5/5 Tisdag - Tömkörning

Jag hade tänkt gå iväg till grannens bana och tömköra idag, men när vi kom hem från jobbet så drog ett åskväder förbi vårt hus. Blåste rejält och dundrade. Dock kom det inget regn just då, men hur som  helst så bestämde jag mig för att tömköra i hagen i stället. Ifall det skulle bli ett sabla oväder, men framför allt om åskan skulle dra rakt över där vi befann oss. Inte så kul att vara ute och vandra på närkesslätten i åskväder med en kuse på släptåg. Jag har gjort det en gång för många herrans år sedan - gör inte om det...

Så efter mockning och fixning av hästmat så skulle jag plocka in pållarna. Då upptäckte jag att Prickan var i sadelkammaren - trots att dörren var stängd. Trodde hon var ute... och dessutom hade hon blivit tvärsmal... hm - vart kunde hon ha gömt bebisarna... Jag hade mina misstankar och maken fick komma och klättra upp på en stol och kolla i en låda. Mycket riktigt, där inne låg det två små kissungar - grå/vita. De förpassades i en låda för ändamålet och Prickan tyckte det var OK att vi flyttade på hennes bebisarna så jag kunde koncentrera mig på Oktawia  ;-).

Jag gjorde iordning Oktawia för en tömkörningsomgång och hon verkade tycka det var helt OK. Jag hade även ställt ut koner i hagen som jag tömkörde emellan. Första gången Oktawia såg konerna så tvärstannade hon och bara glodde - de där sakerna brukade inte stå där de stod ;-). Men sedan klev hon på utan problem.

Jag hade också lagt iordning bommar som jag sedan försökte tömköra Oktawia i trav över. Det var lättare sagt än gjort. Det var som att försöka hantera en motsträvig orm... Än slank hon hit, än slank hon dit, allt för att slippa gå över bommarna ;-). Jobbigt att lyfta på fossingarna.

Annars så gick tömkörningen sådär, har funkat bättre. Det var jättesvårt att få ordning på höger varv, då genade hon bara inåt hela tiden. I vänster varv så bet hon fast bettet i munnen och blev helt stum - dessutom hade hon en förkärlel för att springa runt med huvudet rakt upp idag *suck*.  Nä, damen var inte alls på humör och jag är INTE nöjd med min tömkörningsutrustning. Det är några halvringar som sitter mitt uppe på gjorden som tömmarna fastnar i hela tiden. Så Oktawia blir irriterad och jag blir irriterad... inte undra på att det inte funkar ;-). Vill ha en stadigare tömkörningsgjord med svanskappa, men har tyvärr inte riktigt råd just nu så det får vänta ett tag.

Fick i alla fall till formen hyfsat till sist och på slutet såg det riktigt trevligt ut. Hur som helst så blev både matte och pålla motionerade idag ;-).

Efter att jag tagit hand om Oktawia så ägnade jag mig en stund åt Sabina. Hon fäller fortfarande mängder så det blev först piggborsten för att få bort lera och sedan ryktstenen. Sedan såg det ut som om jag slaktat ett djur när man såg pälshagen på golvet, men Sabina såg nöjd ut i alla fall.

Var klar vid 21-snåret så pållarna fick sin kvällsmat och stallet släckt.

Nu är kvällen slut och det är dags att tänka sänggående för att orka med morgondagens arbete.

Här kommer i alla fall en bild på Hobbe och Kalle på önskemål från Hobbes "fanclub" ;-)



Det var allt för idag :-)

/Lizzie

Kommentarer
Postat av: minternet

Puss på lilla sötnosen ;-)

Jag tömkör förresten med en gammal isärplockad travsele som har svankappa, funkar skitbra :-)

Jag har plockat bort allt som jag inte vill ha på den och det blev bra.

2009-05-06 @ 08:51:57
URL: http://minternet.blogg.se/
Postat av: Lizzie

Fan - jag är ju helt dum! Jag har ju faktiskt en bröstsele som skulle funka alldeles utmärkt!!! Har också svanskappa! Ibland är man ju totalt hemmablind ;-)

2009-05-06 @ 10:32:20
URL: http://stallkartorp.blogg.se/
Postat av: minternet

asgarvar

Känner igen det :-D

2009-05-06 @ 13:54:27
URL: http://minternet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0