4/10 Söndag - en vanligt dag...

En helt vanlig söndag har det varit idag. Och vad gör jag då en vanlig söndag... heltidsarbetande hästägare och kvinna....

Sov till kl 9 i alla fall, maken fixade utsläppet av kusarna. Har lite svårt att skynda på söndagmornar, så det tog drygt en timme innan jag fräschat till mig, fått på mig kläder och ätit frukost :-). Sedan började maken prata om att han behövde åka ut till Marieberg - och det nappade jag på ;-).

Jag tvättade nämligen lite kläder igår under tiden som jag höll på med min korttillverkning. Insåg under tvättplocket att jag behöver fylla på förrådet av överdelar. Behöver helt enkelt ha någon snygg jumper att ha till jobbet. Nåt som jag dessutom inte fryser i!

Så vid 11 bunkrade jag upp med plånboken och vi åkte iväg till Marieberg. Maken gick in på Jula och jag försvann in till shoppingcentret.

Naturligtvis så fastnade jag först vid Panduro, men behövde en ny skärlinjal i metall och det hade de plus lite mera glitterlim. Sedan var jag redo att fortsätta upp på övervåningen där alla klädesaffärer är.

1,5 timme senare kom jag ner igen... grymt besviken... trots alla klädaffärer så hittade jag ingenting som föll mig i smaken. Nu har jag gått ner så pass mycket i vikt att det finns storlekar i affärerna som jag kommer i. Men det var så otroligt trista färger.... svart, grått, grålila, murrigt värre!! Hittade nån mörkgrön topp, men den var alldeles för tunn och supertajt... På Kapp-Ahl hittade jag dock en ursnygg lång cardigan i rätt storlek och dessutom i min favorithöstfärg - tegel - lycklig for jag iväg med den till provhytten. Tyvärr är min kropp inte skapt för långa cardigans med knytskärp - inte ens när de finns i min storlek. Jag såg ut som om jag hade en morgonrock på mig!!! Så den åkte tillbaka till hyllan!

På vägen ut så släntrade jag in på Intersport och DÄR hittade jag en jättefin jumper som det stor mitt namn på :-). En V-ringad jumper som satt helt OK, jättesnygg färg och dessutom kostade den 190 kr i stället för 450 kr. Jag slog till direkt! Det är i sportbutikerna man hittar vettiga kläder *fniss*

Maken och jag sammanstrålade och åkte iväg till Grizzly och köpte 2 små firrar till vårt akvarium, sedan var det full fart hemåt. Lunchtiden hade ju passerats för länge sedan och jag var vrålhungrig, så det blev böcklingmacka direkt när vi kom hem.

Hur som helst - är nöjd med dagens fynd i alla fall :-)

 

Efter snabblunchen så var det bara att kavla upp ärmarna och börja jobba, för vad är det som måste göras på helgen. Nåt man inte hinner med i veckorna... jo, STÄDA!!!

 

Så resten av em tillbringades med att damma, plocka undan på prylar, maken dammsög, jag moppade golvet och fixade handfaten och toaletterna. Mattorna blev skakade och lämnade ifrån sig ungefär ett ton damm, hundhår och grus... hm... bilen stod lite i vägen när vi skakade mattorna... bra om det kommer lite regn nu så pälsen försvinner... ;-)

 

Vi var klara med städningen av huset lagomt när det var dags att fixa middag - det fick maken göra! Jag hade nämligen inte kommit så långt att jag fixat stallet. Alltså så mockade jag, fixade hästmaten och vatten under tiden som maken fixade iordning en kycklinggryta åt oss.

 

Efter middag så plockade jag iordning på den torra tvätten, en liten snygg hög med stryktvätt blev det också... men jag hade ingen lust att ta itu med stryktvätten på en gång, utan istället så gick jag ut en sväng för att kolla vad maken sysslade med...

 

Maken hade trassat in sig bland björnbärsbuskarna och plockade björnbär för glatta livet. En del var så övermoget att det rasade, men en hel del hamnade i en bunka.

 

Cirka 3 liter björnbär fick han ihop idag, och mer är väg att mogna. Hm, måste nog leta reda på något magert recept på en björnbärskaka ;-)

 

 

Jag hade insett att jag inte skulle hinna rida idag. En del plock var ju kvar inne, men jag utnyttjade det sista dagsljuset till att gå en snabb promenad med Kayo - det blåste rejält och det var ruggigt, men en tjock jacka, mössa och vantar så var promenaden riktigt skön. Kayo tyckte det var toppen i alla fall. Kom hem precis när det började bli mörkt och passade på att ta in pållarna innan det blev totalt kolsvart ute. Pållarna blev nöjda över att komma in, om det var skönt att slippa blåsten - eller om det berodde på höhögen som låg i boxarna... det kan man ju fundera över  ;-).

 

Väl inne igen så hade maken fixat undan disken, bra - då slapp jag tänka på den. Jag bäddade rent i våra sängar så vi skulle slippa göra det precis när det är sängdags - då vill man ju bara gå och lägga sig. Och så fixad jag klart min stryktvätt. Det var bara mina kläder, inga handdukar eller annat krafs som behövde strykas, så det tog inte så lång tid.

 

Nu är söndagen slut och vad har man hunnit gjort... en hel del, men jag har inte hunnit rensa bland en hög med gamla kataloger och tidningar. Får bli någon annan helg. Skulle också behöva sätta igång och läsa in mig på material till min C-uppsats... det MÅSTE jag börja prioritera... Undrar hur jag ska bära mig åt för att få maken att fixa städning, tvätt och stryktvätten... då det tar alldeles för lång tid med hushållsgöromålen varje helg *suck*. Synd att man måste sova, har egentligen inte tid med det...

 

Det som händer resten av kvällen är i alla fall inte så mycket. Ska ut och kvällsmata pållarna och passar då på att kvällsrasta vovvarna. Sedan blir det TV:n en stund, Rebus börjar kl 21 på TV4 Plus. Verkar vara det enda som är nåt att kolla på ikväll.

 

Så det var allt för idag!

 

/Lizzie


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0