16/5 Söndag - Köksrenovering... kaos

Jag var vid rätt gott mod på fm idag. Vi satte igång med köket vid 10-snåret... nu skulle vi montera loss köksön och sutta ut den. Inte helt enkelt visade det sig... undrar hur det kommer sig att saker och ting inte kan funka så enkelt som jag förutsätter att det ska göra ;-).

När vi väl fått loss köksön så upptäckte jag att under sockeln så var det svartmögelangrepp. Antagligen så har det runnit vatten när hundarna druckit ur sin vattenskål... :-( alltså åkte sockeln ut ur huset också. Insåg vid det här laget att det skulle behövas en tur till bygghandeln... men först ner med överskåpet i hörnet så vi kunde få koll på hur sned väggen är. T förpassade alla torrvarorna ur skåpen, ner i kartonger/kassar och så in i vardagsrummet. Svartmöglet på golvet fick jag bort med alg och mögeltvätt - användes outspätt... men möglet försvann i alla fall...




Vid 11-snåret så for vi iväg till Marieberg, först in på Ikea för att byta ett skåp och byta de låddämpare som jag felaktigt köpt. Det tog en stund att ta sig genom Ikea så vi passade på att käka lunch där eftersom vårt kök inte direkt inbjuder till matlagning... ;-). Sedan blev det en tur till K-Rauta där jag fick lite tips och råd om hur vi ska göra för att räta upp väggen, reglar och spånskiva inköptes och fick åka hästtrailer hem. Tyvärr hade K-Rauta inga bänksocklar, utan vi fortsatte till Bauhaus - de hade inte heller... De bänksocklar som Ikea har blir för höga... nu började jag bli väldigt trött, arg, sur och grinig...

Var hemma igen vid 14-snåret - jag var inte på nåt som helst bättre humör och T insåg allvaret i det hela och höll truten...

Väggskåpen åkte ner och vi inspekterade väggen... efter lite dividerande fram och tillbaka så bestämde vi oss för att vi är tvungna att dra ut kyl/frysen för att flytta väggen in mot städskrubben. Där finns det lite marginal utan att behöva göra om allt för mycket. Får man iväg kylen/frysen 1 cm åt höger så hamnar bänkskåpet i rätt nivå med kyl/frysens framkant och det går att öppna dörren till frysen. Och så får vi räta upp väggen brevid fönstret, blir någon meter närmast fönstret som det kommer dra iväg... väggen lutar utåt... verkligen charmen med gamla hus *not*.

Så idag har vi typ inte kommit någonstans med köksrenoveringen - inte alls vad jag hade tänkt mig i går morse. Att det ska vara så svårt att få upp lika skåp!! Det är uppenbart att de gamla köksskåpet är tillverkade och måttanpassade på plats i köket... normala standarskåp är det inte i alla fall :-(

Så just nu ser mitt kök verkligen hemskt ut!!



För att inte tala om röran i vardagsrummet *suck*. Gissa hur lätt det är att hitta något i den här röran...  Hade tur och hittade burken med müsli så jag fick i mig nåt att äta framåt kvälleningen...




Hela vardagsrummet är fyllt med prylar som jag hade i köksskåpen... Behöver inte köpta nåt nytt om man säger så ;-)



Kunde i alla fall lämna kaoset en stund under kvällen för att ta en tur till ÖFK. M1 och P dök upp strax efter kl 17 och Oktawia blev iordninggjord för lite dressyrtrimning. Jag tog med mig Lexi in till ÖFK så hon fick vara med om lite spänning idag. Så under tiden som M1 skrittade fram tog jag en promis med Lexi runt SM-banan, sedan fick Lexi träna på att ligga och ha tråkigt i ridhuset. Det gick bra, även om schäfergnäll och schäferstön kom mellan jämna mellanrum. Till Lexis stora glädje blev det en promis till runt SM-banan - sedan var hon nöjd och hoppade snällt in i bilen :-). Nöjd vovve och matte fick steg på sin stegräknare - mycket bra!

Var hemma strax innan kl 20, pållan blev omhändertagen och fick sedan finna sig i att vara kvar inne eftersom det ändå snart var dags för kvällsmaten. Fick lite hö att tugga på i väntan på resten :-)

Nu är det alltså dags att ge sig ut och kvällsmata de små pälsklingarna och sedan placera sig framför TV:n för att kolla på Wallanderfilmen... om jag kan ta mig fram till soffan och så hitta TV:n vill säga ;-)

Det var allt för denna kaotiska dag!

/Lizzie


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0