21/5 Torsdag - Kristi Himmelfärdsdag

Maken fixade pållarnas frukost och tänk - jag sov som en stock till kl 9.30. Det är bra länge sedan som jag lyckats sova så länge... men så har jag varit rätt trött också, så jag behövde nog få sova länge :-).

Var lite halvseg på fm, käkade frukost, satt och surfade vid datorn en stund, duschade - allt i lagom maklig takt :-). Det är det bästa med lediga dagar - att man kan ta det lugnt på morgonen :-). Framåt 11-snåret så gick jag ut i stallet för att fixa mockningen.

Innan jag gick ut så spolade  jag upp vatten i dunkar som pållarna ska ha. Nalle är extremt nyfiken på detta med vattenpåfyllningen ;-)



Det är visst något speciellt med rinnande vatten och till sist så var han bara tvungen att kolla in saken lite närmre ;-)



Tyvärr kunde han inte trycka ner näsan i hålet...

Under tiden som jag fixade stallet så pysslade maken med den gamle Volvon. Försökte få ordning på lambdasonden genom att göra rent några kablar. Men icke.... visst, Volvon startar, men den går INTE bra! På fredag den 29/5 har vi en besiktningstid för Volvon, men i nuläget är det för mycket fel på den för att vi en ska ta oss till Bilprovningen.

Så vi bestämde oss för att ställa av bilen ett tag och fixa med den när vi har tid och pengar. OM det lönar sig vill säga... Men för att göra något vettigt med bilen så tog och tvättade den ordentligt - den har väl typ inte blivit tvättad sedan i höstas någon gång så det var verkligen välbehövligt. Vi har ingen som helst lust att skrota bilen för den är fortfarande fräsch, ingen rost osv. Problemet är bara att motorn låter som en fiskebåt *fniss*. Antagligen inget stort fel att fixa, men vi måste nog få iväg bilen till farbror bildoktorn...

När vi ändå hade prylar framme för biltvätt så passade vi på att tvätta Hondan, den är rolig att tvätta för den är så FIN :-). Den var bara lite dammig så den var lite mer lättvättad än Volvon...

Under tiden som vi pysslade med bilvård så hade vi ytterdörren öppen, lilla Nalle var nyfiken på världen utanför ytterdörren, men satt på tröskeln och spanade... läääänge....



Och till sist så vågade han sig en liten bit ut på trappan, dock på skakiga ben...



När vi var klara med bilputsandet så fixade vi lite lunch och sedan ville maken ut och åka i den nya, fina bilen ;-). Jag var inte sen att hänga på. Med oss tog vi kaffe och så Lillan - hon fick bli den vovve som fick premiäråka i nya bilen - hon gillade det skarp. Lillan ÄLSKAR att åka bil *fniss*.

Färden gick mot Ånnaboda, först gjorde vi dock ett stopp i Konsum Garphyttan och köpte med lite fikabröd till kaffet. Det var rätt mycket folk uppe vid Ånnabodasjön, fler än vi var ute på utflykt och fikade i det fina vädret. Det var också rätt många som var ute och fiskade och maken blev allt lite sugen.

Vi fick gå ungefär runt halva sjön innan vi hittade ett ledigt bord att fika vid - det gjorde ingenting - bara skönt med en promenad :-). Lillan tyckte också det var trevligt att få följa med ut, men helst ville hon ha våra wienerbörd *fniss*



Vi satt här en stund och njöt av fågelkvitter och utsikten innan vi gick vidare vår tur runt sjön. När vi var klara med vår utflykt så for vi neråt slätten igen. Dock åkte vi inte direkt hem, utan vi åkte vidare till en granne en bit bort. Det har varit Tysslingedagen idag och en granne är med och säljer plantor. Så dit åkte vi för att se om jag kunde hitta några trevliga plantor. Och det gjorde jag :-)

Det blev inköp av 2 tomatplantor, 1 paprikaplanta, 1 chiliplanta och 1 planta med småbladig basilika. Alla dessa ska in i växthuset... som ska fixas iordning för säsongen. I väntan på att maken ska hitta glas-skäraren så vi kan skära till glas till taket så får plantorna stå på diskbänken i sadelkamamren.



