18/7 Söndag - Hårt slit...

Idag stod det hårt arbete på schemat! Sommarhagen behövde göras klart... började dock med att käka lite frukost i lugn och ro... till sist så tyckte jag att det var lite väl lugnt och började funderade på vad jyckarna sysslade med egentligen. Lillan var nämligen puts väck... efter en stunds ropande så såg jag hur hon kom smygande från grannan... befann sig alltså på fel sida staketet - sabla hund. Och nästan hjärtattack fick jag när en av grannens hundarn kom springande och jag inte fått tag på Lillan... men för en gång skull så var inte Lillan stridslysten av sig utan jag kunde fånga in henne och stänga in henne i huset. Där fick hon vara tills T kom.

T kom vid 12-snåret och det första vi gjorde var att fixa de trasiga stolparna i staketet utefter uppfarten till huset. Får se om det räcker eller om Lillan kommit på att hon kan gå runt brygghuset för att komma förbi staketet...

Vi fortsatte sedan med hagjobbet, men nu var det hästarnas sommarhage som skulle fixas färdigt. Solen sken idag, men det var inte så himla varmt och det blåste rätt bra. Perfekt väde när man befinner sig ute på ett gärde för att stolpa upp staket. När vi slagit ner drygt 20 stolpar så var det dags att vila. Det är ju T som får spetta hål och sedan dunka ner stolparna med släggan - ett inte helt ojobbigt arbete! Så vi pausade en stund i skuggan så T kände att återfick krafterna. Det var sedan 10 stolpar kvar längst ner i nya hagen som vi släpade ner och de blev också uppsatta. En hektar mark är ju inte sådär jättestort bete. Men för en annan så var det rätt tungt att kliva runt bland en meter högt gräs och på sina ställen rejält med tistlar. Under stolpningen så var det vid ett tillfälle som det höll på att gå riktigt illa...

T började med att spetta upp ett hål och ås helt plötsligt släpper han allt och skriker åt mig att springa... han hade lyckats skicka ner spettet i ett bo med jordgetingar!!! :-O Ingen svärm med ilskna gjordgetingar följde efter oss, men vi försökte inte spetta ner stolpen i närheten av det trasiga boet ;-)

Till sist så var vi klara med alla stolparna och det var dags att dra tråd och skruva i isolatorer i de stolpar som saknade isolatorer. Alltså blev det ytterligare ett par varv att traska runt i det höga gräset... Avslutningvis så fixades ett grind i den gamla vinterhagen så pållarna fick en öppning in till nya sommarhagen. Pållarna hade följt vårt arbete med spänd nyfikenhet och vad tror ni hände när vi öppnade till nya sommarhagen....



Pållan begrep inte alls att det var öppet till en enormt stor hage med mat... utan jag fick ta Bianca och leda in henne i nya hagen och då följde en mycket skeptisk Oktawia efter... och de var lite konfunderade när de kom in i nya hagen...







Men efter lite funderande så satte de fart utmed staketet för att spana läget!




Men insåg snart att hagen var stor och full med MAT så de började blev mer intresserade av att beta än av att springa ;-)



Klockan var nu 17.30 och vi satte fart. Jag hade nämligen spanat in lite möbler på blocket som jag bokat in tid för att åka och kolla på. Så snabb uppfräschning av mig och på med andra kläder och så full fart in till stan.

Det jag var intresserad av var ett gäng Billyhyllor i björk som en familj hade till salu. Bokhyllorna var jättefina och precis vad jag behöver till mitt blivande "bokrum" :-). Det blev lite snoigt eftersom jag inte tänkt på att ta med mig trailern in till stan. T hade följt med som smakråd och fick nu också agera som bärhjälp. Så det blev full fart hem för att hämta trailer, ta ut pengar, åka tillbaka till säljaren och packa in alla bokhyllorna i trialern, betala och så åkte vi till McD och käkade innan vi åkte hem till mig och bar in hyllorna.

Det jag shoppat är följande:
1 st hög, 80 cm bred Billy björk
1 st hög, 80 cm bred Billy björk med belysning och glasdörrar.
1 st hög, 60 cm bred Billy björk
2 st höga CD-ställ i björk
1 st låg, 80 cm bred Billy björk

Totalt pris för alla hyllorna blev 1 100 kr! Rena fyndet :-)



Nu får de stå i mitt vardagsrum i väntan på att jag blir klar med övervåningen ;-)

Jag var alltså hemma igen vid 21-snåret. Var helt slut och den tänkta ridningen får bli i morgon. Känner mig mer än sliten i kroppen och pållarn verkade tämligen nöjd med tillvaron när jag var ute och kollade till dem när jag kom hem så pållan klarar sig utan motion idag. Har ju enorm hage att springa i ;-)



Nu är det i alla fall slut på det hårda slitet för dagen. Resten av kvällen kommer att tillbringas i soffan framför TV. Så det var allt för idag!

/Lizzie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0