27/9 Söndag - Clinik med Kyra K

Idag var jag morgonpigg :-). Upp kl 07.00 för att hinna fixa mig själv och släppa ut hästar innan jag skulle vara hos I och L kl 8.45.

Idag stod det äventyr på schemat... äventyr i form av att åka iväg till Strömsholm och kolla på en clinik med Kyra Kyrklund. Vi var 4 st som samåkte till Strömholm, förutom jag, I och L, så plockade vi även upp K och vid 9-snåret styrde vi kosan mot Strömholm. Var framme en timme senare och fick köa en stund för att komma in i Röda ridhuset där cliniken skulle hållas. Vi var inte ensamma - om man säger så.... cirka 800 st dressyrnördar till var på plats för att bli inspirerade av Kyra :-D.

För er som MOT förmodan inte har en blekaste aning om vem Kyra Kyrklund är, så kan ni läsa mer på Kyras hemsida.

Vi fick plats på läktaren ungefär i mitt, men lite långt ner, men vi såg helt OK. Vi hade också köpt biljetter inkl lunch så varsin lite påse med äppeldryg, en subway, en smoothie, ett pären och en kaffebiljett. Ingen risk att vi skulle svälta ihjäl mao. För säkerhets skull så gick jag iväg och köpte ett par äpplen i "kiosken", mina kamrater valde kexchocklad som extra tilltugg ;-).

Det var tur att vi var ute i hyfsat god tid för det var en strid ström på läktaren med folk som fyllde på och kl 11 när cliniken började så var det nog proppfullt!

Ingen risk att vi frös i alla fall ;-)!

 

Vi fick under dagen se orutinterade ryttare på rutinerade hästar, rutinerade ryttare på orutinerade hästar och rutinerade ryttare på rutinerade hästar. Gemensamt för alla ekipage var att Kyra noga, noga poängterade sistens inverkan och att man höll ordning på händerna, både orutinerade som rutinerade ryttare fick ta sitt spö och lägge över händerna för ha ett hjälpmedel att hålla kolla på sina händer. Kyra kom med många bra tips och lite olika liknelser för att man lättare ska komma ihåg varför man ska göra en sak på ett visst sätt.

 

Tyvärr så var det filmförbud *snyft* så jag fick inte filma någonting :-(. Som tur är så har jag ju Kyras bok, så det blir till att läsa den från pärm till pärm *igen* och så ha hennes röst och kommentarer i huvudet :-).

 

Vid ett tillfälle så fick vi se Kyra själv in action då hon satt upp på en av hästarna som var med på cliniken. En mycket nervöst och spänd häst som hon till sist fick att lyssna och börja bära upp sig själv.


Först jättespänd pålle




Till sist lite mer avslappnad och kunde börja jobba lite.




Kyra lyckas verkligen med att få det svåra se så himla lätt ut...

Kände i alla fall att jag fick med mig ett par övningar hem som jag kan applicera på Oktawia - så inspirerade tror jag alla i publiken blev :-).

Kl 17 var cliniken slut och vi åkte hemåt. Jag var hemma igen kl 18.30 - maken hade fixat klart middagen så det var bara att sätta sig och käka direkt. Efter maten så var det full fart ut i stallet. Fixade mockningen och maten innan jag tog in pållarna. Det blåste full storm ute så de tyckte det var rätt skönt att få komma in. Även om vinder dundrar ute så är det ju lugnare i stallet.

Även om jag var jättesugen att testa tipsen vi fått under dagen, så hann jag inte med någon ridning idag. Dessutom så hade Oktawia trampat av sig en baksko så bakhoven ser för djävlig ut *suck*. Som tur är så kommer hovis i morgon em, men hur hon ska kunna sko på en ny dojja på den hoven är för mig en gåta... :-(. Oktawia fick en omgång med ryktborsten i alla fall, det tyckte hon var skönt. Sedan blev det lilla Biancas tur att bli borstad, den fröken vill hellre gosa än bli borstad ;-). Pållarna blev sedan lämnade kvar i stallet och jag själv gick in för att ta itu med lite tvätt.

Så nu är det dags att gå ut och kvällsmata pållarna och ska också pass på att kvällsrasta vovvarna en sista vända. Ska sedan plocka iordning på min jobbväska och lite annat pyssel innan det är dags att uppsöka bingen :-).

Det var allt för idag!

/Lizzie


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0