3/5 Söndag - Hästar hela dagen!

Idag blev det en riktig hästdag - hela dagen ;-). Det började redan i morse kl 6.30 när jag blev upphämtad av Minternet. Undrar hur det kommer sig att när det gäller hästtävlingar så måste man vara beredd på att kliva upp mitt i natten på en ledig dag ;-). Minternet skulle iväg på en westerntävling med båda sina pållar - var riktigt kul att följa med som hjälpreda eftersom jag aldrig tidigare varit på en westerntävling.

Men först iväg till stallet för att pållarna skulle få sin sista puts och sedan gick färden mot tävlingsplatsen. Det var inte så långt att åka - cirka 5 mil och det är lite lagomt att åka.
 
När vi kom fram så var det samma procedur som det är på vilka andra hästtävlingar som helst. Iväg till sekretariatet för att startanmäla sig och visa vaccinationsintyg och får nummerbrickor. Sedan kunde vi lasta ur pållarna och ställa upp dem i de uteboxar som fanns.

Det var snart dags för Minternet att rida fram Sixten. Lilla Tammy hade vi med så hon fick ha koll på sin "reservpappa". Tur att Minternet hade kolla på det där med klockan och starttider för jag hade noll koll. När det gäller dressyrtävling så har jag lärt mig att räkna ut när det är dags för någon att starta på ett ungefär - om det inte är fasta starttider. Men som sagt, nu var jag helt nollad.

Först att starta var i alla fall lilla Tammy - jätteduktig liten pålla ute på sin livs första tävling - 1 år gammal :-)

Trail at hand - TROR jag att klassen heter... Ni får läsa mer på Minternets blogg. Här kommer en lite bildkavalkad :-)







Naturligtvis blev ekipaget placerade - andra plats och en blå rosett :-)




Efter detta så var det Sixtens tur att göra samma sak, men med matte på ryggen.






Första klassen började bra för Sixten, fick en andraplacering och en blå rosett :-)

Efter Tammys deltagande så försökte vi stoppa in henne i en utebox - det tyckte inte Tammy om utan kom helt plötsligt farandes över tävlingsömrådet för att komma till Sixten. Den lilla damen fick resten av dagen stå uppbunden utanför framridningsbanan. Och hon höll sig lugn! Jag är djup imponerad - mitt 11-åriga sto hade inte klarat en sådan sak  utan flippat ur helt ;-).

Sixten fick inte vila länge. Det var snart dags för en ny klass. Pleasure tror jag det var...

Ännu en gång placerad som tvåa och en blå rosett :-).



Mellan ett par klasser hann vi i alla fall få i oss mat och kaffe - det smakade gott kan jag säga. Man blir rätt hungrig när man är ute en hel dag på tävling.

Det blev ett par klasser till för Sixten. En trail till tror jag det var - denna gången med galopp också






I den här klassen gick det riktigt bra! Nu blev ekipaget 1:a och fick en blågul rosett

Nåja... en klass kvar... Också något som ska ridas som ett mönster. Hur gick det...

1:a naturligtvis!!!!  Sixten går nu under benämningen "Rosettplockaren" *fniss*.



Båda pållarna har var urduktiga idag!



Det var många fina pållar och en hel del utrustning som en annan "halvblodsmänniska" inte är van vid...

Sporrar som är värda namnet sporrar t ex ;-)



Så det var väl på det hela taget en lyckad tävlingsdag :-). Jag var hemma igen kl 17 - då blev det till att snabbt mocka och sedan fixa mat. Maken var helt urvaken när jag kom - han har inte gjort många knop under dagen. Mest legat i soffan och kollat på TV tydligen ;-). Jag hann i alla fall med både mockning och få i mig mat lagom tills det att M1 dök upp.

Nu var det dags för min egen pålla att få lite motion. Nya dressyrgjorden passade bra (tur det ;-) ). Skönt med lädergjord, bara att ta lite sadelsåpa och göra rent från svett och smuts.

Vi åkte till ÖFK med pållan. M1 skrittade fram runt SM-banan och sedan gick vi till ridhuset. Pappa P plockade fram lite bommar som ekipaget fick först skrita över och sedan trava.

Efter travjobbet så blev det galoppjobb. Lite annan övning idag, främst för att få Oktawia mindre stressad och inte rusa in i galoppen, utan att bara byta gångart och det funkade jättebra. Jag stod mest med hakan nere vid knäveckan under detta pass... VILKEN galopp med häst helt plötsligt uppvisade!!!! En helt annan kvalité på galoppen mot hur den var tidigare. Även traven har fått en bättre kvalité. M1 var jättenöjd efter passet - och jag tror hon börjar bli lite tävlingssugen... hm nog dags för en lite programridning i alla fall ;-).

For hemåt med en trött lite pålla och hemma blev det välförtjänt rykt innan kvällsmaten blev serverad. Nu var klockan 21 - och så var den här dagen slut.

Nu ska jag umgås lite med maken innan det blir sängen ;-)

Det var allt för idag!

/Lizzie

Kommentarer
Postat av: IngelaH

Tima o jag ska till ÖFK i morgon, om jag får hämta transporten (som tuggat i sig säkringar de senaste veckorna) på verkstaden. Handikappridning i morgon kväll, får se om jag kan åka in på tisdag också. Den 25-åriga unghästen, skulle nämligen behöva det för att lugna ner sina franska nerver. Som MU sa förra veckan... "Det är DU och inte hästen som ska vara svett!" Den handboken har inte Tima läst...

2009-05-03 @ 23:27:41
URL: http://www.ingelah.se
Postat av: minternet

STORT tack till dig L!!!!! Jag hade inte fixat gårdagens tävlingar utan dig! Jag var så trött igår kväll så jag visste inte vad jag hette! ;-)

Förresten..... vi har haft "familjeråd" och kommit fram till att lilleman ska heta Hobbe :-) Han är ju en liten tiger.... och det är Hobbe i "Kalle och Hobbe" (serien) också ;-)

Vi fattar inte hur vi ska stå ut med att vänta ;-)

2009-05-04 @ 10:54:58
Postat av: Lizzie

Minternet: Det var jättekul att vara med som "skötare" :-).



Hobbe blir alldeles utmärkt namn på den lilla krabaten - lugn veckorna kommer gå blixtsnabbt tills han är stor nog att få komma "hem".

2009-05-04 @ 11:46:07
URL: http://stallkartorp.blogg.se/
Postat av: Lizzie

IngelaH: Hm, "franska nerver" - undrar om det är den åkomman min pålla har ;-). Brukar skylla på det stora inslaget av engelskt fullblod ;-)

2009-05-04 @ 11:47:59
URL: http://stallkartorp.blogg.se/
Postat av: IngelaH

I Timas fall heter en av ursäkterna pappa... Flyinge Phaeton x, därav franska och engelska nerver på hög nivå. Men det stämmer inte i alla fall, då det finns Phaeton x - avkommor som är otroligt lugna, även om jag bara träffat den "heta" sorten.

2009-05-04 @ 15:00:28
URL: http://www.ingelah.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0