30/5 Lördag - Pingstafton

Pingsthelgen är inte något speciellt som jag och maken firar, så för oss är det en vanlig helg bortsett från att man inte är ledig måndagen längre...

Vi har i alla fall haft ett helt underbart sommarväder idag. Helt plötsligt så blev det riktig  sommarvärme också ;-). Jag tycker ju att det är skönt - ett tag i alla fall. Håller värmen i sig är det risk att det blir för mycket av det goda.

På förmiddagen idag efter att jag var klar med stallet, så åkte vi in till stan en sväng. Åkte till Granngården och hämtade min sadel. De har ju haft den utlånad några gånger, men tyvärr har den då varit för smal för de som provat den på sina hästar. Så personalen blev jätteglad över att jag hittat en köpare till sadeln. Upptäckte dock att jag nog behöver putsa på den. De som lånat den har inte direkt gjort rent den efter att ha testat den...

När vi var hemma igen så fortsatte maken med gräsklippningen han hade påbörjat på morgonen. Han gick också lös på högt gräs med grästrimmern och till sist så började han jobba med syrénhäcken som nu också är i behov av en trimning.

Jag tog det lugnt en stund, fikade och läste en trädgårdstidning. Efter vilopausen tog jag itu med att måla på skuggpasta på växthuset. Det ska ju vara lite varmt i växthuset, men det är ju inte meningen att plantorna ska brännas ihjäl... Så jag målade på skuggpasta på taket och på södra väggen. Får se om det räcker, eller om jag ev behöver måla på västra gaveln också. Norra sidan och östra gaveln tror jag klarar sig utan skuggpastan.

Färdigmålat växthus



Efter att ha hållit på med målning av växthuset i solen under 1,5 timme så blev det lite vila i skuggan innan vi fixade middag.

Vi passade också på att byta hage för hästarna på em. Istället för att ge dem em-hö så fick de gå i "sommarhagen" där gräset växt sig högt. De får gå där en stund för att vänja magen vid gräset.

Maken och jag fixade iordning en potatissallad av färskpotatis, rädisor, sockerärtor, lök och vinegrettisås - hur gott som helst, till detta hade vi rökt makril *mums*. Naturligvis så satt vi ute och käkade i trädgården, passade på att njuta av det vackra vädret.

Maken har hållit på med gräsklippning  m.m hela dagen och är i princip klar nu. Får väl göra samma procedur nästa helg för den här tiden på året så växer ju gräsmattan något kopiöst. Efter midsommar så mattas det ju av lite, men innan dess så är det klippning en gång i veckan!

När kl var runt 18-snåret så började vi i alla fall med det jobbet som tog resten av kvällen. Växthusets odlingsbäddar ska ju fyllas med brunnen hästgödsel och sedan planteringsjord. I ena änden av trädgården har vi dynghögen och i andra änden har vi växthuset. Det blev alltså till att vandra fram och tillbaka med skottkärran. Maken grävde dygna och jag körde kärran. Svettigt och varmt blev det, sakta men säkert så började det likna något i växthuset.

Under tiden som vi höll på med växthuset så såg Oktawia till att hon fick motion på egen hand. Vi har ju hägnat in en gammal traktorväg så hon har 300 m raksträcka och man kan säga att hon utöva galoppträning på hög nivå. Fram och tillbaka galopperade hon som en idiot och varje gång hon kom till slutet av hagen så bockade, studsade och stegrade sig som en vettvilling. Överskottsenergi - eller vad??

Hon får upp rätt bra fart under galoppsträckorna i alla fall...



Damen har idag haft sitt nya insektstäcke på sig. När jag släppte ut henne så var hon inte helt bekväm med detta. Men det satt som det skulle på henne hela dagen i alla fall.

Maken och jag slet med växthuset i cirka 3 timmar... tror att vi öst in 15 skottkärror med brunnen hästgödsel. Vi hade 2 säckar planteringsjord som vi la på också, ska köpa mer i morgon.

När kl var nästan 21 så kände vi att det fick räcka för idag. Även om det nu var lagom arbetstemperatur ute så började vi känna oss rätt slitna. Vi har fåt tiordning på en odlingsbädd, gödsel på plats för den andra, men maken har inte fixat brädorna till den än.  Sedan har vi kvar att fixa gången i mitten, den ska rätas upp och så ska vi lägga in trampstenar. Men nu börjar det likna nåt i alla fall. I morgon ska vi köpa mer jord på Bauhas eftersom vi ändå ska till Kumla, sedan kan vi nog börja stoppa ner lite plantor :-).



Ett sabla slit va, för att få lite egenodlade tomater *fniss*

Pållarna blev inplockade vid 20.30 tiden, vågade inte ha dem gå på grönsgräset för länge. Sabina har ju munkorgen på sig som vanligt, men man vet aldrig när det gäller fången. Så de fick stå inne en stund fram till kl 22 när de fick sin kvällsmat. Oktawia var helt full av intorkad svett efter sitt galopprace under kvällen - inte konstigt alls ;-).

Och var har lilla Nalle gjort under tiden som vi slitit?

Vi har haft ytterdörren öppen, men han vågar inte riktigt gå ut, utan han ligger och lurar i hallen.... av någon anledning mest på rygg *fniss*



Nalle är nog ingen normal kisse ;-) Jag har ingen annan katt som helst ligger på rygg i alla fall ;-).

Jaha, så här blev dagen idag. Nu är det TV en stund i alla fall innan sängdags.

/Lizzie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0