9/5 Lördag - Provkörningar

Det var min tur att kliva upp och ge pållarna frukost - det var nog tur för jag var rätt morgonpigg idag. I alla fall i jämförelse med maken - han var helt seg efter att varit uppe halva natten och kollat på film... sånt straffar sig ;-).

Fick jaga på honom rätt bra för att få fart på han. Jag ville in till några bilhandlare för att provköra Subaru-bilar. Maken ville helst att vi skulle åka i morgon - men tyvärr så är bilaffärerna stängda då ;-).

Vi kom iväg strax innan 11-snåret - maken var verkligen  seeeeg ;-)

Först åkte vi till ÖBAB där jag provkörde en Subaru Legacy -98. Den hade alldels för klen motor och den kändes äldre än vår 945 som är en 91:a!!! Fick ingen bra magkänsla för den bilen alls Bromsarna tog typ nästan nere vid golvet och det var lite andra konstiga ljud i bilen plus att sätena var lite obekväma. Så den bilen kommer vi inte titta på igen. Vi for vidare norrut för att ta oss till Storå. Maken hade dock ett par skor på sig som visade vara för små - alla andra "gympadojor" är trasiga så han tog på sig ett par som han fått av sina föräldrar för hur många år sedan som helst, men aldrig använt. De var ett nr för små ;-).

Vi stannade alltså till vid Coop för att köpa ett par nya gympaskor och vi upptäckte att klockan var drygt 12 och vi var hungriga. Blev varsin kebabrulle som vi blev proppmätta på.

Eftersom klockan tickade på och det är en bit till Storå så reviderade vi planen på vilka bilhandlare vi skulle besöka idag. Fick tag på en liten bilhandlare som hade 2 subarus till salu - i andra änden av stan förstås - men for dit.

Det fanns en Legacy 99:a, kändes fräschare än den ovan och motorn var lite starkare, men vad tusan - man sitter ju nästan utmed backan när man sätter sig i bilen :-O. 945:an är tydligen högre än vad man tror...

Den andra bilen var en Subaru forester - först så tvekade jag till provkörning för det var en automatväxlad bil.. Har aldrig kört automat i hela mitt liv, men jag fick en snabb lektion  och så for vi iväg. Forestern har 170 hk och turbo - behöver jag säga att den var jätterolig att köra *fniss*. Det där med automat var ju skitenkelt ;-). Maken har inte heller kört automat tidigare så han vågade inte provköra... men han tyckte bilen var snygg och skön att sitta i. Det är en 99:a och kändes bra mycket fräschare än vår Volvo

Kanske dags med en lite mer jeep-liknande bil  ;-)



När det gäller denna bilen fick jag väldigt bra magkänsla - blev GLAD när jag körde den. Inga konstiga ljud och riktigt bra ax *fniss*. Men nu ska vi fundera och åka tillbaka så maken kan provköra också. Tyvärr har bilen inget drag, men det fanns prutmån på priset så vi kan få dit ett drag. Kostar ju en slant det också...

Efter ovanstående provkörningar så var vi rätt trötta, men behövde handla hem lite mjölk och andra förnödigheter. Blev en tur till Maxi innan vi for hemåt.

Och vår gamla volvo... funkade perfekt hela dagen idag... inga problem att start den.

Vi var hemma igen vid 15-snåret så vips hade denna dagen försvunnit. Nu tog jag itu med mockning av stall och fixning av hästmat. Pållarna fick sitt em-hö ute i en stormig hage - blåste rejält! Maken hade helt plötsligt vaknat till liv - var väl kaffet - och satte igång gräsklipparen. Gräsmattan har växt rätt bra så den behövde verkligen klippas.

När jag var klar med stallet så jobbade jag åt Gränsbrytning ett par timmar. När jag var klar med jobbet så var vi hungriga igen, blev lite tortellini - bra "snabbmat".

När jag höll på och grejjade i köket så hade jag sällskap av Nalle...

Han är väldigt nyfiken på vattenkranen



Väldigt nyfiken... undrar vad som händer om jag skulle vrida på kranen *fniss*



Sicken kisse lilla Nalle är ;-).

