2/5 Söndag - Shopping och utejobb

T fixade pållarna på morgonen så jag fick lite sovmorgon. Det var skönt med tanke på gårdagens tidiga morgon ;-). Klev upp 9.30 och då upptäckte jag att det var helt otroligt väder. Soligt och vindstilla. Snabbt bestämde jag mig för att idag fick det bli utejobb och jag prioriterade detta med målning... Brygghuset har inte sett en pensel och färg på 15 år - så det ser förskräckligt ut. Även sockeln på mitt hus har inte blivit målat på 15 år... alltså hög tid med färg... Betongurnorna är i stort behov av färg så det var bara att skriva en lång shoppinglista och kl 11 var vi ute på Marieberg. Först blev det Rusta där jag köpte algtvätt, rollar till sockeln, en presenning och lite shampo mm.  Sedan åkte vi till K-Rauta. Där köpte jag blågrå sockelfärg, en knallblå metallfärg till dörren på brygghuset, vit betongfärg till urnorna, förtunning för att få rent penslar och fingrar,  och så hade de bra pris på friskluftsintag - något som vi varit på gång att köpa flera år, men inte blivit av. Nu blev det de 3 som fanns kvar...

Fortsatte sedan till Bauhaus där det var riktigt bra pris på Röd slamfärg, köpte med 2 burkar på 10 kg st, borde räcka, även en hålsåg för att kunna ta upp hål till friskluftsintaget.

Nu var vi hungrig så det blev ett besök till Café Garden där vi käkade lunch, varsin kycklingsallad. Det smakade bra och vi var reda att fara hemåt, men då kom jag på att ett snabbt besök inne på Skokanonen kunde vara bra eftersom jag var i behov av sandaler. Hittade vad jag behövde där och sedan var det full fart hemåt!!

Fullt lass i bilen efter 3 timmar shopping blev det... men nu har jag färg hemma och lite andra prylar så jag kan piffa upp boendet ;-)



Var hemma vid 14-snåret och då var det bara att sätta full fart och vi skulle hinna med något. Fick faktiskt fart på T, men det kan ju bero på att jag betalade allt materialet för att kunna utföra lite arbete ;-)

Bestämde mig för att vi börjar med brygghuset... det som ser allra värst ut...

Så här såg det ut innan vi satte igång med arbetet...



Började med att skura de vita snickerierna med alg och mögeltvätt. Det ska verka någon dag och sedan skuras med rent vatten. Jag sopade sedan bort löst sittande rödfärg och spindelväv. Dörren tvättades med algtvätten och sköjdes ren på en gång eftersom den skulle målas idag.

Sedan så satte vi igång med att måla det röda. Det är så otroligt tacksamt att måla med rödfärg. Bara att slabba på och väggen ser helt ny ut :-). Jag hade en ful blå overall på mig eftersom jag alltid har en förmåga att slabbaner mig själv - idag var inget undantag... rödfärg överallt....

Mitt i målningen vi håller på från varsitt håll ;-)



Väggarna är i stort behov av rödfärg och det sög en del fäg, men inte lika mycket som när vi målade det för 15 år sedan. Idag räckte det med 10 kg rödfäg, så nu har jag en burk som jag kan ha till stallet :-).

Jag målade också dörren (en metalldörr) med en snygg knallblå färg. Tycker att det är så läckert till det röda :-). Dörren ska målas en gång till i morgon, sedan ska det nog räcka. Det vita behöver skrapas lite, så det blir nog inte målat förrän nästa helg - om vädret tillåter det hela.

Innan vi gjorde klart 4:e väggen så fixade jag lite middag. Då var kl 17 och vi var helt utsvultna. Pausade också med en kopp kaffe efter maten innan vi fortsatte att jobba. Jag passade dock på att fixa stallet och hästmaten innan jag återupptog målningen. T var snäll och började på 4:e väggen under tiden som jag gjorde min stalltjänst.

När jag var klar med mockningen så upptäckte jag att Prickan återigen låg på sin nyfunna favoritplats... ovanpå skräpet i en nästan full papperskorg i min sadelkammare... kissen kan inte vara riktigt klok ;-)



Nåja, Prickan verkade trivas där hon var och fick ligga kvar. Jag fortsatte med att måleriet av brygghuset.


Vi 19-snåret så var vi klara med brygghuset - så långt som vi kunde göra idag och jag är riktigt nöjd med resultatet :-) Blev jättefint!



När vi var klara med brygghuset så plockade vi undan målarprylarna. Tog sedan en tur på gärdet bakom mitt stall. Ska få arrendera lite mark där så jag gick och räknade hur många stolpar som kommer gå åt. Kan återanvända stolpar som jag har till min lilla "sommarhage"  och behöver köpa till 25 st nya stolpar. Elrepet behöver i alla fall förnyas så det är en kostnad jag räknat med. Men SÅ skönt att få en riktig sommarhage med gräs till pållarna, och lite större yta att ströva runt på.

Det sista som gjordes innan det blev kväll var att jag skurade sockeln på huset. T kan då tvätta med högtryckstvätten i morgon och så kan vi måla längre fram i veckan. Sockeln ser inte alls snygg ut så det var bra att jag kom ihåg att köpa färg till den.

Var klar med allt vid 20-snåret. Plockat undan alla prylar och ställt penslar i vatten. Ska nu försöka få rent mina fingrar ordentligt, men jag brukar sällan lyckas - alltid färg kvar någonstans ;-).

Jag hann inte alls med allt jag planerat. Trodde jag skulle hinna med att även måla sockeln och olja in utemöblerna... men det får bli längre fram i veckan. Är i alla fall nöjd med det jag hunnit gjort idag och kroppen säger till mig att den fått jobba hårt - hela dagen ;-).

Alltså dags att ta det lugnt resten av kvällen får bli TV:n och ett par avsnitt av Poirot :-)

Det var allt för idag!

/Lizzie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0