30/7 Fredag - målningen fortsätter...

Det fortsatta arbetet med att fräscha upp min trapphall fortsätter. Det regnade idag också så det var perfekt väder för innejobb. Dock var jag ute ett par gånger och ropade på Nalle. Han har varit borta ett par nätter och så länge har han aldrig hållit sig hemifrån.

Under fm så målade jag i alla fall med snickerifärgen i hallen på övervåningen. Alla dörrfoder blev målade, hallfönstret blev målat när det gäller invändigt - kvar är utsidan... Målade också spegeldörren och framkanterna på den andra vindsdörren, toadörren och dörren till gästrummet. Detta målningsarbete tog drygt ett par timmar. Lagom när  jag var klar så dök T upp för att hjälpa mig att rolla väggarna i hallen på övervåningen och ner i trappan. Men först var jag tvungen att få mat i mig och lite kaffe ;-).

Innan vi sedan satte igång med målningen av väggarna så började vi kolla lite hur det såg ut under korkmattan i hallen på övervåningen. Det slutade med att den revs ut helt och hållet eftersom den var tämligen vidrig. Under var det masonit och sedan ett gammalt trägolv. Tyvärr inget snyggt trädgolv... :-( men den gamla äckliga korkmattan är väck i alla fall. Masoniten får vara kvar ett tag till, ska klura ut vad jag ska ha i stället...

Sedan vi igång med målning av hallen. Väggfärgen täcker bra så jag tror inte det behövs något mer lager med färg efter denna omgång. Kvar är ju förstås framsidan av dörrarna. Där det är tapet på smådörrarna ska jag måla med samma väggfärg.

Det tog ett par timmar att måla hallen och vi var lagom trötta när vi var klara. När vi var klara så var klockan 17 - jag valde att plocka in pållarna så Oktawia skulle hinna torka upp till ridpasset senare. De fick lite hö att tugga på under tiden och för oss tvåbenta blev det lite kaffe.

Kvar att göra i hallen på övervåningen är nu att måla fönsret, dörrlister och smådörrarna minst en gång till. Även skortstensmuren ska målas också - och så småningom ska nytt golv läggas. Men så hr långt är jag nöjd :-)



Blir mycket ljusare i alla fall :-)

Det blev paus en timme och när T åkt till lägenheten så hade jag en timme på mig innan M1 skulle komma för att ta en tur på Oktawia inne på ÖFK. Alltså fixade jag iordning roll och färg, och så målade jag taket i trapphallen på nedervåningen. Det tog bara 30 min att rolla då det inte är så många kvadratmeter direkt. Ska målas en gång till i morgon så får vi se om det räcker, eller om det behövs en strykning till.

M1 och P dök upp runt 19-snåret och pållan blev iordninggjord för ett itet dressyrpass inne på ÖFK. När det så var dags och åka och jag satte mig i bilen så förstod jag varför inte Nalle dykt upp när jag ropat på honom. Nalle var nämligen instängd i bilen :-O. Han måste ha passat på och smitigt in när jag plockade rätt på prylarna efter förra omgånges ridning med Oktawia - i förrgår!! Jag har ju inte använt bilen sedan dess... Stackars nalle har alltså suttit instängd i bilen sedan 12-snåret i onsdags och jag tackar min lyckliga stjärna att det varit dåligt väder och inte totalt värmebölja! Nalle blev i alla fall snabbt förpassad in i huset och där får han finna sig i att vara ett tag.

Färden till ÖFK gick bra trots spöregn och blåst. I ridhuset var det några ekipage, men inte trångt på nåt sätt. Oktawia skötte sig bra idag. M1 tränade på övergångar och så galoppfattningar, vilket funkade bra. Oktawia jobbade på bra även om hon tyckte det var lite jobbigt.

Var hemma igen strax efter kl 21 och pållarna fick gå ut igen i regnet. Jag plockade rätt på alla prylar, kvällsrastade vovvarna och sedan blev soffan och Tv:n för min del. Mycket mer än så här blir det inte idag!

/Lizzie


Kommentarer
Postat av: Karin

Så fint det blir efter allt måleri - men stackars Nalle - ge honom en mobil så han kan tala om var han är nånstans!! Fancluben sponsrar :)

2010-07-30 @ 23:16:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0