Jag hade också tänkt hinna med att rida idag. Jag väntade på att blåsten skulle bedarra, men icke - det blåste värre och värre *suck*. Pållan kan ju bli lite stissig när det blåser storm ute. Reviderade mina ridplaner och det fick bli tömkörning i hagen i stället. Skulle nåt hända och jag tappar henne, är det ju rätt skönt att ha staket runtomkring oss ;-).

Rotade i alla fall fram min gamla bröstsele som jag hade till min förra pålla. Har inte tänkt på att testa den på Oktawia! Varför vet jag inte, ibland glömmer man ju bort vad man har för utrustning ;-).

När jag kom med bröstselen så visste Oktawia precis vad som var på gång. Antingen så tycker hon det är så himla kul att vi hittar på lite aktiviteter att jag kan komma dragande med vilken utrustning som helst och hon accpeterar det. Annars så har hon haft sele på sig tidigare. Jag orkade nämligen inte spänna loss alla remmar utan drog selen över skallen på henne - damen nästan  hoppade i selen :-O! Det var inte heller någon som helst reaktion på svanskappan, och det är ju en sak som hästar verkligen kan reagera på och tycka är lite obehaglig första gången de får dit en sådan. Otkawia tyckte det inte var nåt konstigt - blir mer och mer övertygad om att damen är inkörd... Måste nog testa någon dag!

Tömkörningspasset gick faktiskt riktigt bra. Oktawia var på mycket bättre humör än när jag sist tömkörde. Tömringarna på selen funkade bättre än de som är på tömkörningsgjorden, så tömmarna hakade inte fast. Något som Oktawia säkert uppskattade. Galoppjobbet funkade alldeles utmärkt... Oktawia kan numera upplägget på ett arbetspass, så hon visste när det var dags för galopp, hon gjorde alldeles jättefina och samlade galoppfattningar fast jag knappt gav något kommando - idag tyckte hon att det var jättekul att galoppera *fniss*.

Överlag var formen bättre idag, förra gången så sprang hon bara runt med huvudet rakt upp - det gjorde hon inte idag. Däremot så hade jag problem med att hon gärna genar in med bogen i höger varv, och i vänster varv så blev hon för rak. Så lite har jag att jobba med ;-).

Men en nöjd matte och häst gick efter tömkörningspasset in i stallet och en gnäggande Sabina ;-). Lilla Sabina som tycker det är så tråkigt att behöva vara själv, är glad över att Otkawia inte bryr sig om att Sabina står i stallet och skriker...

Blev precis klar med allt i stallet lagomt till det att CSI Maimi började - men innan jag rusade in så hann jag med att ta en bild på Prickans bebisar..

2 st gråvita tjejer fick Prickan :-)



Bebisarna är 5 dagar gamla och gör inte så mycket väsen av sig ännu...

Det var allt för idag!

/Lizzie


Kommentarer
Postat av: nina vestlin-brånn

Hej! Oj har hon fått ungar igen den rackars kissen.......hon gör väl inget annat än att springa runt och dejta grabbar på byn;)verkar det som.

2009-05-10 @ 19:03:18
URL: http://www.brann.de
Postat av: Karin

Vilka små sötnosar - va kommer det att bli av dem?

Nalle borde få testa vattenkranen :)

2009-05-10 @ 20:14:10
Postat av: minternet

Jeep is THE thing! ;-)

Finns inget bättre att dra med än en automat!!! :-D

2009-05-10 @ 21:26:56
Postat av: Lizzie

Nina: Japp, 2 små tjejer har hon ploppat ut ;-). De är så söta så det blir nog inga problem att bli av med dem...

2009-05-10 @ 22:51:25
URL: http://stallkartorp.blogg.se/
Postat av: Lizzie

Karin: He he - vrider kanske på vattnet nästa gång. Behöver nog ha videokameran påslagen då ;-)

2009-05-10 @ 22:52:17
URL: http://stallkartorp.blogg.se/
Postat av: Lizzie

Minternet: Det var enklare än vad jag trodde med automat. Hade inga större problem med att hålla vänsterbenet stilla ;-). Är ute efter 4-hjulsdriften - verkar himla behändigt när man ska dra och man bor som man gör ;-)

2009-05-10 @ 22:54:52
URL: http://stallkartorp.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0