15/5 Fredag - äntligen helg

Denna arbetsdag försvann i ett huj, min kalender var ren för dagen - men ändå så hade jag fullt upp. Även om det ramlar in allt möjligt oplanerat så är det ju sådan som gör mitt jobb så himla kul :-). Maken fick till och med stå och vänta en stund innan jag kunde sluta eftersom jag gjorde ett jobb åt min chef in i det sista. Full rulle är ordet!

Efter jobbet så åkte vi till Willys och shoppade lite mat till helgen. Känns fortfarande helt overkligt att fara runt i vår nya bil :-) - men snart så har man väl vant sig ;-).

När vi kom hem så käkade jag lite mat, sedan fixade jag stallet. Var precis klar tills det att M1 och pappa P kom. Oktawia gjordes iordning för att arbetspass i ÖFK's ridhus. Oktawia klev snällt in i trailern och det gick alla tiders att dra med nya bilen :-).

Oktawia hade lite bråttom ur trailern för hon hörde ridskolehästarna som var på banan jag parkerat brevid. När hon väl var ute ur trailern så var hon lugn och likaså när M1 skrittade runt SM-banan som framskrittning - hur cool som helst trots att vi träffade på en som var ute och betade sin pålle.

Arbetspasset i ridhuset gick också bra. La ut bommar som de skrittade och travade över, funkade finfint. Fick även rida runt koner med tagen bakdel - Oktawia gjorde väldigt snygga framdelsvändning för nu kan hon det ;-). Till sist så förstod hon vad det var hon skulle göra egentligen ;-).

Jag tyckte galoppjobbet gick bra också. Oktawia vill gärna springa med huvudet rakt upp, men vi uppfattar det mer som att hon inte riktigt orkar, men ändå är väldigt välvillig till att galoppera. Det var inge tjafs i form av istadighet eller så - utan det handlar nog mer om att hon blir lite trött men ändå vill vara till lags och jobba. Det tar längre tid än vad man tror att få en häst musklad för att klara av samlande arbete en längre stund. Bara att jobba vidare och se glad ut, till sist så kommer ju styrkan. Det positiva var att hon gjorde fina galoppfattningar, bara en gång blev det fel - för övrigt så var det rätt hela tiden :-).

Nu är det ju 2 veckor sedan hon var inne i ÖFK's ridhus, bl a pga av krånglande bil. Det märktes att hon inte blivit ordentligt genomarbetad - tydligt att damen behöver regelbunden genomridning. Förhoppningsvis så har vi en bil som rullar ett tag nu så man slipper att bök med den saken och kan koncentrera sig på att få regelbunden träning. På söndag är det ju cliniken för Ronny Åhman och efter den så hoppas jag att lastningsproblemen är ur världen ;-).

När jag kom hem med pållan så fick hon komma ut och beta lite gräs efter det att jag borstat klart henne. Det gillade pållan ;-).

När jag var klar med hästarna så gjorde jag en ordentlig ursopning av trailern, bort med det gamla spånet. Det var mest gjord och damm i trailern efter en lerig vinter. I morgon ska vi iväg och hämta 1 ton hö = 2 vänder med trailern. Skönt att slippa gammalt dammig lera då.

Sedan var jag helt klar för kvällen, både i stallet och i kroppen. Man blir lite lätt trött efter att ha haft fullt upp hela dagen - och hela veckan.

Jag har i alla fall hunnit fota Kalle och Hobbe en vända idag. De börjar bli medvetna om att det finns en omgivning omkring dem nu ;-)



Visst är de söta :-)

Det var allt för idag i alla fall. Nu ka jag kolla på Numbers! Och nog ta ett glas rödvin ;-)

/Lizzie

Kommentarer
Postat av: minternet

Sötnosar!!!

2009-05-16 @ 22:10:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0