23/5 Lördag - jobb hemma

Det var maken som morgonfodrade pållarna idag, jag var inte lika trött som i förrgår utan klev upp 8.30 rätt pigg. När pållarna var utsläppta så fixade jag klart stalelt så jag inte behövde tänka på det senare under dagen.

Det verkade bli hyfsat väder idag och vi bestämde oss för att ta itu med växthuset. Vårt växthus har gått rätt hårt under stormar och ett par vintrar. Vi använde det aldrig förra året. Nu gäller det att fixa iordning det eller riva det. Vi har ju glas i tak och väggar på vårt växthus och en hel del glasskivor har spruckit av snötyngden och de stormar som varit. Vi hade tänkt köpa isolerplast och sätta upp, men det kostar multum att byta ut allt glas mot plast. Jag har däremot kommit på att vi fått stora glasskivor av min ena moster när de sålde sitt hus. Dessa skivor står i vårt uthus och skräpar. Bättre att skära till dem till vårt tak på växthuset än att de står i uthuset och samlar damm - tänkte jag.

Maken var inte riktigt lika pigg på idén att dela glasskivorna, han hade ingen aning om vart glasskäraren var någonstans. Men eftersom vi i alla fall var tvungna att köpa glassilikon för att få fast glasskivorna så blev det en tur till Hjula och vi köpte både glasskärare och silikon och sedan hem igen :-).

Så em tillbringade vi med att först kolla över hur mycket glas som fattas - en hel del, främst taket. Kunde ta rätt på några trasiga skivor, dela dem och pussla ihop några av dem så de passade på andra ställen. Men fortfarande gapade det stora hål i taket. Glaset efter min moster är 5 mm tjockt inte helt lätt att dela på. Vi testade på en skiva vi inte var rädd om och sedan gick vi lös på en stor skiva. Det tog en stund men till sist hade vi fått till en ruta som funkade. Behöver göra 3 rutor till så är taket helt. Dock tog det rätt lång tid då det var lite pyssligt att få till skivan, så vi kom inte längre idag. Vi behövde en fikapaus och sedan var det dags att göra iordning Oktawia för dagens pass inne på ÖFK.

Men innan kaffet hann jag gå en vända i trädgården och kolla i rabatterna. Gillar tulpanerna jag planterade i höstas.

Ser ut som en stor polkagris ;-)





Jag gjorde iordning pållan för transport till ÖFK. Under tiden sågade maken till läkt som han borrade fast på baklämmen. Oktawia halkar så på baklämmen och för att hon ska slippa bli stressad över det så har hon nu halkstopp på lämmen :-).

Idag klev Oktawia på snällt. Direkt när maken började vifta med repet klev hon in. Skönt :-).

Vi kom in till ÖFK och mötte upp M2 som skulle rida pållan idag. Samtidigt kom det också en regnskur så vi gick in i ridhuset på direkten. Ingen idé att skritta runt SM-banan och bli blöt ;-).

Ridpasset idag gick jättebra. Oktawia såg positiv ut hela tiden och galoppfattningarna var riktigt bra. hon höll bra tempo och rymt i galoppen också, och några av avbrotten blev också riktigt bra. Det tar sig :-). M2 var jättenöjd med pållans arbete idag.

Sedan kom det stora testet... skulle det funka att lasta damen ute på parkeringen vid paddocken??? Som grädde på moset så är det en häst på väg från parkeringen till ridhuset precis när vi kommer och ska lasta damen. Oktawia blir jättespänd och skulle nog helst vilja följa med den andra pållen. Är lite tveksam till att kliva in i trailern, men när maken börjar vifta med repet så kliver hon in. Hon gjorde en liten ansats till att springa ut åt vänster, men var beredd och styrde damen rätt igen ;-). Himla skönt att det funkade :-D.

När vi kom hem och jag var klar med pållan och släppte ut dem i hagen, så var det Oktawia som for runt i hagen i full fart



För att till sist hitta en lämplig plats så hon kunde rulla sig... det är tacken efter en ryktomgång ;-).

Först ena sidan...



Och sedan så rullar hon över på andra sidan....



Sedan var damen nöjd och lugn och kunde ägna sig åt att käka sitt em-hö ;-).

Jag fixade klart stallet och prylarna, sedan var det dags att förse oss själva med em-mat. Det blev stekta champinjoner som jag blandade med couscous och tomater, till detta serverades halluomiost som var stekt. Det blev smakens, eller också så var vi bara hungriga *fniss*.
 
Sedan har jag inte gjort så mycket mer. Lite senare på kvällen blev det jättefint väder så jag var ute och renasade lite i min örtagård. Det var rätt rogivande att gräva runt där samtidigt som man hade en liten fågel i trädet brevid sm höll värsta konserten, dessutom kom pållarna och spanade på vad jag gjorde. Mysigt att ha dem betande typ 3 meter från min örtagård. Jag har påbörjat att lägga ut tegelstenar. Återanvänder gamla skorstenen...



Som ni ser så har jag inte kommit så längt ännu ;-).

Sedan satt jag ute en stund och nöjt av fågelsång, doften av syrener och ljudet från pållar som betar. Kanske tur att det är staket emellan pållar och örtagård. Oktawia gillade både citronmeliss och krusmynta ;-).

Nu ska jag inte göra så mycket mer idag, kolla på CSI Maimi, och sedan får vi se om jag orkar kolla på något mera  ;-).

Det var allt för idag!

/Lizzie


Kommentarer
Postat av: IngelaH

Om vi ses nån mer gång, kan vi testa med att Timsan o jag väntar tills ni kommit ombord. Men jag tänkte att det kanske skulle ha stört mer, nu när ni håller på o befäster allt det braiga. =)

2009-05-23 @ 23:20:06
URL: http://www.ingelah.se
Postat av: Lizzie

Det är lugnt. Det rör sig ju alltid hästekipage när man är vid ÖFK, så det är bara att gilla läget :-). Det är ju helt normalt att möta andra hästar till och från parkeringen - så det är lika bra att pållan vänjer sig från början ;-).

2009-05-24 @ 09:21:41
URL: http://stallkartorp.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0