17/11 Tisdag - Novembergrått...

Det novembergråa har lagt sig som en tjock, blöt yllefilt. Denna årstiden är det en prövning att vara hästägare.

Det fínns ett talesätt bland hästfolk: Om man som hästägare klarar november - då klarar man allt!

Jissa om det stämmer bra.... Det är blött, blött, grått, grått... mörkt när man åker hemifrån och mörkt när man kommer hem. Lera högt och lågt... Kommer inte ihåg när jag såg solen senast *suck*.

Nu ikväll så funderade jag fullt allvar om jag är normalt funtad ;-). Efter mat och mockning så var det ju dags att plocka in mina små söta pållar...

Ut i hagen i totalt kolmörker, jag bor ju på landet - här finns inga utelampor ;-). Den senaste tiden regnande har gjort att min hästhage står under vatten och det trots att jag bor högst upp på en kulle bestående av sand. Alltså är det total lervälling i hela hagen och det är som att försöka gå i snor. Här klafsade jag alltså runt i mörkret och letade efter mina 2 pållar. 2 svarta hästar i totalt kolmörker, min lilla pannlampa hjälpte föga i diset. Helt plötsligt hör jag hur det brakar till och så är cirkusen i full gång. De förbannade hästkräken ville knappast följa med in i stallet. Istället så galopperade de runt som vettvillingar i hagen så lervällingen stänkte LÅNGT!! *morr*. Och jag hade fullt sjå att hålla mig upprätt i lervällingen, alltså inte helt lätt att försöka fånga in kräken - om jag nu hade sett dem över huvudtaget...

Till sist så klaffsade jag in i sadelkammaren och hämtade en hink med lite krafft Groov och började skramla med hinken i stalldörren... hm... var det inte någon som rörde sig mot stalldörren då... Jodå, Bianca var lättlurad ;-). Oktawia for runt i hagen ett tag till, men så insåg hon att det där jag hade i hinken nog var rätt så intressant trots allt.

Så till sist stod hästkräken i varsin box och matte var nöjd och glad - bara att inse... man är inte normalt funtad *fniss*.

Efter ytterligare 30 min så var Otkawia hyfsad avskrapad från all lera och tillräckligt anständig för att åka iväg till ridhuset. När vi kom fram till ÖFK så var det fullt rulle i ridhuset, men pållan fixar ju sånt numera så det var bara att sitta upp och skritta fram.

Min plan för dagen var att lite lätt jogga loss damen ifall hon hade träningsvärk efter helgens övningar. Framridningen gick bra och så började jag med att rida på 8-volt och serpentinbågar i trav. Damen var inte helt eftergiven, utan jag fick jobba henne i trav och lite galopp i cirka 40 min innan det släppte. Men för övrigt gick det bra. Inte alls lika motsträvig som när jag red senast, krävdes dock en timmes ridning... Efter passet var matte svettigare än hästen...

Var hemma igen vid 21.30 tiden, pållan blev omskött och sedan serverades kvällsmaten. Upphör inte att förvånas över hur cool Bianca är. Hon är ju fortfarande "bebis", men finner sig i att bli lämnad själv i stallet och dessutom pasar hon på att vila ordentligt ;-)

Något spåning ponny ;-)



Nu är i alla fall allt klart för kvällen och det är dags att själv förpassa sig till sängen!

Det var allt för idag!

/Lizzie


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0