18/5 Måndag - Lastning del 2

Har varit rätt sliten idag - sviter efter helgen ;-). Först lassa ett ton hö i lördags och sedan cliniken igår med den anspänning som det trots allt blev. Sådant tar ut sin rätt rent mentalt...

Vi for hemåt direkt efter jobbet förutom ett litet snabbt besök på Granngården för inköp av kattmat och betfor. Vi fixade middag och det stora samtalsämnen var huruvida Oktawias dust med Ronny Åhman igår hade satt några bestående spår och gjort henne mer lättlastad. Innan jag gick ut till stallet så kopplade vi ihop videokameran med TV:n och vi kollade på det som maken spelade in i går. Det var VÄLDIGT bra att han spelade in hela passet med Ronny... för jag kom absolut inte ihåg hälften av det som Ronny gjorde. Framför allt så såg jag inte allt han gjorde eftersom jag tillbringade mesta av tiden ståendes inne i trailern.

Vi la upp en strategi för vårt test av lastning här hemma och sedan gick jag ut och fixade stallet. Regnet hängde i luften, men det var rätt skönt ute. Pållarna togs in i stallet och vi fixade trailern och bil. Vi lastade INTE intill stallet, utan valde att ställa oss ungefär mitt på stallplanen där vi hade lite utrymme ifall Oktawia skulle få för sig att börja dansa runt. Och så skred vi till verket.

Oktawia fick på sig repgrimma och så mitt vanliga långa grimskaft. Maken fick ett vanligt grimskaft att vifta med om det skulle behövas.

Oktawia blev superspänd bra vi öppnade dörren och hon såg trailern en bit bort. Dock inga problem att få med henne till triailern. Hon stannade snällt framför lämmen  blåste lite. Det jag upptäckte när vi satte igång var att jag hade svårt att vifta repet med höger hand och leda min vänster samtidigt. Ville gärna leda med höger, vilket gjorde att jag inte var så snabb.

Jag vände på Oktawia och började gå mot trailern för att kliva in i den, Oktawia gjorde direkt ansats till att springa ut åt vänster. Jag tog tag i repet en gång och maken stod strategiskt till på vänster sida och viftade med ett grimskaft, när Oktawia slängde ut rumpan fick hon en liten snärt på baken precis som igår. En förvånad Oktwia klev raka vägen in i trailern! Och stod stilla där!

För att verkligen befästa det hela så backade vi ut och hon försökte genast smita ut på vänster sida, men där stod maken *he he*. Damen har verkligen superrespekt för ett litet grimskaft numera ;-).

Jag promenerade in igen med damen i trailern, stod stilla en stund innan vi backade ut och så gjorde vi ett sista försök. Nu tyckte Oktawia att maken var så otroligt jobbig med sitt viftande rep, så hon sprang in i trailern *fniss*. Alltså fick det räcka lastning för idag.

En duktig pålla i trailern :-)



Jag är supernöjd - inte ens i min vildaste fantasi hade jag trott att det skulle bli så enkelt att få in damen :-). Jag ska bara bli lite snabbare på att läsa av henne så jag hinner förkomma henne och vifta lite med mitt rep INNAN hon hinner springa ut åt vänster.

Maken tyckte NÄSTAN att det var lite kul ;-)

Efter lastningsövningen så blev det lite motion för pållan. Fick räcka med ett litet pass longering på vår vändplan, först promenad på vår gata så hon får se lite andra omgivningar än hagen. Longeringsjobbet gick jättebra. Lydig och fin. Galopp funkade också bra trots liten volt, även om hon tycker det är  jobbigt så kämpade hon på. Dock bara kort pass med galopp, några språng och sedan bryta av till trav så det inte sliter för mycket. Galoppfattningarna är ju stärkande så det är ju bara bra att fatt många gånger :-). Avslutande promenad på vår gata. När vi kom upp på gårdsplanen så passade jag på med lite miljöträning. Pållan har ju svårt för trånga passage - tränade alltså på att gå mellan bakläm på trailer och en pall. Mellanrummet var ungefär 1,5 meter. Första gången tyckte Oktawia det var lite läskigt, men följde snällt efter mig. Det var äckligare när vi hade trailern på vår vänstra sida, så det var bra att vi tränade på detta.  Andra gången vi gick så stannade jag Oktawia mellan pall och trailer, där fick hon stå och fundera en stund.

Lugn, men fundersam dam ;-)



Sedan var vi klara för dagen och pållan blev avborstad och sedan serverades kvällsmaten. Bra hotell mina pållar bor på ;-).

När jag ändå släpade på kameran så blev det också en bild på Prickans bebisar, 2 veckor gamla och sover sött :-)



Var klar i stallet lagom till CSI, det försökte jag kolla på samtidigt som jag hade en "liten" Nalle på mig hela tiden. Den kissen var lite kelsjuk och pockade verkligen på uppmärksamhet *fniss*. Men han är ju så söt så det gör ju ingenting :-).

Roligare än så här blev det inte! Är jättenöjd med lastningen - känns som om vi gjort ett kängruhopp framåt :-). Skulle det bli strul med lastningen igen så vet vi nu hur vi ska handskas med damen, det är guld värt :-). Kommer inte lägga ut någon film från cliniken på Youtube pga att den är för lång för mitt bredband att ladda upp. Finns på DVD-skiva dock ;-).

/Lizzie

Kommentarer
Postat av: minternet

Vad duktiga ni är! Grattis till ett bra jobb! Jag blir så glad när det går så där bra för er :-)

Vi kommer gärna och tittar På Hobbe nån kväll om det är okej (calle vill ju också se hi hi) hur ser det ut på onsdag för er? Lånar gärna Lastningsfilmen och tittar också ;-)

2009-05-19 @ 08:41:42
Postat av: Karin

Trolleri trollera! :)

De här Calle o Hobbe - är dom hälften så söta som Nalle så tror jag dåååånar! Charmchock!

2009-05-19 @ 12:11:33
Postat av: Lizzie

Minternet: På onsdag borde det gå bra. Jag är ledig hela dagen då jag tagit kompledigt :-).

2009-05-19 @ 13:19:21
URL: http://stallkartorp.blogg.se/
Postat av: Lizzie

Karin: Kalle och Hobbe är hur charmiga som helst :-). Jag försökte lägga in en bild på Nalle i går, men blogg.se's server ville inte riktigt vara med. Hoppas jag får med den i dag istället ;-).

2009-05-19 @ 13:20:36
URL: http://stallkartorp.blogg.se/
Postat av: minternet

Vad bra! Då dyker vi nog upp på eftermiddagen :-)



Hmmmmmmm

Hur ska ni kunna hålla isär Calle och Kalle nu då?

Jo: Calle är en pojke och Kalle är en kisse ;-)

2009-05-19 @ 14:00:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0