15/9 Tisdag - Ridhuset

Eftermiddagen tillbringade jag min tid vid Universitetet. Det var dags för veckans föreläsning - hur intressant som helst, men bristen på nattsömn gjorde att jag hade lite svårt att koncentrera mig... sov till 3 i morse sedan var hostan överdjävlig... :-( Alltså alldeles för lite skönthetssömn... Dessutom är det jobbigt att vara på föreläsning och så får man hostattacker som skrämmer slag på hela befolkningen - men vad göra... Kan ju inte hålla på och överdocera medicinen heller. Men nu har jag haft hostan så länge och det blir inte bättre, så det är nog dags att ringa lilla vårdcentralen i morgon för att eventuellt få lite antibiotika, misstänker att det hela har gått över till en luftrörinflammation - liksom inte första gången jag har det så jag känner igen symtomen... Jobbigt är det i alla fall.
Vi fick idag alla fall vår kurslitteratur - så nu är det bara att tag i läsanvisningarna ;-).



Efter skolan så blev det ett besök i matvarutbutiken innan jag styrde kosan hemåt. Maken cyklade hem direkt från sitt jobb så jag behövde inte tänka på att han satt och väntade på mig någonstans.

Jag var i alla fall hemma först och började med middag - maken kom hem precis när maten var klar... undrar om han stod bakom huset och väntade...


Det blev i alla fall lite sent med allting så ridtur ut i det vackra vädret hann jag inte med. Kom inte ut i stallet förräns 18.30,  var klar med stallsysslorna till 19:15 då det var dags att plocka in pållarna. Oktawia blev iordningjord för en tur till ÖFK. Maken fick alltså snällt följa med som medhjälpare, under protester - vad annars ;-).

Försökte faktiskt skicka in Oktawia i trailern idag eftersom hon kliver in så snällt, men att få in utan att matte höll i snöret - det blev VÄLDANS otäckt. Nästa gång jag ska iväg så ska jag prova med att gå in med longerlina och försöka stänga själv, men ha maken som back-up ifall det inte funkar. Allra bäst är ju om jag kan lasta själv när jag ska iväg så jag slipper ha med mig en grinig och tjurskallig make ;-).

Det var i alla fall full rulle inne i ridhuset när vi kom, 2 privatryttare och en grupp ridskolebarn. Dessutom låg det en hög med brädor innanför dörren i ridhuset, något Oktawia nästan dog när hon såg dem, men efter att ha fått nosa lite försiktigt på högen så blev det i alla fall lite mindre otäckt. Kunde sitta upp rätt omgående och så började jag skritta fram. Hann bara börja skritta fram så blev vi helt själva i ridhuset, då privatryttarna var klara och ridskolan var klar... hela STORA ridhuset för sig själv :-) Hade ingen nämnvärd plan för min ridning idag, utan jag tänkte att fysiken fick sätta gränserna. Hade tagit Bricanyl innan ridpasset och maken hade burken i ficken ifall jag helt plötsligt skulle få behov av den under passet. Hostan blir ju värre än värst om jag blir allt för flåsig, så det gällde att hålla kolla på pulsen. Lagom när det var dags att börja trava så kom M2 för att spana lite. Hon hade ridit sin ridlektionen precis innan och det var bra att hon kom så det blev lite ordning på ridpasset eftersom jag varken hade koll på koordination, fysik eller hjärnan idag ;-). Behövde ha någon som talade om exakt vart jag skulle rida *fniss*. Jobbade på serpentinbågar i trav, övergångar skritt-trav och lite volter, avslutade med lite skänkelvikning. Någon galopp fanns inte med på kartan, efter 40 min ridning var jag helst slut. Oktawia gick bra stundstal i alla fall och det var inte hennes fel när hon inte gick bra ;-). Matte behöver bli av rejält mycket mera vikt innan kroppen kommer funka normalt ;-).

Lastningen hemåt funkade finfint och vi var hemma 21.05 - inte allt för sent med andra ord. Pysslade klart i stallet, Oktawia måste ha varit väldigt nöjd med sin motion i dag för hon var väldans gosesjuk under tiden som jag borstade henne - trots att det var kvällsmattid... Annars är ju MAT det som kommer först i pållans värld... men det var mysig med lite hästgos i stallet innan det blev mat och nattning för pållarna.

Har kvällsrastat pållarna så nu är det bara duschen kvar för mig. Sedan blir det hörnsoffan i natt också... någon gång borde ju mina luftrör lugna ner sig - kan man tycka...

Just det ja, en hälsning till Nalles fanclub... Nalle beklagar att han inte är med så mycket på mattes blogg, men det är så spännande, så spännande i världen utanför huset ;-). Men inte värre än att det gick bra att komma in och matfria lite idag ;-)




Det var allt för idag!

/Lizzie


Kommentarer
Postat av: Karin

Snart kommer Nalle på att det är mysigare att vara inomhus i stugvärmen - men världen ska ju upptäckas så klart - det är ju ett litet kungadöme att hålla koll på :)

2009-09-15 @ 23:25:56
Postat av: Lizzie

Jo, när kylan biter till så är det nog inte så lattjo att vara ute... kissarna brukar föredra att ligga framför kaminen då ;-).

2009-09-16 @ 07:25:08
URL: http://stallkartorp.blogg.se/
Postat av: Mirja

Hobbe hälsar att han tycker att de är så kinkiga i hans nya familj.... de blir upprörda bara för att man tuggar lite på sladdar, lägger en korv bakom soffan och massakrerar allt som går att busa med fniss ;-)

idag är han för första gången ute hela dagen (på grund av kaoset som blev när han var själv hemma igår) ;-)

Han har öppet in till uterummet så att han kan välja att vara "inne" där finns en varm filt att ligga på så nu är lyckan gjord. Den lille spelevinken är helt klart en utekatt ;-)

2009-09-16 @ 09:30:13
Postat av: Lizzie

Vissa katter är MER utekatt än andra ;-)

2009-09-16 @ 13:00:48
URL: http://stallkartorp.blogg.se/
Postat av: Mirja

Ville bara meddela att en nöjd kisse låg och sov på bordet ute på altanen när vi kom hem :-)

Inte ett dugg intresserad av att gå in förrän vid 20-tiden då han ville ha lite närhet och mys.... låg i mitt knä i soffan lugnt och fint i en timme innan han tassade upp och la sig hos barnen och sov lugnt hela natten ;-)

Nu har vi nog hittat hans nivå på hur han vill ha det. Han är livrädd för bilar dessutom så det här ska nog gå bra :-)

2009-09-17 @ 09:26:48
Postat av: Lizzie

Skönt att Hobbe i alla fall uppskattar stugvärmen på nätterna ;-)

2009-09-17 @ 20:23:58
URL: http://stallkartorp.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0