 varv på 20 m volten att hålla galoppen i bra balans och bra tempo i samma rytm hela tiden. Dock lite problem med själva fattningarna och då speciellt i höger varv. Pållan är lite överambitiös och vill lite för mycket. Hon vet att hon ska galoppera och stirrar upp sig lite. M2 fick i alla fall till ett par riktigt bra fattningar även i höger varv. Så det kommer bli bra så småningom.

När vi skulle hem så gick det alldeles utmärkt att lasta. Ingen som helst tvekan hos Oktawia - utan snarare tvärs om  - hon nästan sprang in i trailern :-O. Det skulle inte förvåna mig att när jag går på kursen för Ronny Åhman den 17/5 - då har hästskrället fått för sig att det är jättekul att kliva in i trailern!!!

Färden hemåt gick bra och pållan stod lugnt i trailern. Hon hade t o m hunnit torka på vägen hem så det vara bara för mig att borsta bort intorkad svett och sedan släppa ut pållarna i hagen och servera lunch. Innan jag tog i tu med mockningen så blev det lunch för mig och maken också. Man måste ju hämta lite kraft för att orka mocka ;-).

Under eftermiddagen så tillbringade jag tiden med att krypa runt på alla fyra och rensa ett par rabatter. Mindre kul jobb, men nödvändigt. Det blir ju fint när det är klart och perennerna kommer upp ordentligt. Men det växer fort nu, man ser skillnad från dag till dag och så här tidigt brukar inte rabatterna ha kommit igång.

Min lilla runda rabatt blev fixad idag - och jätteramsen har växt enormt på en vecka :-O!



Även min stora halvrunda rabatt blev klar idag. Här har jag rätt mycket marktäckare, men det var ändå en hel del med ogräs att rensa undan.



När jag tröttnat på att rensa rabatter så ringde jag till Latorps gård och kollade om de hade kvar någe spån. Det hade de och vi for snabbt upp och köpte 6 balar spån - nu har jag hemma så det räcker en månad. Sågen, där jag brukar hämta, har fortfarande slut, och då har man inte så mycket att välja på.

När vi var hemma igen så fortsatte vi rensa upp i trädgården. Maken har ju beskurit äppleträden och det var fortfarande mycket grenar kvar att ta rätt på. Dessutom var det tungräfsat eftersom gräset har växt massor. För att maken ska kunna klippa gräset så måste ju alla grenar bort. Bara att städa och se glad ut ;-).

Efter att ha varit ute flera timmar i solen och värmen och jobbat så är man rätt mör. Nu ska vi dricka lite gott rödvin till lite ost, kex och vindruvor *mums*. Sedan så somnar man väl ovaggat ikväll *fniss*.

Förresten - de små minipenséerna som jag köpte och planterade i kruka i början på april - de är de sötaste små penseer jag någonsin sett :-)

De är helt enkelt helt bedårande :-)



Nu ska jag gå ut igen och se vad maken sysslar med. Tror han håller på med att sätta upp en löplina till så vovvarn har någonstans att vara :-)

Ha en fortsatt trevlig helg!

/Lizzie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0