5/1 Tisdag - Fullt ös...

Kravlade mig ur sängen mer död än levande för att släppa ut pållarna på morgonen. Herregud! Hur ska jag klara av och framför allt överleva att kliva upp 5:40 på torsdag!!! Det är ju inte klokt hur snabbt man ställer in sig på lite andra tider när man är ledig några dagar. Nåja, det är ju bara 2 dagar jag ska jobba - sedan är det ju helg så jag får sova då ;-).

Under fm så pysslade jag lite med att laga kläder, stryka stryktvätt och tvätta ytterligare. Hamnade framför datorn mellan jämna mellanrum, man måste ju ut och surfa lite och hålla koll på läget *fniss*.

Efter lunchen tog jag itu med mockning av stallet. Vi flyttade sedan över de spånsäckar som stod i garaget till det nu tomma utrymmet inne i lagården. Fyllde upp med nytt spån hos pållarna. Det är ju rejält kallt nu -20 grader och det märktes att pållarna behövde tjockare bädd. Det var nämligen lite väl djupfryst när jag mockade och pållarna ska ju kunna ligga ner utan att bli totalt avkylda.

Var sedan tvungen att gå in och värma mig en stund med kaffe och Internetsurf innan jag återigen pälsade på mig kläder och ut i stallet. Det var dags för pållans motionspass, och det gick undan när jag gjorde iordning henne. Borsta en häst och sätta på utrustning i -20 grader - DET är ingen lek!!  Jag har ju så vansinnigt svårt för att jobba med vantar på mig, vilket resulterar i totalt svinkalla och sönderfrusna fingrar. För att inte tala om hur mina naglar ser ut *suck*.

När pållan var påklädd med utrustning och 2 täcken (fleece och ull) så gick färden på ÖFK. Helt solo fick vi vara till att börja med i ridhuset. Det är så skönt att komma till ett fungerande ställe, bra underlag som är sladdat som det ska, värmen på i ridhuset och ordentligt plogat på parkeringen. Det är trevligt när allt annat är totalt svinkallt ;-)

Pållan var rätt cool idag, lite lätt motsträvig visade det sig också... ;-) När framskrittning och framridningen i trav funkade bra idag och pållan verkade vara på ett rätt bra humör.





Så var det ju då dags för galoppen - tyckte matte, men inte Oktawia ;-). Men som bekant är ju matte envisare än hästen så hon fick finna sig i att galoppera - dock under tydliga protester...

Svart hästkräk blir någon blir någon typ av häst/giraff - men åt alla håll som springer runt med sänkt rytt och huvudet rakt upp...



Dessutom vred hon huvudet utåt och lutande sig inåt på volten och till sist så måste jag erkänna att jag förlorade tålamodet *morr*. Matte har lite PMS och då är stubinen kort *harkel*. Blev inte lite verbal "utskällning" *läs skrik och ilskna svordomar och hot om smörgåspålägg*.

Pållan verkade ha förstått vad saken gällde, för hon skärpte sedan till sig ;-)



Dock var damen fortfarande stelopererad i vänster sida (som vanligt) och jag fick rida som ett djävla djur för att få loss det hela. Som tur är ju galoppen i sig lite lösgörande, och efter ytterligare övningar i skänkelvikning där jag fick hjälpa till med spöt för att få med vänster bak, så började damen äntligen lossna. Till sist så blev skänkelvikningarna riktigt bra och damen blev mjuk och fin, jag kunde jobba en stund i trav under nedsittning och bogarna var på plats och bakbenen plus resten av hästkroppen också. Det kändes bra, framför allt med tanke på min stora frustration i början av ridpasset ;-).

När vi var klara så hade det hunnit bli mörkt och dessutom hade temperaturen droppat ytterligare -5 grader - satan vad kallt det var!!!

När vi kom hem så lastade vi av nedanför vår kulle och jag gick upp med pållan. Förra gången så satsade jag och tog mig upp med bil och släp, men fick rejäl sladd så det ville jag inte risker igen. Under färden hem så hade min pålla förvandlats till en frosthäst ;-)



Snabbt av med utrustningen, fleecetäcke och ulltäcke fick ligga kvar och suga upp den svett som var kvar. Sedan fick pållarna stå kvar inne serverade med em-maten. Själv förpassade jag min i huset där maken påbörjat middagen. Blev fisk i folipaket i ugnen.

Det var gott med varm mat i kylan ;-). Jag hade ju också planer för kvällen som innehöll dans och inmundigande av alkoholhaltiga drycker - då behövs det mat först ;-)

Efter maten så var det ut i kylan igen och så skiftade jag täcken på pållan. Dock fick de stå inne resten av kvällen, kl var 19 och så var allt förberett och klart för maken när han senare hade hand om kvällsfodringen.

Jag förpassade mig sedan in i duschen där jag befann mig i cirka 30 minuter. Det tog en stund för att få upp värmen i kroppen - var totalt nerkyld efter turerna ut till stallet!

Varm och nöjd blev det sedan placering vid skrivbordet med sminkväskan i högsta hugg och wiskeyglaset i det andra. Sminkade mig först innan jag drack upp wiskkeyn ;-). Annars så vet man ju aldrig hur det kan bli ;-).

På med snyggkläderna (kortfransklänning och tajts) och till sist gick färden mot stan. Maken fick idag vara taxichaffis, och vi plockade upp min kompis K på vägen till Club 700.

Vi kom lagom till det att krogshowen började med Comedicompaniet - den gick i 50-talsstuk och det är ju musik som jag står ut med ;-)

Under kvällen spelade 2 band, Boogie Woogies som också körde gamla godingar - det som är jobbigt är ju dock när det är proppat på dansgolvet så ska ju vissa envisas med att bugga... lite jobbigt... man blir ju nästan omkulldansad... ;-)

Det andra bandet, som jag inte kommer ihåg vad de heter, var inge bra. Spelade någon typ av konstig westernmusik som inte var så himla dansbar ;-)

Men K och jag hade det trevligt, träffade massor av folk som jag inte sett på år och dag - jättekul! Ska bli spännande att ställa sig på vågen i morgon och se om alkoholen lagt på nåt på vikten... men en cider, en öl och en smirnoff ice är ju inte så farligt att hälla i sig under en kväll. Vid 1-snåret så kom vår taxi för då tyckte vi att det räckte - både jag och K. Så maken fick köra hem två fnittriga fruntimmer - så där lagom kul tyckte väl han *fniss*.

En trevlig dag och kväll med andra ord!

/Lizzie

Kommentarer
Postat av: Karin

Tur att vi fnittrade i alla fall :)

2010-01-08 @ 11:30:46
Postat av: Lizzie

Hi hi, och vi kunde gå själva utan stöd ;-)

2010-01-08 @ 12:51:18
URL: http://stallkartorp.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0