7/12 Tisdag - Ridhuset igen

Fullt ös på jobbet som vanligt och så bussen hem. Det var -8 grader, men kändes inte så kallt. Som vanligt blev det lite käk innan jag tacklade stallet. Lillan var sällskapssjuk så hon var efter mig och ville helst leka. Hittade dock några frysta hästbajskottar att leka med så det roade henne ett tag ;-).

När jag var klar med mockningen och hästmaten så var det dags att förbereda sig inför kvällens ridpass. Innan jag tog in pållarna så tog jag itu med sadel och träns. Sadeln behövde ett nytt schabrak så jag passade på att putsa rent också. Även tränset var i stort behov av rengöring så det fick sig en omgång med sadelsåpan. Höll i alla fall mitt schema rätt bra och pållarna fick jag in vid 18.30-snåret.

Oktawia blev iordninggjord för ett lite lättare dressypass inne på ÖFK. Och så in med pållan i trailern och så kämpade jag ett tag med att få rent rutorna på bilen - fan vilket tjockt islager hela bilen var täckt med :-O.

Var framme vid ridhuset vid 19.30-snåret. Lastade ur pållan - gud så skönt att det funkar att lasta själv! Släpade med mig häst, uppsittningspall och spö till ridhuset. Fick in häst och alla prylar i ridhuset och så av med täcken m.m. Lite pyssel att få ordning på all utrustning innan det var dags att sitta upp, men 19.40 satt jag i sadeln i alla fall.

Ridpasset funkade bra idag. Oktawia var på OK humör och jag fick till några riktigt bra galoppfattningar, men det jag var allra mest nöjd med var att jag fick till riktigt bra övergångar i trav-skritt. Det kändes bra - har inte fått till det tidigare!

Det var ett annat ekipage i ridhuset som promenerade runt, ett brunstigt sto, och utav någon anledning så fick Oktawia klister i benen när vi närmade oss det stoet. Att galoppera eller trava var totalt omöjligt. Jag kunde inte göra anant än att skratta...  så typiskt ston :-D Eftersom damen skötte sig så himla bra för övrigt så fick krånglet vara. M1 red ju ett ordentligt ridpass igår så det fick bli ett lite lättare ridpass idag i alla gångarter. Jobbade med lite övergångar och så lite skänkelvikning. Blev i alla fall en timme i sadeln innan det var dags att packa ihop alla prylar och häst och åka hem.

Väl hemma fick Lillan vara med i stallet, men fick sitta bakom en gallergrind vid höt för att inte riskera att bli trampad. Hon hade koll på vad jag gjorde i alla fall och det räckte för henne. Pållan blev omhändertagen och så serverades det kvällsmat.

Så var stallet klart för ikväll och en nöjd matte förpassade sig in till huset för att kolla på House - missade första kvarten, men det är smällar man får stå ut med.

Det var allt för idag.

/Lizzie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0