När vi väl var hemma igen så var kl 16:30  och det var dags för både pållarnas em-mat och mat till oss själva. Maken började med att röja i garaget - främst för att hitta glas-skärare, men också för att vi ska köra iväg en del skrot som ska slängas. Jag gick in och fixade middag. Lax och pasta med tomater, kajp och en spenatsås. Det smakade mums. Stärkt av middagen så gick vi sedan ut i det vackra vädret. Maken fortsatte med sitt rensande och jag satte igång med min rensning av örtagården. Maken hade nu hittat en massa plastkrukor åt mig som jag kunde på en gång plantera plantor som jag ska skänka bort. Lättare att få plantorna att överleva mer än 2 dgr om de får sättas i kruka med lite jord. Dock känns det som om rensningen av örtagården är en evighetsgöra. Jag grävde och grävde, mycket ogräs hamnde på komposthögen och plantor blev planterade. Efter 2 timmar var jag helt slut och jag hade fått ihop en hel del plantor.

Det är mest smultronplantor, men en hel del oregano och kajp, lite citronmeliss och johannesört. Mer lär det ju bli eftersom jag inte ens är klar med halva örtagården...



Hade bara en aktivitet kvar att göra innan det blev kväll, och det var Oktawias motion. På schemat stod det tömkörning, men först... en omgång lastträning.

Det var nog bra att vi tränade på att lasta damen... för idag var det inte alls självklart att hon skulle kliva in i trailern! Eftersom jag har jätteont i min ena armbåge så hade jag jättesvårt att tag i damen med hjälp av repet. Utan hon hann hoppa ut på vänster sida av trailern. Maken hade också svårt att hitta rätt position för att kunna driva in henne i trailern. När vi väl fick in henne så slängde hon sig ut på en gång. Förra gången vi lasttränade så gick vi bara in, stod stilla en stund och sedan backade vi ut. Vi brydde oss aldrig om att stänga för luckan. Det lärde sig Oktawia snabbt kan jag säga!

Vi fick in Otkawia en gång till, maken la på kedjan, bakom pållans rumpa, snabbt som blixten. Oktawia försökte snabbt backa ut - men tji fick hon! För där var kejdan!! Maken fällde upp luckan och så stod vi i trailern en stund innan maken öppnade och vi klev ut.

In igen, fortfarande försökte hon smita förbi åt vänster, men efter lite lätt övertalning iform av repviftning från maken så klev hon på. På med kedjan - nu stod pållan stilla - och upp med luckan. Och sedan ner med luckan efter en stund och vi gick ut.

Vi gjorde om proceduren en gång till och den här gången klev hon in utan någon tillstymmelse till att springa ut på vänster sida eller backa. Maken satte för kedjan och pållan stod snällt stilla. Behövde inte slänga upp luckan för nu var hon lugn. Eftersom sista lastningen gick bra så fick det räcka för idag. Men det är uppenbart att vi behöver träna på detta.

När jag sedan gjorde iordning pållan för tömkörningspasset så var hon apgrinig! Bådade verkligen inte gott, tänkte jag...

Men det gick jättebra att tömköra idag. Pållan var lite seg i början, men fick snart igång motorn. Hon var inte tjafsig på nåt sätt, utan lydig och jobbade på jättebra. Framför allt galoppjobbet gjorde hon jättebra idag. Rund och fin i formen, fattade rätt galopp hela tiden och galopp över bommar funkade klockrent idag. Jobbade mycket i trav och på 8-volt, galoppjobb både över bommar och utan bommar. Inga tendens med att försöka köra upp huvudet idag, utan hon sög på bettet och var stadig i formen i princip hunder hela arbetspasset. Tömkörde ett pass på 50 min, där 20 min bestod av fram- och avskrittning. Restarande 30 min jobbades damen i trav och galopp, vilket hon orkade med utan problem. Jag var helt ursvettig efter att ha rantat bakom damen i 50 min, men hon var minsann inge svettig alls ;-).

Så jag var jättenöjd efter tömkörningspasset och pållan såg också rätt nöjd ut. Hon behövde jobbas igenom...

Jag var klar med allt i stallet vid 21.30 tiden och pållarna fick sin kvällsmat och blev nattade. Som en avslutande bild för denna dagen så kommer här en bild på Prickans små bebisar. De är i busartaget, de kan knappt gå - men busa med varandra - det ska de göra :-)



Kattungar - de är bara för söta :-).

Det var rätt mycket vi hann med idag :-). Vi får se vad vi ska hitta på i morgon. Maken säger att det ska bli regn i morgon... då får det väl bli lite pyssel inomhus. Jag har ju en snygg liten hög med stryktvätt som väntar på mig - om jag inte hittar på något roligare att göra ;-).

Det var allt för idag!

/Lizzie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0