23/7 Fredag - dags för målning...

Idag sov jag länge, ända till kl 10... började läsa lite i min bok efter sänggående... och låg och läste till kl två ;-) då blir det som det blir...

Efter frukost och lite koll på Internet så satte jag ingång med dagens arbete... idag tänkte jag börja med målningen... men det var lite förarbrete innan jag kunde sätta  igång.

Synade dörrfodrena till min garderob och sovrumsdörren och insåg att dessa behöver målas. Fram med sandpapper och så slipade jag dessa lite snabbt. När slipningen var klar så var det målartvätt som gällde. Tvättade rent alla snickerier som ska målas. Även de två fula 70-talsdörrarna till sovrum och TV-rum tvättades noggrant.

De fula dörrarna ska nu grundmålas med häftgrund... bruna och fula är de än så länge... även i taket ska jag måla med häftgrund eftrersom det är nåt typ av laminat - och brunt och fult... gjort 1976 - så det säger väl en del ;-)

Jag avslutade sedan med att moppa av golvet på övervåningen för att slipa trampa runt med slipdamm i hela huset. När golvet torkat så skulle jag sätta upp skyddsplast över fönster och balkongdörr. Dessa målade jag för 2 år sedan och är helt ok skick, men vill inte få det nerkladdat. Dock visade det sig att rullen med skyddsplast, som har maskeringstejp i överkanten, levde sitt eget liv och plasten fastnade i maskeringstejpen så jag höll på att brotta ihjäl mig innan jag fått trasslat ut alltihopa. När jag så skulle klippa av plasten från rullen så insåg jag att jag lyckats få med mig Sveriges slöaste sax upp till sovrummet... funkade inte så bra att klippa med, utan det blev mer att hacka av plasten...

När plast för fönster och altandörr var på plats efter mycket om men så slet jag ytterligare med att få golvplasten på plast. Först krypa runt på alla fyra och fästa maskeringstejp på golvsockeln och så försöka få ut en lite lätt statisk plast över hela golvet... det tog en stund och många svordommar kom över mina läppar...

Men till sist så var allt klart för att sätta igång med själva målningen...

Sovrummet klart för målning



De fula dörrarna innan förvandlingen



Äntligen kunde jag komma igång med målningen :-). Det är inte klokt hur mycket tid alla förberedelser tar innan man kan börja måla. Så det kände bra att komma igång och måla...

Började med att måla taklisterna med takfärg. Sedan rollade jag hela sovrumstaket. Övergick sedan till att måla dörrfoder och karm till garderobsdörren och sovrumsdörren. Golvsocklarna kommer jag ta senare. Nu var jag jag klar med den vattenbaserade färgen omgång 1. Brottade mig in i färgburken till grundfärgen - inte helt enkelt... med lite våld löser det mesta ;-)... Grundfärgen var seg som sirap att måla med... så 2 då dörrarna tog lika lång tid att måla som allt det andra jag precis målat. Totalt tog allt målningsjobbet 2 timmar och jag var nöjd med mitt slit.

De två fula dörrarna har tagit ett steg närmare förvandlingen till ett par vita fina dörrar :-)



Tyvärr så är grundfärgen lösningsbaserad och luktade allt annat än gott, men det är snabb torktid - 6 timmar så den värsta lukten borde ha gett sig tills det är dags att gå och lägga sig.

När detta jobbet var klart var det dags för en välförtjänt paus. Lite mat och sedan satte jag mig och lästa klart min bok. Vid 18.30 snåret var jag klar med boken och hade vilat färdigt :-).

Jag tog på mig stallkläderna och gick ut och tog in pållarna. Dags för Oktawias motion och jag hade bestämt mig för att det skulle bli ett pass tömkörning. Har nog inte tömkört pållan sedan förra hösten - så det var ett tag sedan.

Pållarna kom snällt in och Oktawia stod och sov på stallgången under tiden som jag gjorde iordning henne. Hon vaknade i alla fall till liv när jag förpassade oss ut i hagen för att sätta igång med tömkörningen. Skrittade runt i 10 min och sedan uppvärmning i trav i 10 min. Tränade sedan på lite övergångar mellan trav-galopp och pållan var hur duktig som helst. Har blivit otroligt skillnad på hennes styrka i galoppen sedan förra hösten. Nu klarade hon av att galoppera i kort samlad galopp och hon såg riktigt maffig ut :-).  Sedan blev det lite trav och även galopp över cavalettibommar och även här fick pållan till samma fina maffiga korta galopp - hur duktig som helst :-). Avslutade med att skritta på lång töm i 10 min. Pållan jobbade på så otroligt duktigt i dag så det behövdes inget långt pass. Totalt tömkörde jag 50 min och då blev det jobb i 30 min.

Lagom när jag var klar med pållan så kom Minternet för att lämna av min bil och hämta sin egen. Lite prat innan det var dags för Minternet att skynda sig hemåt.

Jag återgick till mina stallsysslor. Bianca blev borstad och Oktawia fick käka lite kraftfoder. När jag var klar med pållarna så blev det hagen igen för dem. Mockade ur boxarna och plockade rätt på alla prylar.

Nu är det klart med alla aktiviteter för dagen. Nu är det TV:n som gäller och ett glas gott shirazvin :-)

Det var allt för idag!

/Lizzie


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0