20/7 Tisdag - Nya projekt...

Började dagen hyfsat tidigt, upp strax efter 8 och gjorde mig iordning så jag hann äta frukost och bli klart till 9 när M2 kom. Idag stod det hopplektion på schemat för Oktawia och M2, tränare MK. Så vid 10 var vi nera på hoppbanan på ÖFK och MK dök upp. Hemma så blåste det och var mulet, men inne vid ÖFK sken solen och nere vid hoppbanan var det totalt stekhett!!!

Trots hettan så skötte sig M2 och Oktawia jättebra. Oktawia var trött, värmen och att vara ute i hage dygnet runt tar ju på pållarna,  trots detta så kämpade hon på och verkade tycka det var rätt så lattjo lajbans ;-).

För första gången så skulle ekipaget hoppa en "mur". Vi visste inte alls hur Oktawia skulle reagera eftersom detta var ett hinder som man inte kunde se igenom. Alltså inte se vad som är bakom hindret...

Oktawia hoppade!! Rejält kan man säga! Hon hade sina knän nästan under "hakan" på sig och hoppade med jätterund och fin rygg - dessutom högt över så M2 hade nästan svårt att sitta kvar ;-).  Tyvärr hade jag inte kameran med mig, hade varit kul att få en bild över ekipaget över detta hindret - men nu vet vi att damen kan hoppa, mer sådana språng vill vi se ;-).

Eftersom pållan skötte sig bra och det var varmt behövdes det inget långt ridpass och jag var hemma igen vid 11-snåret. Pållan var fortfarande svettig och tyckte det var väldans skönt att bli avsvampad med svalt vatten. Innan utsläppet i hagen fick hon käka lite kraftfoder under tiden som jag plockade rätt på alla prylar och gjorde rent trailern. Sedan blev det hagen.

När jag var klar med allt så var klocken strax efter 12 och det blev lite mat, kaffe en bok och så placerade jag mig i skuggan. Boken jag började läsa är "Den förlorade symbolen" av Dan Brown - och jag fastnade, som jag brukar göra när jag får tag i en bra bok ;-). Men till sist så kände jag att det faktiskt var dag att ta tag i nästa projekt...

Nästa projekt består av att göra fint i mitt sovrum. Det är 10 år sedan det blev tapetserat och målat där. Alltså dags för en ny insats :-)

Rummet är tomt så när det på det som hänger på väggarna, så jag började med att plocka ner tavlor osv. Den stora väggspegeln bar jag in till mitt tillfälliga sovrum och när jag en stund senare i godan ro går runt i sovrummet och drar ut spikar efter tavlorna. Så har jag ett avgrundsskall från Lexi :-O

Det kom fler avgrundsskall frål Lexi och jag hörde att hon var livrädd och släppte allt jag hade för att springa till undsättning. Trodde hon satt fast någonstan.... men så illa var det inte...

Jag hade ju ställt stora väggspegeln på golvet brevid hennes "säng" och vad hade hänt... jo, Lexi hade fått syn på sig själv i spegeln och var alltså rädd för sin egen spegelbild... och tämligen upprörd över den "främmande" hunden *asg*

Lillan, som varit ute, hade också hört avgrundsskallet och kom farandes med rest ragg och vilt morrande, beredd att försvara sin kompis till sista blodsdroppen.... Lillan förstod inte alls vad som var så farligt med en spegelbild ;-)

Jag kunde återgå till sovrummet och dra klart alla spikar och ta ner gardinerna.

Sovrum klart för att börja riva tapet och spackla!



Satte igång med att börja ta bort lösa kanter på tapeterna, lite pillgöra men blir ju bättre när man ska spackla sedan. Upptäckte också att tapetklistret som jag och T använde för 10 år sedan hade gjort sitt. På flers ställen satt nästan hela våder lösa. Nåja, det var lätt att riva i alla fall.

Höll på med detta i cirka 2 timmar, kom halvvägs. Sedan blev det dags att sätta på lite pasta vatten och invänta att T skulle dyka upp efter jobbet.

Han kom vid 16.30 snåret och vi käkade tortellini till middag och efter maten blev lite kaffe och blåbärspaj :-).

Vi började sedan riva fram det gamla matrumsbordet i teak som låg i ena vindsgarderoben och tillhörande 4 stolar. Möblerna lastades in i trailern för att transporteras in i lägenheten. Vi delade sedan upp frottéhanddukar och T fick en gäng med sig. Jag satte mig sedan och gick igenom datorn. Skrev upp genvägar till websidor, e-postadress osv. Det tog en stund, men till sist var jag klar. Dator, inkl skärm, tangentbord och högtalare plockades isär och blev placerade i T's bil för transport in till lägenheten.

Det var inget mer som skulle med idag så när vi var klara så åkte vi iväg till lägenheten. Att montera ihop bordet tog inte så lång tid. Inte heller tog det lång tid att montera ihop datorn med tillbehör.

Det som sedan tog tid... det var att få bredbandet att funka. Eller rättare sagt installer och få routern att funka. Men skam den som ger sig, jag är ju extremt envis som bekant. Och till sist så funkade det och det gick att komma ut på Ínternet - stor lycka ;-)

Eftersom klockan var nästan 21 så var det ingen idé att åka hem för att kolla på Morden i midsomer. Utan istället tog jag itu med aktivieringen av telefonin. Först var man tvungen att aktivera bredbandsuppkopplingen, sedan kunde man aktivera telefonen - borta är den tiden man kan plugga in i ett jack och allt funkar direkt ;-).

Aktiveringen av telefonin fungerade problemfritt som tur var - och nu funkar både dator och telefon som den ska i lägenheten - äntligen. Är lite trist att enbart vara hänvisad till mobiltelefonen...

Efter "Morden i midsomer" så var det dags att pysa hemåt. Vovvarna blev kvällsrastade när jag kom hem och snabb koll att allt var lugnt med pållarna.

Som avslutning på dagens inlägg kommer här är ett par bilder på Lisas kattungar som nu är drygt 2 veckor gamla och börjar bli hur söta som helst ;-)






Det var allt för idag!

/Lizzie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0